فعالان اقتصادی بوشهر به معاون وزیر صنعت چه گفتند؟+عکس

  • توسط
  • شهریور ۵, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول : در نشستی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مشکلات فعالان حوزه اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش تیتر اول به نقل از «خلیج فارس»؛ احداث پایانه صادرات موادمعدنی، تسریع در روند پرداخت تسهیلات بانکی، ضرورت توجه دولت برای استقرار صنایع بزرگ مانند فولاد سازی در سواحل بویژه سواحل استان بوشهر، ضرورت اهتمام واحدهای صنعتی برای توجه جدی به تحقیق و توسعه برخی از موضوع هایی بود از سوی فعالان اقتصادی استان بوشهر در نشست با رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر گفت: هم اکنون سیستم روانی برای حل مشکل واحدهای تولیدی وجود ندارد طوریکه در بیشتر وقت ها ناگزیریم بصورت موردی برای حل مشکلات چانه زنی کنیم.

عبدالله آورا افزود: هم اکنون مشکلات مربوط به مالیات واحدهای تولیدی بصورت موردی و مشکلات بیمه نیز باحضور مدیرکل بیمه تامین اجتماعی در حال حل شدن است ولی بانکها همکاری مطلوبی با واحدهای صنعتی ندارند.

وی در ارتباط با صادرات اظهار کرد: حمایت های صادراتی وجود ندارد یا بسیار کم رنگ است و روابط سیاسی با روابط اقتصاد بین ایران و سایر کشورها اتصال خوبی با یکدیگر ندارند.

آورا گفت: برای نمونه زائران ایران، موتور محرکه اقتصاد عراق هستند اما در یک رقابت صادرات ترکیه از ایران پیشگام تر است و ترکیه از مزایایی استفاده می کند که ایرانیان امکان استقاده از آن را ندارند.

وی بیان کرد: کامیون داران ترکیه به سهولت بار خود را بطور مستقیم به مقصد مورد نظر در کشور عراق ارسال می کنند ولی برای کامیون داران ایرانی چنین امری محقق نمی شود.

آورا تاکید کرد: حمایت سیاسی و حسنه از کشور عراق باید در خدمت به تولید کنندگان ایرانی بکار گرفته شود.

وی گفت: در مورد چین نیز همانند عراق با مشکل روبرو هستیم تا جایی که بیشترین واردات از این کشور داریم ولی صادرات میگو به چین باید با بالاترین تعرفه صورت گیرد.

یکی از فعالان حوزه خرما در استان بوشهر گفت: این استان سالانه ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن خرما دارد و حمایت از تولیدکنندگان این بخش درگیر قول و وعده های عملی نشده هستند.

عبدالله شفیعی گفت: این حوزه بطور مستقیم برای ۱۰ هزار نفر ایجاد اشتغال کرده که این میزان اشتغال بدون سرمایه گذاری ویژه صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در زمینه توسعه تکنولوژی و بهسازی واحدهای تولید و استفاده از شبکه آبیاری تحت فشار از سازمان نوسازی و گسترش صنایع ایران انتظار حمایت داریم که در صورت تحقق این مهم می توانیم ایجاد ارزش افزوده و ارز آوری بیشتر در حوزه تولید محصول خرما داشته باشیم.

یکی از فعالان حوزه تولید میگوی پرورشی گفت: در استان بوشهر هشت هزار زمین شور غیر قابل کشت داریم که در نیمی ازآن استخرهای پرورش میگو احداث شده است.

محمد قدسی افزود: تا کمتر از یک ماه آینده ۱۰ هزار تن میگو از سایت های پرورش استان بوشهر برداشت می شود که بخش زیادی از آن به کشورهای اروپایی و آسیای دور صادر می شود.

وی یادآور شد: فعالان این بخش به دلیل مشکلات فراوان حوزه خود نیازمند حمایت جدی بویژه در بخش دریافت تسهیلات هستند.

دبیر انجمن مدیران صنایع استان بوشهر گفت: گروه های صنعتی بویژه پلیمر بوشهر در وضعیت نامساعدی بسر می برند که حل مشکلات آنها در اولویت مسئولان استانی و کشوری است.

خضر خلیلی افزود: صنعت پرورش میگو بعنوان مزیت مهم اقتصادی استان بوشهر باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

یکی از فعالان حوزه معدن بوشهر بیان کرد: فعالان این بخش در این استان به دلیل نبود بازار فروش مناسب خواستار احداث پایانه صادرات موادمعدنی هستند.

علی ماندگار افزود: در موضوع احداث پایانه صادرات موادمعدنی رویکرد سازمان گسترش و نوسازی صنایع مبنی بر اینکه فعالان بومی این حوزهسهامداران احداث پروژه پایانه صادرات موادمعدنی باشتند اقدامی قابل تقدیر است که امیدواریم بزودی شاهد تحقق آن باشیم.

