از دهکده گردشگری بوشهر، فقط سنگفرش ماند/ نگهداری به امان خدا! + تصاویر

  • توسط
  • شهریور ۱۲, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول : پروژه دهکده گردشگری بوشهر که اجرای آن با انتقادات کارشناسی و اعتراضات فعالان محیط زیست مواجه شد، با گذشت کمتر از ۶ ماه از بهره برداری اش، به محلی خلوت مبدل شده و بخش هایی از تجهیزاتش نیز تخریب شده است.

به گزارش تیتر اول به نقل از «خلیج فارس»؛ این پروژه از شهریور ۹۳ در حاشیه جاده امام علی (ع) استارت خورد و پس از چندبار تاخیر در وعده مسئولان استانی، نهایتا در روزهای پایانی سال گذشته با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی به بهره برداری رسید.

پروژه ای که به گفته مسئولان با اعتبار ۱۳ میلیاردتومان تکمیل و وعده داده شد توسعه می یابد و در ادامه دهکده های گردشگری در نقاط دیگر استان نظیر برازجان، دلآرام تنگستان و گناوه نیز اجرایی خواهد شد که البته همگی تا امروز در حد وعده باقی مانده است.

نگهداری، پاشنه آشیل دهکده گردشگری بوشهر

این پروژه اگرچه چشم انداز جدیدی از ساحل در بخش شرقی بوشهر به شهروندان و گردشگران می داد، اما انتقادات زیادی بر روی آن بود؛ نظیر فعالان محیط زیست که اعتقاد داشتند به دلیل مجاورت این دهکده با خور سلطانی و بخشی از ساحل بوشهر، مجوز زیست محیطی اخذ نگردیده و در آینده تبعاتی به اکوسیستم منطقه وارد می سازد، یا برخی کارشناسان تاکید داشتند ابتدا باید اراضی مربوطه به تملک دولت درآمده و سپس اعتبارات عمرانی در آن هزینه شود، ولی به این موارد توجهی نشد، خصوصا اینکه نیروی دریایی ارتش از توسعه این پروژه در اراضی خود جلوگیری کرد.

افزون بر آن، فعالیت شناورهای تفریحی در این ساحل نیز با مخالفت نیروی دریایی ارتش و اداره بندر مواجه شده که آن را در حریم امنیتی شناورهای خود دانسته یا فاقد ایمنی لازم می دانند، از این رو سرمایه گذاری هایی که در این خصوص وعده داده شد، ناکام مانده است. همچنین خبرنگار «خلیج فارس» کسب اطلاع کرد: سرمایه گذاری که قایق های تفریحی اش از خارج کشور وارد کرده و به امید گشایش در امور در این محل دپو کرد، اخیرا ناگزیر شد آنها را به انبار منتقل نماید.

اما پاشنه آشیل این پروژه، مدیریت و نگهداری آن بود که امروز با گذشت کمتر از ۶ ماه از بهره برداری اش، خود را نمایان کرده؛ چه اینکه فضای سبز موجود به بیشه زا و زمین های خاکی مبدل شده، بخشی از تجهیزات دهکده دچار خسارت یا سرقت گردیده، نظافت آن به پیشخوان و مسیرهای ورودی محدود گردیده و خبری از خدماتی نظیر حتی یک بوفه، ایستگاه پلیس و فعالیت های تفریحی در آن نیست.

شرایطی که باعث شد پس از ایام نوروز که مسافران از این فضا برای اسکان استقبال کردند، پس از آن بدون مراجعه آنچنانی شهروندان باشد و به محلی خلوت مبدل گردد.

در این خصوص برخی کارشناسان عقیده داشتند به دلیل قرارگیری دهکده گردشگری در حریم شهری، باید مدیریت و نگهداری آن به شهرداری سپرده شود تا با توجه به اختیارات و اعتباراتی که در این زمینه دارد، بهتر قادر به ایفای این مهم است.

اما همچنان استانداری دهکده گردشگری را در اختیار خود نگاه داشت تا سرنوشت تلخ عدم نگهداری پروژه های عمرانی به اینجا نیز سرایت کند.

توضیحات معاون استاندار درباره مشکلات دهکده گردشگری

اخیرا رییس شورای شهر بوشهر با اشاره به اینکه دهکده گردشگری وضعیت مناسبی ندارد، در جمع رسانه ها پیشنهاد واگذاری مدیریت آن به شهرداری را داده بود تا سرمایه عمومی دچار خسارت نشود، ولی طرف مقابل روی خوشی به آن نشان نداده است.

