«آوای دریایی» ملوانان بوشهری ثبت ملی شد

  • توسط
  • شهریور ۲۸, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول : “نی‌مه” به عنوان آوای ملوانان بوشهری در دریا، ثبت ملی شد تا زمینه نگه داشتن این میراث ارزشمند فراهم شود.

به گزارش تیتر اول به نقل از «خلیج فارس»؛ مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر با اعلام این خبر گفت: این اثر به شماره ۱۲۰۹ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

محمدابراهیم فروزانی ادامه داد: آوای «نی‌مه» که ملوانان بوشهری در دریا و  برای راحت‌تر کار کردن زیر لب زمزمه می‌کنند، یک نفر به عنوان سر خوان اشعاری را می خواند و بقیه پاسخ او را می دهند.

وی با اشاره به اینکه مضمون نی مه ها بیشتر مدح امامان معصوم (ع) است گفت: نِی‌مه کم کم رو به فراموشی بود که حالا با ثبت آن در فهرست آثار ملی زمینه زنده نگهداشتن این میراث ارزشمند فراهم شده است.

به گفته وی، تاکنون ۴۳ اثر معنوی از استان بوشهر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

محمدابراهیم فروزانی با اشاره به متفاوت بودن آواهای دریایی در بوشهر گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر تلاش کرد با حفظ رویکرد این میراث فرهنگی زندگی مردم در کنار دریا و در دریا را به نوعی نشان دهد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه کارشناسان این اداره کل در چند سال اخیر شناسایی این آواها را در دستور کار داشته‌اند، افزود: تلاش کردیم تا بتوانیم بخش‌های مختلف زندگی مردم بوشهر، تفریحات‌شان، وقایعی مانند مرگ و کار روزانه آنها را ثبت و ضبط کنیم، در واقع هر کدام از این نوع روش زندگی با یک‌سری از آواها عجین شده‌اند.

فروزانی همچنین با تاکید بر این‌که این آواها معمولا در زمان ساخت «لنج» نیز استفاده می‌شوند، اضافه کرد: تلاش این اداره‌کل این بود که در کنار پیگیری‌ها و توجه سازمان میراث فرهنگی و بسیاری از متخصصان و مردم، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ایرانی را در کناره‌های شمالی خلیج‌فارس مورد توجه قرار دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به وجود بخشی از فرهنگ کار در مناطق جنوبی کشور، اظهار کرد: اگر بتوانیم تمرکز بیشتری در این زمینه داشته باشیم امکان جذب منابع بهتری را داریم، تا بتوانیم همه این میراث ناملموس را ثبت و ضبط کنیم.

قبلی «
بعدی »