وی افزود: شرکت تعاونی اداره بندر در دو سال گذشته به ازای هر تن صادرات سه هزار ریال از صادرکنندگان دریافت می کرد ولی امسال این نرخ به ۱۶ هزار افزایش یافته که این افزایش نرخ منطقی به نظر نمی رسد و قیمت تمام شده محصول را افزایش می دهد.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر گفت: رقابت پذیری شرکت ها در کیفیت و قیمت است که لازمه تحقق این مهم تحقیق و توسعه است و باید بتوانند روی کاهش هزینه، بهبود کیفیت و بازاریابی جهانی تحقیقات داشته باشند که این امر در واحدهای استان بوشهر پدیدار نشده است.

حبیب رستمی بیان کرد: پارک علم و فناوری خلیج فارس با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان آماده خدمات رسانی به واحدهای صنعتی استان در زمینه تحقیق و توسعه است.

دبیر انجمن معدن و صنایع معدنی استان بوشهر گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت متناسب با افزایش هزینه ها پس از هدفمندی یارانه ها از سوی دولت واحدهای سنگ شکن قادر به نوسازی و بازسازی ماشین آلات خود نیستند.

عبدالله شمیرانی اضافه کرد: واحدهای یاد شده هم اکنون همگی با دستگاههای فرسوده کار می کنند که این کار هزینه استهلاک زیادی متوجه آنها کرده و برای نوسازی واحدها و بالا بردن بهره وری تسهیلاتی بصورت سرمایه ثابت در اختیار آنان قرار گیرد.

وی یادآور شد: ۵۰ واحد سنگ شکن استان بوشهر در حال ورشکستگی هستند و به دلیل قیمت فروش پایین از ظرفیت لازم برای تامین هزینه جاری نیز برخوردار نیستند.

شمیرانی گفت: استان بوشهر از وجود کارخانه گچ نیز بی بهره است و این امر باعث شده تا گچ بصورت خام از استان بوشهر به امارات صادر و سپس به شکل دیوار پیش ساخته و با هزینه بسیار بالا دوباره به کشور وارد شود.

وی ادامه داد: در موضوع احداث اسکله صادرات مواد معدنی سرمایه مورد نیاز آن فراهم است و محل انتخاب شده از سوی معدن داران کمترین هزینه را داشت ولی احداث این پروژه در منطقه نامناسبی تشخیص داده شد که هزینه ساخت و نگهداری آن بسیار بالاست.

شمیرانی بیان کرد: در صورتی که مجوز ساخت احداث اسکله جدید صادرات موادمعدنی با توجیه اقتصادی همراه باشد خود معدن داران آماده احداث آن هستند.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر گفت: صنایع کلان استان بوشهر در پارس جنوبی مستقر هستند و سایر صنایع استان شامل صنایع کوچک و متوسط نیز مشکلات عدیده ای گریبان گیر آنها شده که بیشتر ناشی از تحریم هاست.

علی اکبر شریف پور بوشهری افزود: دولت برای حل بحران کم آبی تصمیم گرفته که صنایع بزرگ مانند فولاد سازی که آب زیادی مصرف می کنند به سمت سواحل هدایت کند که در این ارتباط نیازمند اهتمام جدی هستیم.

وی بیان کرد: استان بوشهر به دلیل همجواری با دریا برای استقرار صنایع بزرگ مانند فولادسازی از ظرفیت زیادی برخوردار است و تحقق این مهم بخش زیادی از مشکل اشتغال جوانان استان را نیز حل خواهد کرد.

شریف پور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صنایع استان بوشهر درحل مشکلات فراوان خود به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران امید بسته اند و توقع دارند که امیدواریم شاهد برداشتن گام اساسی برای حل مشکلات آنها باشیم.

وی در ارتباط با احداث پایانه صادرات موادمعدنی افزود: سیمان یکی از مزیت های اصلی صادرات استان بوشهر است که اکنون دو شرکت سیمان دشتستان و ساروج کنگان تنها با اتکا به بازار داخلی امکان فعالیت ندارند و باید زمینه تسهیل صادرات محصول تولیدی آنها فراهم شود.

شریف پور بوشهری بیان کرد: در موضوع احداث اسکله صادرات پایانه موادمعدنی بهتر است یک اسکله در بوشهر باشد تا شرکت های تولید سیمان بتوانند با قیمت تمام شده کمتری محصول خود را صادر کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری بوشهر گفت: یکی از ظرفیت های شاخص موجود در استان بوشهر سرمایه انسانی است که در طول تاریخ همواره وفاداری خود را به نظام اثبات کردند.

سعید زرین فر گفت: استان بوشهر با ظرفیت های فراوان توقع و انتظارات زیادی برای مردمان آن وجود داشته از این رو انتظار داریم مدیران ارشد کشور برای حل مشکلات این استان بویژه در بخش واحدهای صنعتی تلاش کنند.

وی یادآور شد: امیدواریم برای منطقه ویژه اقتصادی شمال استان شاهد سرمایه گذاری خوبی از سوی سازمان گسترش و نوسازی ایران باشیم.
زرین فر در ارتباط با حمایت بانکها از واحدهای صنعتی گفت: ۴۰۰ پرونده به کارگروه رفع موانع واحدهای تولیدی ارسال شده و ۱۹۰ مورد آن تاکنون مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: واحدهای ارزیابی شده صلاحیت دار پس از یک ماه باید تسهیلات مورد نیاز را دریافت می کردند ولی با برخی از آنها همکاری لازم از سوی بانک انجام نمی شود.

