عسلويه ديگر نفس نمي‌كشد! + تصاویر

  • توسط
  • شهریور ۲۸, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول : تصاویری که می بینید، از آتشفشان نیست یا ابر سیاه باران زا…. اینجا عسلویه ایران است! میزبان صنعت گاز و پتروشیمی که در پی اختلال ناشی از آتش سوزی در یکی از پتروشیمی ها، این روزها رکورد خود در تولید آلودگی را شکسته است… و مردمان و کارگران و کارکنانی که این وسط، بیش از پیش، نفس سیاه می کشند…

به گزارش تیتر اول به نقل از «خلیج فارس»؛ عسلویه که به دلیل تجمیع صنایع آلاینده نفتی و روشن بودن نزدیک به ۶۰ مشعل از آلوده ترین مناطق کشور است، طی روزهای اخیر شرایط بغرنج تری را تجربه می کند.

سه روز پس از آتش‌سوزی ايستگاه تقليل فشار پتروشيمي مبين ﴿كه توليد كننده يوتيليتي ساير پتروشيمي‌هاي همجوار است﴾ و از مدار خارج شدن آن، تمامي پتروشيمي‌هاي ديگر نيز به ناچار از مدار خارج شده و در حال فلرينگ هستند.

آلودگی هوا در عسلویه (+عکس)

آنچه در تصاویر مشاهده مي‌كنيد ابرهاي سياه باران‌زا نيستند!، بلكه ابرهای سمي حاوي فلزهاي نيم‌سوخته‌اي هستند كه پتروشيمي‌هاي از مدار خارج شده با سوزاندن خوراك‌ خود به آسمان منطقه مي‌فرستند.

اين در حالي است كه به گفته كارشناسان چه بسا فلرينگ ٤ تا ٥ روز ديگر نيز اجبارا ادامه يابد كه در آن صورت منطقه عسلويه با فاجعه‌اي زيست محيطي مواجه خواهد شد؛ فاجعه‌اي كه تاكنون هيچ يك از رسانه‌‌های سراسری به آن نپرداخته و مغفول مانده است.

متاسفانه پایتخت انرژی ایران فاقد تجهیزات و امکانات تخصصی برای مهار آلودگی است؛ همچنان که فاقد بیمارستان سوانح و سوختگی هم می باشد.

انتقاد شدید امام جمعه عسلویه: به فریادمان برسید

امام جمعه اهل سنت عسلویه با انتقاد شدید از مسئولین شهرستان، استانی و کشوری گفت: لطفا در این وضعیت آلوده به فریادمان برسید.

شیخ ابراهیم محمدی در خطبه های نماز جمعه این شهر به آلودگی ناشی از آتش سوزی رخ داده در پتروشیمی مبین عسلویه اشاره و. سیاه شدن آسمان عسلویه، افزود: بارها از تریبون نماز جمعه و جلسات مختلف موضوع آلودگی را به مسئولین شهرستان، استان و حتی مسئولین کشوری مطرح نمودیم و فریاد زدیم که مردم از آلودگی و سمومی که در هوا و خشکی و دریا ازطریق این تاسیسات استنشاق می کنند تلف می شوند که متاسفانه تا کنون هیچکدام از آنها نسبت به این موضوع مهم واکنشی از خود نشان نداده است.

آلودگی هوا در عسلویه (+عکس)

وی ادامه داد: حداقل اگر بر جان مردم نمی ترسید از به هدررفتن ذخایر ملی جلوگیری کنید بنده از بی مبالاتی مسؤلين ذي ربط متأسفم مشكلي كه در روزهای گذشته اتفاق افتاد بايستي با وجود تجهيزات و متخصصين آماده مرتفع می شد تا این قبیل مشکلات طول نکشیده و مردم آسیب بیشتری از آن چیزی که متحمل هستند تحمل نکنند و سرمایه ملی به هدر نرود.

وی با بیان اینکه مسئولین ظاهراً مسئولیت های اجتماعی خود را در قبال مردم به فراموشی سپرده اند اظهار داشت: از این به بعد شکواییه ما بعد ازخداوند متعال به مقام معظم رهبری می باشد و مرتب در تریبون نماز جمعه فریاد خواهیم زد که رهبر معظم انقلاب، مردم عسلویه امیدشان بعد از خداوند به شماست که با دستورات خود، پایانی بر مشکلاتی باشید که مرگ تدریجی مردم را در پی دارد.

الماسی: پیگیر آلایندگی های عسلویه هستم

نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس نیز پس از دو روز از این اتفاق، عصر جمعه در مصاحبه با سایت آئینه جم با اشاره به آتش سوزی اخیر در پتروشیمی مبین و آلایندگی های عسلویه گفته که پیگیر قضیه هستم و در خصوص سلامت مردم با کسی تعارف ندارم.

سکینه الماسی افزود: در تماس با خانم شاهدایی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت پتروشیمی علت بروز حادثه پیگیر شده و ایشان ضمن ارائه گزارشی از حادثه و اقدامات انجام شده قول کنترل آلودگی در اسرع وقت دادند.

به گفته وی، طبق قول هایی که داده شده باید از فردا شاهد کنترل آلودگی و کاهش آلایندگی هوا در شهرستان عسلویه باشیم.

