منطقه آزاد بوشهر؛ شاید وقتی دیگر

تیتر اول : گفتگوی خبری شبکه دو سیما که یکشنبه شب با موضوع مناطق آزاد بود، با حضور خدری نماینده بوشهر و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار به عنوان موافقان و همچنین کریم زارع نماینده آباده و حسینی عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان مخالفان همراه بود.

به گزارش تیتر اول به نقل از «خلیج فارس»؛ خدری اشکالات بر عملکرد مناطق آزاد کنونی نظیر قاچاق، زمین فروشی و ایجاد شرکت های صوری را پذیرفته و بیان داشت: با توجه به شرایط جدید کشور که پس از برجام پیش آمده، قطعا مناطق آزاد با رفع اشکالات فعلی تجربه موفقی خواهند داشت و قابل مقایسه با گذشته که در تحریم بودیم نیست.

وی به ذکر مثالی پرداخت: مگر چون در یک اتوبان تصادف ایجاد می شود، باید مانع ایجاد اتوبان های دیگر شد یا اینکه باید آسیب ها را شناسایی و رفع کرد.توسعه مناطق آزاد هم در این راستا باید دنبال شود.

مخالفت کارشناسان وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح با مناطق آزاد

رحیم زارع نماینده آباده و عضو کمیسیون اقتصادی هم در مخالفت با لایحه دولت تاکید داشت: با توجه به هزینه های مالی و اجتماعی توسعه مناطق آزاد، با رویکرد فعلی مشکلات در این خصوص ادامه دارد، از این رو نظر کارشناسان این است که باید به اصلاح وضعیت مناطق کنونی پرداخت و آنها را روی ریل قانون آورد، بعد سراغ توسعه مناطق آزاد برویم.

اما نکته قابل تامل در این مناظره، اظهارات حسینی شاهرودی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی بود که تاکید کرد: کارشناسان وزارت اطلاعات در جلسه این کمیسیون با توسعه مناطق آزاد مخالف بودند که حتی ترکان به آنها گفت شما طرف دولتید یا دیگران. نیروهای مسلح و دیوان محاسبات هم نظر مثبتی نداشتند ومی گفتند مرز مشخصی برای این مناطق تعریف نشده و کالای قاچاق و غیرقاچاق مشخص نمی باشد.

وی در پاسخ به سوال مجری، دلایل این مخالفت وزارت با مناطق آزاد را چنین برشمرد: افزایش واردات کالای لوکس که در تقابل با اقتصاد مقاومتی است، قاچاق در این مناطق، عدم بهره مندی جوامع محلی از معافیت و امتیازات مناطق آزاد و فراموش شدن صادرات مجدد در این مناطق که نگرانی دستگاههای امنیتی را در پی داشته است.

متعاقب آن، خدری نماینده بوشهر که از این اظهارنظر تعجب کرده بود، خطاب به عضو کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: بفرمایید دولت هم مخالف لایحه منطقه آزاد بوده و ما خبر نداریم که زارع گفت: نیروهای وزارت اطلاعات به عنوان کارشناس به جلسه دعوت شدند و طبق اطلاعی که داریم، نگرانی های شان را طی نامه ای به رییس جمهور  نوشته و روحانی از آنها خواسته در مجلس نظرات شان را بگویند، از این رو ورودشان با مجوز بوده است. در آن جلسه هم ترکان و استاندارانی که قرار است منطقه آزاد در محدوده شان باشد، موافق این موضوع بودند.

از حاشیه های این برنامه، تاکید زارع عضو کمیسیون اقتصادی بر نیاز لایحه مناطق آزاد به دو سوم آرای نمایندگان جهت تصویب بود که خدری بر اصلاح این بند در برنامه پنجم توسعه تاکید داشت. از طرفی زارع این تغییر را هم نیاز به رای دو سوم نمایندگان دانست.

مناظره‌ای که راه دشوار منطقه آزاد بوشهر را نمایان کرد

حالا پس از مخالفت صریح پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مناظره سه هفته پیش شبکه خبر که مقابل خدری نماینده بوشهر ابراز شد، این بار دو عضو دیگر کمیسیون اقتصادی رو در روی نماینده بوشهر به مخالفت با لایحه مناطق آزاد پرداختند، آن هم بعضا با آمارهایی که خدری به کنایه گفت: مشخص است دوستان به موقع از حضورشان در برنامه خبر دار شده و به آمار دسترسی پیدا کردند، ولی ما ساعت ۱۹ مطلع شدیم که ادارات برای کسب برخی جوابها تعطیل بود.

آن هم در شرایطی که یکی از دستور کارهای کمیسیون اقتصادی در هفته جاری بررسی لایحه مناطق آزاد می باشد و نماینده بوشهر گفته بود با رایزنی های صورت گرفته، نظر مثبت اکثریت کمیسیون را در این خصوص گرفته ایم.

ارزیابی «خلیج فارس» نشان می دهد: این برنامه تلویزیونی راه دشوارتر مناطق آزاد برای تصویب در مجلس را نشان داد و به نظر می رسد کفه ترازو به سود مخالفان باشد، همچنان که تصویب یک فوریت آن در صحن علنی بسیار شکننده صورت گرفت و هفته پیش توسط کمیسیون صنایع رد شد.

شاید اتفاق ویژه ای (مثلا ورود رییس جمهور برای اقناع مخالفان) بتواند لایحه مناطق آزاد را از بهارستان به سلامت عبور دهد، هرچند پس از آن نیز شورای نگهبان پیش رو است!

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. با سلام
    جناب آقای احمدی مطلبی را عنوان نمودند که مایل بودم در ادامه تکمیل خبر این فرد زحمت کش مطالبی را عرض نمایم.
    در طی ماه های اخیر و به دنبال جدی تر شدن بحث منطقه آزاد شدن یا نشدن بوشهر،در اداره کل اطلاعات استان بوشهر مزایا و مضرات این طرح فقط در محدوده اختیار خود کارشناسان اداره اطلاعات استان مورد بحث وبررسی دقیق قرار گرفت که این جلسات تا اطلاع اینجانب به بیش از ۱۷ یا ۱۸ جلسه در طول این ۶ماه رسید.بیش از ۸۵درصد کارشناسان این اداره با این طرح از برخی جهات و از لحاظ امنیتی مخالف بودند و دلایل بسیار مستحکم مبنی بروجود پایگاه های نظامی و مشخص نبودن مرز مستقل و مشخص و از همه مهمتر نواقص بسیاری که به طرح این آقایون مطرح بوده است که هیچ یک از ۴نماینده استان گوششان بدهکار نبوده است و در دست آخر با بررسی های صورت گرفته و به دنبال آن ارسال نظرات کارشناسی شده به ریاست جمهور، ایشان نیز با دیدن دلایل مطرح شده ازسوی این وزارتخانه آن چنان که دوستان نماینده اصرار می ورزند جهت تایید پافشاری نکردند. در نهایت اینکه نظر کارشناسان اداره اطلاعات قطعا نظر نهایی نخواهد بود و در نهایت این دولت و نمایندگان ملت هستند که تصمیم خواهند گرفت و اطمینان داشته باشید که هیچ گاه هیچ یک از اعضا اداره کل اطلاعات منافع و سود شخصی خود را در تایید و یا رد نظری اعمال نخواهند کرد و اطمینان داشته باشید که نظرات اول به سود مردم و در جهت امنیت و آرامش و رفاه مردم استان خواهد بود. به امید موفقیت همه دوستان بنه گزی در تمام مراحل زندگی

دیدگاه بسته شده اند