اقدام سوال‌برانگیز در آموزش و پرورش بوشهر/ واگذاری فضای هنرستان به آموزشگاه غیرانتفاعی

  • توسط
  • شهریور ۲۲, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول : بر اساس اطلاعات رسیده، مسئولان آموزش و پرورش شهرستان بوشهر قصد دارند بخشی از فضای آموزشی مورد نیاز هنرستان فنی و حرفه ای طالقانی را به دبیرستانی غیرانتفاعی دهند که صاحب امتیاز آن دانشگاه خلیج فارس است.

به گزارش تیتر اول به نقل از «خلیج فارس» به نقل از پیغام؛ هنرستان فنی حرفه ای آیت الله طالقانی یکی از قدیمی ترین آموزشگاه های شهرستان بوشهر و در حال حاضر تنها هنرستان حرفه ای پسرانه این شهرستان است. هنرآموزان این هنرستان در رشته هایی چون کامپیوتر، معماری، حسابداری و صنایع شیمیایی تحصیل می کنند.  این آموزشگاه در سال های اخیر هم بدلیل تعداد دانش آموزان و هم بدلیل وجود چند رشته و نیاز به کارگاه های عملی، آزمایشگاه و فضای تفریحی و ورزشی، همواره در تنگنا بوده است.

هنرستان قدیمی آیت الله طالقانی بوشهر که با کمبود فضای آموزشی، کارگاهی و ورزشی مواجه است

همین تنگناها دو سال پیش مسئولان آموزش و پرورش شهرستان بوشهر را واداشت تا با درخواست مدیر وقت هنرستان برای واگذاری فضای همجوار این آموزشگاه که متعلق به مدرسه راهنمایی ملاصدرا بود، به هنرستان موافقت کنند. در پی این تصمیم، دانش آموزان مدرسه راهنمایی که تعدادشان به زیر حد نصاب رسیده بود، به آموزشگاه دیگری منتقل شدند اما اکنون خبر می رسد که با درخواست رئیس دانشگاه خلیج فارس و احتمالا دخالت و برخی اعمال فشارها بر آموزش و پرورش، این فضای آموزشی به دبیرستان دانشگاه خلیج فارس واگذار می شود در حالی که این دبیرستان غیر انتفاعی و وابسته  دانشگاه خلیج فارس است و تامین فضا و کادر آموزشی اش خارج از تعهدات آموزش و پرورش است.

بر اساس این گزارش، این واگذاری در حالی صورت می گیرد که هنرستان طالقانی هم برای تامین کلاسها و کارگاه های آموزشی و هم حیاط تفریحی و ورزشی دانش آموزان به شدت به فضای در حال واگذاری نیازمند است و مسئولان این هنرستان نیز بر این احساس نیاز تاکید کرده اند اما ظاهرا این تاکید در نزد مدیران آموزش و پرورش شهرستان و استان گوش شنوایی نیافته است.

فضایی که قرار است از هنرستان آیت الله طالقانی به دبیرستان دانشگاه خلیج فارس واگذار شود

یکی از مسئولان آموزش و پرورش شهرستان بوشهر در گفت و گو با پیغام ضمن تایید این واگذاری، آن را موقتی و برای مدت دو سال عنوان کرد و افزود در دو سال آینده دبیرستان دانشگاه خلیج فارس فضای مورد نیاز آموزشی اش را تامین خواهد کرد و این فضا دوباره به هنرستان باز می گردد. این در حالی است که با گذشت بیش از دو دهه از عمر دبیرستان دانشگاه خلیج فارس، روسای سابق و فعلی دانشگاه نسبت به ساخت فضای آموزشی این دبیرستان اقدامی نکرده اند و احتمالا تا دو سال آینده نیز موفق به ساخت چنین فضایی نخواهند بود.

با وجود این و حتی با فرض درستی این ادعا که این فضا برای مدت دو سال به یک دبیرستان وابسته به نهادی خارج از آموزش و پرورش واگذار می شود، جای این پرسش باقی است که چرا مسئولان آموزش و پرورش شهرستان بوشهر حاضر شده اند فضای بشدت مورد نیاز تنها هنرستان حرفه ای پسرانه بوشهر را به دبیرستان دانشگاه خلیج فارس واگذار کنند آن هم در حالی که این دبیرستان به شکلی غیر انتفاعی و خارج از حیطه تعهدات آموزش و پرورش اداره می شود؟ آیا چنین اقدامی تحت فشارها و اعمال نفوذهای بیرون از آموزش و پرورش صورت گرفته است؟

مدیرکل آموزش و پرورش: تصمیم شهرستان است، ما موافقت کردیم

مدیر کل آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش، اعمال هر گونه فشار از ناحیه اداره کل بر آموزش و پرورش و مراکز دیگر را برای واگذاری فضای هنرستان رد می کند و این اقدام را تصمیم اداره آموزش و پرورش شهرستان می داند و البته تایید می کند که اداره کل نیز موافق با این تصمیم است.

ناصر کرمی به این سوال که چرا اداره کل آموزش و پرورش باید  با وجود نیاز شدید هنرستان به این فضا با تصمیم به واگذاری آن به یک دبیرستان غیر انتفاعی موافقت کند، پاسخی نداد.

گفتنی است که واگذاری فضاهای آموزشی مازاد بر نیاز آموزش و پرورش به مدارس غیر دولتی، جزء سیاست های وزارت آموزش و پرورش است اما این اقدام در صورتی موجه است که آموزش و پرورش خود به چنین فضاهایی نیاز نداشته باشد در حالی که به گفته مسئولان و کادر آموزشی هنرستان آیت الله طالقانی، فضایی که قرار است به دبیرستان دانشگاه خلیج فارس واگذار شود، بشدت مورد نیاز هنرستان است و همین نیاز شدید در دو سال پیش موجب واگذاری آن به هنرستان طالقانی بوده است.

قبلی «
بعدی »