در همین خصوص معاون عمرانی استاندار بوشهر به «خلیج فارس» می گوید: پیشنهاد واگذاری این دهکده به شهرداری قابل بررسی است، ولی انتظارات ما از ان فراتر از یک پارک محلی می باشد و مدیریت آن نیز باید در سطح بالاتری در حد گردشگری باشد.

محمدحسن باستی درباره آنچه بر دهکده گردشگری رفته، می گوید: اینکه متولی توانمندی برای این پروژه نبوده، می پذیریم. دلیلش نیز این بود که می خواستیم از طریق واگذاری بخش هایی نظیر فست فود، تفریحات آبی و نظایر آن، درآمد لازم برای نگهداری اش کسب شود که دچار موانعی شده و این موضوع را زمانبر کرد.

وی درباره برخی مشکلات پیش آمده در این پروژه نظیر جلوگیری از توسعه فاز بعدی آن و جمع آوری وسایل سرمایه گذار قایق های تفریحی نیز گفت: واقعیت این است که با وجود هماهنگی های قبلی، پس از بهره برداری پروژه دچار اختلافاتی با نیروی دریایی ارتش شدیم که اعتقاد داشتند کانال روبروی دهکده گردشگری حریم امنیتی شناورهای آنها را دچار اشکال می کند و پیگیری و برخی اصلاحات در این خصوص هم نتیجه بخش نبود، از این رو پیگیر ایجاد یک کانال اختصاصی برای فعالیت شناورهای تفریحی هستیم که زمان بر است.

باستی آبیاری فضای سبز این دهکده با آب شرب را تایید می کند و می گوید: البته بخشی از آبیاری توسط تانکرهای آبرسان صورت می گیرد که غیر شرب است، ولی پاسخ صادقانه اش همان بود که گفتم.

معاون عمرانی استاندار همچنین درباره ازبین رفتن فضای سبز دهکده گردشگری بوشهر و تبدیل آن به مسیرهای خاکی، آن را به شرایط اقلیمی بوشهر در فصل گرم سال مرتبط می داند و می گوید: ما برای افتتاح پروژه، از گل های زینتی و فصلی استفاده کردیم که طبیعی بود امروز وجود نداشته باشد، ولی تلاش داریم چمن بخشی از فضاهای دهکده را شروع کرده ایم و از اواخر شهریور نیز تجهیزاتی به ان اضافه می کنیم تا شرایط بهبود یابد.

باستی همچنین درباره تخریب برخی تجهیزات در دهکده گردشگری عقیده دارد که چون هنوز این پروژه از پیمانکار به طور کامل تحویل نگرفته، وظیفه ترمیم این موارد برعهده پیمانکار می باشد، هرچند تلاش داریم سریع تر پروژه تحویل بگیریم.

وی دست آخر با اذعان به برخی مشکلات پیش آمده در دهکده گردشگری به دلیل نبود متولی، وعده می دهد: تا پایان شهریورماه شرایط بهتری از نظر نگهداری و نیز تجهیزات جدید در آن شکل خواهد گرفت.

معاون عمرانی استاندار در پاسخ به این پرسش «خلیج فارس» که با توجه به موانع ایجاد شده بر سر راه دهکده گردشگری که قبلا هشدارهایی در این خصوص داده شد، آیا بهتر نبود پروژه پارک لیان که در دوره مسئولیت تان در دفتر فنی استانداری استارت خورد به سرانجام مشخصی می رسید؟ گفت: به نظرم هر دو پروژه ضرورت داشته و نمی توان گفت یکی مهم و دیگری عیر مهم است. برای پارک لیان نیز در نظر داریم ۱۷۰ هکتار آن را به شهرداری بوشهر واگذار کنیم که تا یک ماه آینده محقق خواهد شد و منجر به ایجاد پارکی ابرومند می گردد.

به امید اصلاح این شرایط

متاسفانه دهکده گردشگری با اعتبار ۱۳ میلیاردی امروز در نبود متولی موثری برای نگهداری می سوزد و ضمن تخریب و سرقت بخشی از تجهیزات نصب شده در آن، با ادامه این شرایط به محلی متروکه مبدل خواهد شد.

به نظر می رسد مسئولان استانی که پیگیر اجرای این طرح بوده اند، امروز به برخی اشتباهات خود پی برده اند، اما گویا جسارت اذعان به آن را ندارند؛ هرچند امید می رود در کوتاه ترین زمان نسبت به اصلاح این وضعیت و جلوگیری از هدر رفت بیشتر سرمایه های مردم اقدام اساسی صورت بگیرد.

قبلی «
بعدی »