زرین فر بیان کرد: شمار اندکی از بانکها هنوز شعار سال ( اقتصاد مقاومتی) را نشنیده اند و همراهی لازم را ندارند که امیدواریم آنها نیز برای حل مشکلات بخش صنعت پیشگام شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: دغدغه معدن داران استان بوشهر برای احداث پایانه بحق است طوریکه در شرایط کنونی با راه اندازی شرکت سیمان مند دشتی باید شاهد تعطیلی آن یا شرکت سیمان دشتستان باشیم که دلیل اصلی آن نیز نبود بازار داخلی مناسب است و ایجاب می کند ساز و کار مناسب برای صادرات سیمان تولیدی آنها فراهم شود.

سید حسین حسینی محمدی افزود: در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان بوشهر قرار شد چند مکان برای احداث پایانه صادرات موادمعدنی انتخاب و مطالعه لازم روی آن صورت بگیرد که این این وزراتخانه نیز آمادگی پرداخت کامل هزینه برای مطالعه در مورد انتخاب مکان مناسب را دارد.

وی گفت: در موضوع احدث پایانه صادرات مواد معدنی در بوشهر مطرح بودن ایجاد منطقه آزاد، قرار گرفتن محل انتخابی در ورودی جدید بوشهر و برخی از معادن در شهرستان دشتی و تنگستان باعث شد تا احداث پایانه در بوشهر منتفی شود.

حسینی محمدی ادامه داد: هم اکنون از سوی کارخانه سیمان دشتی و دشتستان مطالعه برای احداث اسکله صادرات مواد معدنی در لاور ساحلی آغاز شده است.

وی گفت: پیش بینی می شود با تدابیر لازم در سالجاری موضوع احداث پایانه صادرات موادمعدنی در لاور ساحلی نهایی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رویکرد سازمان توسعه و نوسازی صنایع کارخانه داری نیست بلکه وظیفه اصلی آن توسعه صنعتی در کشور است.

منصور معظمی بیان کرد: هم اکنون جذب سرمایه گذاری خارجی و حرکت به سوی تکنولوژی نو مهم ترین استراتژی است که باید به سمت آن گام برداریم.

وی گفت: برخی از بانکها به جای تزریق اعتبار به بخش صنعت برای خودشان سرمایه گذاری می کنند که این رویه ای نامطلوب است و باید اصلاح شود.
معظمی در ارتباط با پارک علم و فناوری بوشهر گفت چنانچه این پارک بتواند به بنگاههای اقتصادی استان کمک کند هزینه آن را از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پرداخت خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین این سازمان آمادگی دارد در بخش آموزش مورد نیاز مدیران صنایع استان بوشهر همکاری کند.

معظمی افزود: این سازمان با محوریت اتاق بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت برای مشارکت در طرح های صنعتی می تواند تا بیش از ۲۰ درصد مشارکت کند که این امر گامی تاثیرگذار برای حمایت از بخش صنعت استان بوشهر است.

وی در ارتباط با صنایع دریایی گفت: در این بخش میل به خرید خارجی فراوان است و این در حالی است که در داخل کشور توان ساخت کشتی و تعمیرات سایزهای مختلف آن موجود است.

معظمی افزود: برای رسیدن به جمع بندی مطلوب در بخش صنایع دریایی آمادگی داریم با شرکت ایزو ایکو (مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران) هماهنگی لازم را داشته باشیم و تعمیرات و ساخت با هزینه ای منطقی در بوشهر انجام شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید ۴٫۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور انجام شده که ۱٫۵ میلیارد دلار آن مربوط به پس از برجام است.

منصور معظمی افزود: با این شرایط امیدواریم که فضای کسب و کار در کشور و بویژه برای سال ۹۶ شرایط خوبی باشد.

وی با اشاره به نقش موثر ایران در منطقه و شرایط مناسب سیاسی گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون به پایداری سیاسی رسیده است و از نظر سوق الجیشی شرایطی در منطقه دارد که قدرتهای بزرگ این کشور را بعنوان لیدر و هماهنگ کننده در منطقه می شناسند.

معظمی در ارتباط با کارکرد اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق ایران در این دوره بسیار فعال و همراه تر شده و تلاش دولت نیز همراه با استفاده از دیدگاههای اعضای اتاق بازرگانی برای حل بیش از پیش مشکلات اقتصاد و بویژه اقتصاد بخش خصوصی است.

وی در ارتباط با موانع فراروی دولت اظهارکرد: دولت همچنان درگیر بدهی های پرداخت نشده به پیمانکاران است که بیشترین حجم بدهی ها نیز متوجه وزارتخانه های نفت و نیرو است.

معظمی گفت: دولت پیش بینی کرده که این بدهی ها را بتواند به اشکال مختلفی پرداخت کند که بخشی از آن شامل اعتبارات تملک دارایی های دولت و بخشی در قالب اوراق مشارکت و سکوک است که پیمانکاران بزرگ نیز از این نحوه پراخت مطالبات خود استقبال کردند.

 

قبلی «
بعدی »