وعده بهبود تدریجی آلودگی از امشب

مدیر ایمنی و پدافند غیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: آتش‌سوزی در پتروشیمی مبین، ۱۳ پتروشیمی در پارس جنوبی را از مدار خارج کرد.

بهرام دشتی‌نژاد با بیان اینکه خروج دود سیاه از مشعل‌ها، ناشی از فعال نبودن پتروشیمی‌های منطقه است افزود: این دودها شامل گازهایی مانند مونوکسید کربن و دی اکسید کربن و به طور کلی کربنات‌هاست که منطقه را آلوده کرده است.

دشتی‌‌نژاد در گفتگو با تسنیم تاکید کرد: اگر پتروشیمی مبین هر چه سریع‌تر بخار مورد نیاز را به سایر پتروشیمی‌های منطقه پارس جنوبی منتقل کند، گازها به‌سوزی می‌شوند و آلایندگی کاهش می‌یابد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود با ورود بخارو نیتروژن از مجتمع مبین به دیگر مجتمع‌های پتروشیمی منطقه عسلویه، از امشب این مجتمع‌ها راه‌اندازی شوند.

 

خبر ابتکار از حضور بازرسان محیط زیست در منطقه

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به حادثه رخ داده در پتروشیمی مبین و آلودگی عسلویه، گفته: هیاتی از بازرسان به منطقه اعزام و پیگیر این موضوع هستند.

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عسلویه یکی از مهم‌ترین مجتمع‌های گازی دنیاست و تعداد زیادی از مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی در آنجا تجمع دارند، اظهار کرد: از ابتدای دولت یازدهم با وزارت نفت درباره اقدامات اساسی که باید در این منطقه انجام شود، وارد مذاکره شدیم.

وی افزود: جلسات کارشناسی و تخصصی در این خصوص انجام شد و چند ماه گذشته در پی این جلسات وزیر نفت برنامه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست عسلویه را ابلاغ کرد که بسیار حائز اهمیت است.

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1395/06/26/139506261445081228672944.jpg

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه براین اساس تمام پیمانکاران، مشاوران و افرادی که در عسلویه فعال هستند، مکلف هستند برنامه HSE را در قراردادهای خود لحاظ کنند گفت: متاسفانه در سال‌های قبل این موضوع به صورت تشریفاتی مدنظر بود و پیمانکاران برای آنکه قیمت‌های پایین‌تری ارائه کنند HSE را نادیده می‌گرفتند و آن را در قراردادهایشان حذف می‌کردند.

ابتکار افزود: اکنون این موضوع مورد تاکید شخص وزیر نفت و سازمان محیط زیست است و باید به صورت کاملا جدی و محوری و به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی در قراردادها ذکر و اجرا شود.

ابتکار در پاسخ به پرسشی مبنی بر آلودگی ۱۰۰ برابری هوای عسلویه نسبت به تهران اظهار کرد: میزان آلودگی متفاوت بوده و ممکن است برخی از مواقع کمتر و برخی مواقع بیشتر باشد. به هرحال عسلویه مشکل آلودگی آب و آلودگی هوا دارد و بسیاری از ترکیبات آلاینده‌های فرار در آنجا بالاست و شرایط مطلوب نیست. از نظر وزارت نفت نیز شرایط مطلوب نیست و در حال تلاش هستیم تا آلودگی‌ها کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه حادثه‌ای که هفته گذشته رخ داد، در پتروشیمی مبین بود، اظهار کرد: پتروشیمی مبین به مابقی واحدها خدمات می‌دهد و اختلالی که رخ داد باعث شد دو واحد دیگر نیز دچار مشکل شود و فلرهای آنها بسیار آلوده شد و دود سیاه و آلودگی بسیار شدیدی ایجاد کرد که نشان‌دهنده ضرورت توجه به HSE  است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه ما گزارشات خود را درباره خسارت و آسیب‌های حادثه ارائه کرده‌ایم و تذکرات لازم برای دقت بیشتر به این واحد داده شده است، گفت: در حال حاضر نیز هیاتی از بازرسان سازمان به منطقه اعزام شدند و پیگیر این موضوع هستیم.  نسبت به هیچ کدام از این موارد غافل نیستیم و باید در واقعیت راهکارهای عملی که همان اجرای واقعی HSE، ضوابط و استانداردهای زیست‌محیطی، جمع‌آوری گازهای فلر و کاهش آلودگی هوا و آب است را مورد توجه قرار دهیم.

ابتکار ادامه داد: متاسفانه بسیاری از واحدها ضوابط را رعایت نمی‌کنند در حالی که این الزامات را بارها اعلام کرده‌ایم و واحدها نیز از آن مطلع هستند. خوشبختانه نگاه خوبی درباره حفاظت از محیط زیست در وزارت نفت وجود دارد و وزارت نفت نیز برنامه‌های خوبی در این خصوص در دست انجام دارد. به هر صورت دوره‌ای از بی‌توجهی را پشت سر می‌گذاریم و بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند پیمانکاری کنند که هیچ شناختی از مسائل زیست محیطی ندارند و این مشکلات را ایجاد می‌کنند. اکنون دیگر این رویکرد تغییر کرده و می‌توانیم نسبت به آینده امیدوار باشیم.

قبلی «
بعدی »