کم‎آبی دشتستان برطرف شد

  • توسط
  • مرداد ۲۷, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول : مدیر آب وفاضلاب شهری دشتستان گفت: کاهش ورودی آب از خط کازرون در روزهای اخیر که باعث بحران کم آبی در شهرهای دشتستان شده بود، برطرف و میزان آب موجود درشبکه حد قابل قبولی برای توزیع رسید.

به گزارش تیتر اول به نقل از «خلیج فارس»؛ علی بردستانی این مطلب را در گفتگو با ایرنا بیان کرده و افزود: پس از ایجاد مشکلاتی در میزان ورودی آب از خط انتقال کازرون که بدلایلی ازجمله کاهش آب رودخانه ها و مصرف غیرمجاز کشاورزان مسیر این خط رخ داده بود، توزیع صحیح میزان بسیار کم آب موجود در شبکه این شهرستان غیرممکن شده بود.

وی بیان کرد: هم اکنون این مشکل تا حدودی برطرف شده و اگر به همین روال ادامه یابد و مردم نیز مصرف صحیح و عادلانه داشته باشند تا پایان تابستان مشکلی نخواهیم داشت.

بردستانی یادآور شد: شهرستان دشتستان با ۵۲هزار مشترک شهری که نیاز روزانه آنها حداقل ۵۰هزار مترمکعب آب است، باید ورودی آب آن در حالت عادی حدود ۴۰هزار متر مکعب باشد.

وی بیان کرد: در روزهای اخیر شاهد کاهش شدید ورودی آب به شهرهای شهرستان بودیم طوریکه گاهی اوقات این میزان برای نمونه برای شهر برازجان به هشت هزار مترمکعب کاهش می یافت در صورتی که اکنون به ۲۵ تا ۲۶هزار مترمکعب رسیده است.

مدیر آب وفاضلاب شهری دشتستان اظهارکرد: این موضوع نیز با تلاش استاندار بوشهر، فرماندار دشتستان و همه مسئولان آب استان و شهرستان و نشست هایی با مسئولان استان فارس برگزار و با مشخص کردن سهمیه مصرف آب برای آنها و ما تا حدودی برطرف شد.

وی اضافه کرد: کشت غیرمجاز برنجکاران کازرون و مصرف بی رویه از آب رودخانه شاپور باعث شد که حتی روزانه شش پمپ تصفیه خانه بوشیکان که آب خط کازورن از آن عبور می کند به دو پمپ برسد و این مشکل نه تنها برای دشتستان که سهم عمده آب خود را از این خط می گیرد با بحران کاهش شدید آب روبرو شود طوریکه حتی روستاهای استان فارس نیز که از این خط آب می گیرند دچار مشکل شده بودند.

بردستانی بیان کرد: شهروندان برازجانی باید توجه کنند که برای این شهری با ۳۶هزار انشعاب و میزان ۲۵ تا ۲۶هزار متر مکعب آب ورودی در حالت عادی نیز توزیع آن بدون نوبت بندی امکان نخواهد داشت.

وی ادامه داد: این نوبت بندی اکنون بصورت ۲۴ ساعته با تقسیم شهر به دو منطقه صورت می گیرد که این تغییر نوبت در هر منطقه ساعت هشت صبح انجام می شود.

مدیر آب و فاضلاب شهری دشتستان با بیان اینکه طبق ساعت اعلام شده با رعایت عدالت نوبت بندی انجام می شود اضافه کرد: در برخی نقاط بدلیل فرسودگی شبکه و بیشتر شیب زمین این تصور برای شهروندان بوجود آمده که ساعت اعلام شده نیز آب وصل نمی شود.

بردستانی گفت: براساس روال طبیعی آب برای مشترکان در نقاط پایین دست زودتر و با میزان بیشتر جریان خواهد داشت و در نقاط بالا دست با مشکلات افت فشار و کاهش ساعات آبگیری روبرو خواهند بود.

وی ادامه داد: مصرف صحیح و دلسوزانه شهروندانی که در نقاط پایین دست شهر هستند کمک بزرگی به سایر همشهریان است.

مدیر آب وفاضلاب شهری دشتستان افزود: در برخی موارد مشاهده می شود که خانواده هایی که در نقاط با شیب پایین شهر سکونت دارند با این تفکر که آب فشار دارد و بدون اطلاع از مشکلات سایر شهروندان در این زمینه به اسراف آب می پردازند که این مورد را باید جدی بگیرند.

وی گفت: اینکه ورودی آب شهرستان به حد قابل قبولی برای توزیع عادلانه رسیده این به این منظور نیست که بحران کم آبی برطرف شده و همه به فکر استفاده دلخواه باشند بلکه روزهای بحرانی باید برای همه ما درس باشد که مصرف خود را بهینه کنیم.

بردستانی ادامه داد: مردم باید باید توجه کنند که شستن منزل و کوچه، ماشین و استفاده های بی رویه به بهانه اینکه بهای آب را می پردازیم تفکری بسیار نادرست است که به خود و آیندگان ضربه خواهیم زد.

وی با اشاره به وجود مشکلات کم آبی در چند سال اخیر و افزایش ۱۰هزار انشعاب آب شهر برازجان در یکسال اخیر بیان کرد: این وضعیت در کنار افزایش نیافتن سهمیه آب مشکل مضاعفی در شبکه توزیع ایجاد کرده است.

بردستانی افزود: اقدام دولت در زمینه راه اندازی چندین آبشیرین کن دراستان بوشهر برای کاهش وابستگی آب استان به سایر استانها اقدام شایسته ای است که در کاهش بحران آب کمک خواهد کرد اما مردم باید قدر آب موجود را بدانند زیرا بهای آبی که از طریق آبشیرین کن تولید خواهد شد بسیار سنگین خواهد بود.

مشکل کم آبی طی چند هفته اخیر در همه شهرهای شهرستان دشتستان بویژه شهر برازجان به یک بحران جدی تبدیل شده بود به گونه ای که در برخی محلات پس از دو یا سه روز چند ساعتی آب با فشار بسیار کم وصل می شد.

این وضعیت باعث آبرسانی با تانکر، مهاجرت تابستانه برخی شهروندان به سایر استانها، کشاندن مردم به سمت رودخانه ها و چاههای کشاورزی، اعتراض شدید امامان جمعه در تریبونهای نماز جمعه و مردم در سطح شهر و فضای مجازی شده بود.

 

قبلی «
بعدی »