پرداخت وام ۵ میلیونی به نیازمندان/ ساختمان سوهانک پشتوانه صندوق قرض الحسنه می شود

  • توسط
  • مرداد ۲۴, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش تیتر اول به نقل از خبرگزاری فارس، پرویز فتاح در مراسم افتتاحیه صندوق قرض‌الحسنه ولایت گفت: مردم سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در ابعاد مختلف به صورت صدقه، زکات، طرح اکرام، ادغام، طرح رمضان و… کمک می‌کنند، اما در تمام این طرح‌ها یکبار انجام می‌شود و به اتمام می‌رسد، در صورتی که صندوق قرض‌الحسنه اینگونه نیست.

وی ادامه داد: راه‌اندازی چنین صندوقی با روحیه مردم سازگارتر است، ثوابش هم بیشتر است. وضعیت بانک‌ها و صندوق‌ها به گونه‌ای نبود که بانک مرکزی بتواند به راحتی مجوز تأسیس صندوق بدهد، اما امروز این فرصت برای مردم و مسئولان فراهم شده که می‌توانیم از این ظرفیت برای مردم نیازمند استفاده کنیم و با شناختی که از مردم داریم، کمک‌رسانی به خوبی انجام خواهد شد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: شرایط صندوق قرض‌الحسنه ولایت به اینگونه است که در هیأت امنای کمیته امداد تصویب شده و به معنای واقعی قرض‌الحسنه خواهد بود، ما تبلیغات و جشن نداریم، خیلی از افراد ناشناس می‌آیند و کمک می‌کنند. هزینه کارمزد در این صندوق به شدت پایین است و به مراجع عظام و مردم از این بابت اطمینان داده می‌شود.

فتاح گفت: سقف وام قرض‌الحسنه ۵ میلیون تومان است، ما فعلاً می‌خواهیم تعداد وام‌ها را افزایش دهیم. در آینده سقف وام کارگشایی بیشتر خواهد شد. در این صندوق، مردم می‌توانند به هر کسی که می‌خواهند وام را بدهند، در هر صورت تشخیص به ما واگذار می‌شود و ما به افراد نیازمند می‌دهیم.

وی افزود: در بانک مرکزی ۱۰۰ میلیارد تومان از منابع کمیته امداد به عنوان تضمین این صندوق، سپرده‌گذاری کرده‌ایم و حداقل آورده برای شروع کار، بالای یک‌هزار میلیارد تومان است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: مجوزی که از بانک مرکزی گرفته‌ایم برای ۳۶ شعبه است، البته توافق اولیه ۵۰ شعبه بوده است که بعد از ادامه کار و آشنایی با روند آن می‌توانیم در سایر استان‌ها هم این صندوق را راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: صندوق قرض‌الحسنه ولایت در این مرحله در همه شهرستان‌ها باجه خواهد داشت و تمام نیروی انسانی آن تأمین شده است. مکان‌هایی هم که داریم سعی شده از کمیته امداد تأمین شود. همچنین تمام ضوابط بانک مرکزی رعایت شده است.

ساختمان سوهانک پشتوانه صندوق می‌شود

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: همچنین اگر ساختمان سوهانک به فروش برسد، به ظرفیت صندوق اضافه خواهد شد و به عنوان پشتوانه مالی درنظر گرفته می‌شود.

فتاح با اشاره به اینکه تا آذرماه ۳۶ شعبه از این صندوق شروع به کار خواهد کرد، گفت: مسائلی که قبلاً در کشور برای صندوق‌های مالی رخ داده بود باعث شد بانک مرکزی در دادن مجوزها سختگیری کند که این سختگیری به حق بود، اما در همین شرایط حساس، به ما مجوز داده شد.

وی تصریح کرد: دادن این وام تا سقف ۵ میلیون تومان به افراد نیازمند است و به دلیل موارد زیاد وام‌ها و شرایط اقتصادی فعلی پیش‌بینی می‌شود که مراجعه افراد زیاد باشد، در نتیجه فعلاً این وام در این سقف داده می‌شود، اما اگر در ادامه، سپرده‌گذاری‌ها بیشتر شد، سقف وام را تغییر می‌دهیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: این وام فقط برای افراد تحت پوشش کمیته امداد نیست، اما چون در قالب وام‌های ضروری داده می‌شود قرار است سهل‌الوصول بوده و از نظر سختی اعطا و ضامن به سهولت با آن برخورد شود.

فتاح گفت: اگر نتوانستیم به تعهدات خود نسبت به صندوق عمل کنیم، در بانک مرکزی ۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان تعهد گذاشته‌ایم. منبع اصلی صندوق، مردم هستند تا اصل پول حفظ شود. ممکن است در آینده بخشی از حساب‌های دیگر سازمان به صندوق بیاید.

وی در پایان گفت: دوره انتقالی نیز در چارچوب صندوق خواهیم داشت، ما دفترچه حساب می‌دهیم و دسته چک به وام‌گیرندگان داده نمی‌شود. در شرایطی که این صندوق رشد کند، در آینده به بانک قرض‌الحسنه تبدیل می‌شود.

قبلی «
بعدی »