دغدغه بوشهری‎ها درباره منطقه آزاد چیست؟ + تصویر

  • توسط
  • مرداد ۲۷, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول : منطقه آزاد تجاری بوشهر مطالبه ای با سابقه دو دهه است که اگر از سد مجلس و شورای نگهبان عبور کند، با پیش شرط هایی می تواند به جهش و رشد اقتصادی بوشهر منجر شود.

پیش شرط هایی که فراهم شدن اتصال بوشهر به راه آهن سراسری و مسیر بزرگراهی کشور یا تامین انرژی موردنیاز بخشی از آن است تا به عقیده کارشناسان پس از بازه ۵ تا ۷ سال بتواند به مرحله شکوفایی برسد.

در مقابل نیز منتقدان با یادآوری تجربه ناموفق اغلب مناطق آزاد کنونی در کشور که منجر به گرانتر شدن زندگی برای بومیان و برخورداری کم آنها از این معافیت و مزیت ها شده، نگرانی هایی درباره اضافه شدن بوشهر به این قافله دارند.

اما موافقان طرح منطقه آزاد معتقدند نباید از ترس مرگ خودکشی کرد و طبیعی است منطقه آزاد برای اقشاری از جامعه گرانی هایی را تحمیل می کند، اما برآیند آن برای اکثریت مفید است.

در این بین، توضیحات مسئولان استان مبنی بر اینکه «منطقه آزاد در اراضی برهوت و جزایری خارج از شهر قرار دارد که فشاری بر ساکنان کنونی وارد نمی کند»، نتوانسته بر جو غالب نگرانی ها فائق شود؛ اتفاقی که مبهم ماندن محدوده اصلی منطقه آزاد در این خصوص بی تاثیر نبوده است.

پایگاه اطلاع رسانی تیتر اول به نقل از «خلیج فارس» با توجه به مطرح شدن مجدد لایحه منطقه آزاد در مجلس، از جمعه گذشته در قالب یک نظرسنجی اینترنتی از خوانندگان خود خواسته تا مهمترین دغدغه شان درباره این موضوع را اعلام کنند.

طی ۵ روز، قریب ۲۷۰۰ نفر در این نظرسنجی مشارکت کردند که براساس نمودار زیر، گرانی مسکن و مواد غذایی با ۳۷٫۳ درصد بیشترین دغدغه اعلام شد.

پس از آن، بی بهره ماندن بومیان از فواید منطقه آزاد قرار گرفت، چرا که بعضا گفته می شود همانند سایر مزیت های اقتصادی استان نظیر نفت و گاز که غیربومی ها برخورداری بیشتری دارند، در منطقه آزاد نیز شرایط برای غیربوشهری ها بهتر پیش می رود.

در این بین ۲۲٫۶ درصد نیز اعلام کرده اند درباره منطقه آزاد دغدغه ای ندارند و گزینه عدم جانمایی محدوده این منطقه و احتمال زمین خواری هم کمترین دغدغه خوانندگان «خلیج فارس» بوده است.

به نظر می رسد مدیریت استان به موازات پیگیری لایحه منطقه آزاد در بهارستان، باید به دغدغه های موجود در این زمینه هم توجه داشته باشد و با کمک نخبگان و کارشناسان به بیان برنامه خود جهت رفع این نگرانی ها بپردازد.

 

قبلی «
بعدی »