تکمیل راکتورهای جدید بوشهر ظرف ۱۰ سال

  • توسط
  • شهریور ۲۰, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول : معاون رییس‌جمهور گفت: اجرای برجام مسیر ساخت دو واحد جدید نیروگاهی در بوشهر را هموار کرد.

دکتر علی‌اکبر صالحی صبح شنبه در سخنانی به مناسبت کلنگ‌زنی دو واحد جدید نیروگاه اتمی بوشهر افزود: در آستانه عید سعید قربان مراسم ساخت دو واحد جدید نیروگاهی در ساختگاه بوشهر با حضور معاون اول رییس‌جمهور برگزار می‌شود.

او نقش و توجه اسحاق جهانگیری در پیشبرد تفاهمات مربوط به ساخت این دو واحد جدید را قابل تامل دانست.

صالحی هم‌چنین از تلاش‌های وزارت خارجه و محمدجواد ظریف قدردانی کرد که با اجرای برجام مسیر کار برای اجرای این پروژه را هموار کرد.

وی گفت که ساخت این دو واحد در بازه زمانی ۱۰ ساله در چارچوب مقررات نظام ایمنی هسته‌ای کشور انجام می‌شود.

معاون رییس‌جمهور گفت: ساخت این دو واحد پاسخ شفافی است به کسانی که می‌گویند صنعت هسته‌ای با کندی، رکود و توقف مواجه شده است. اجرای این پروزه نشان از نشاط این صنعت است و این پروژه جز با زیرساخت‌های غنی‌سازی و اکتشاف و استخراج و و نیروی متخصص امکان‌پذیر نیست. همان‌طور که رییس‌جمهور گفته‌اند هم باید صنعت هسته‌ای پایدار و پیشرفت داشته باشیم و هم با دنیا رویکردی مبتنی بر تعامل سازنده توام با حفظ حاکمیت ملی داشته باشیم.

صالحی تصریح کرد: با کشورهای دیگر هم برای همکاری هسته‌ای در حال مذاکره هستیم که در صورت تکمیل مذاکرات اعلام خواهند شد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت این دو واحد در چارچوب قرارداد پادمانی با آژانس و در چارچوب ان.پی.تی با اهداف مشخص پیش خواهد رفت.
او ادامه داد: این قرارداد بر اساس سه سند تحت عنوان‌های قرارداد، پروتکل و یادداشت تفاهم در سال ۱۳۹۳ دذ مسکو امضا شد که نویدبخش ورود کشور به مرحله جدید و همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با روس‌هاست. هم‌چنین ما با روس‌ها در زمینه تولید مشترک سوخت و ایزوتوپ‌های پایدار همکاری خواهیم داشت.

صالحی تاکید کرد که این دو واحد جدید بر اساس بالاترین استاندارهای ایمنی و فن‌آوری روز دنیا ساخته خواهند شد تا ضمن تولید انرژی از این طریق در حفظ و تامین منابع طبیعی کمک کنیم. با ساخت این دو واحد حدود ۲۲ میلیون بشکه نفت‌خام صرفه‌جویی و از ورود ۱۴ میلیون تن گازهای آلاینده به جو جلوگیری می‌کند. ان‌شاءلله در کنار این واحدها، تاسیسات آب شیرین کن که قادر است ۲۰۰ هزار مترمکعب آب را شیرین کند با همکاری وزارت نیرو ساخته خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی هم‌چنین از تصمیمات جدید چهارشنبه هفته گذشته برای حل مشکلات دو روستای نزدیک به ساختگاه بوشهر هلیله و بندرگاه خبر داد.

صالحی در پایان از زحمات و تلاش‌های رییسان سازمان انرژی اتمی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی آقایان اعتماد، سحابی، امرالهی، آقازاده و عباسی قدردانی کرد.

قبلی «
بعدی »