پاسخ به برخی ادعاها درباره تایید صلاحیت ها

  • توسط
  • مرداد ۱۶, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

خبرگزاری ایسنا: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در دومین نشست خبری خود با تبریک هفته کرامت و همچنین گرامیداشت روز خبرنگار، و شهدای این عرصه، سالروز صدور فرمان مشروطیت و و ظایف خبرنگاران را یادآور شد و به شرح مصوبات هفته قبل شورای نگهبان پرداخت.

وی تصریح کرد: اساسنامه شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در دو نوبت پیگیری شد. با اصلاحاتی که از سوی مجلس شورای اسلامی انجام شد عدم مغایرت به مجلس اعلام و برای ابلاغ آماده شد.

وی در رابطه به لایحه کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص نیز  گفت: این لایحه اجمالاً یک یا دو نوبت بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در رفت‌وآمد بود که دو یا سه ایراد شکلی داشت نه ماهوی که باید اصلاح شود. شورای نگهبان با اصل این لایحه مخالفت نداشت. با ایرادات شورای نگهبان مواجه بود؛ زیرا مغایر با اصل ۷۵ بود و عدم تأمین مالی این لایحه و عدم اشاره به نحوه تأمین بار مالی بود. مجلس اصلاحاتی را بعمل آورد ولی این اصلاحیه‌ها کافی نبود. اعضای شورای نگهبان همچنان ایراداتی را نسبت به آن دارند که باید اصلاح شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: با توجه به این‌که لایحه بانوان شاغل در بخش‌های غیردولتی را هم شامل می‌شود از جهت فقهای محترم هم ایراد شرعی نسبت به آن وارد شد. امیدواریم با رفع این دو ایراد این مسأله حل شود.

وی در رابطه با شرکت آموزشی علم و فنون کیش، گفت:ایرادات در ماده چهار بود که لازم بود به موازین شرعی مقید شود. این کار انجام شد. همچنین ایراد دیگر از نظر شکلی بود. در رابطه با اصل ۸۵ بود. در صدر آن مستنداتی ذکر شده اما چنین اجازه‌ای برای تشکیل موسسه علوم و فنون داده نشده است که این ایراد همچنین باقی است.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگر از این نشست خبری با اشاره به جلسه چهارشنبه گذشته فقهای شورای نگهبان، تصریح کرد: چندین نامه دیوان عدالت اداری که برخی مغایر با شرع شناخته و برخی ارجاع شد که خود دیوان عدالت اداری طبق قانون در این‌باره اعلام نظر کنند.

وی در رابطه با سوال خبرنگاری مبنی بر سخنان اخیر دبیر شورای نگهبان در رابطه با خرید و فروش آراء، پاسخ داد: این بحث خرید و فروش آراء یکی از آسیب‌های جدی انتخابات ما در دوره‌های گذشته است که باید تلاش شود این مشکل حل شود. از راهکارهای بازدارنده آن بحث ثبت‌نام رأی‌دهندگان است که می‌تواند بخشی از این مشکل را حل کند. همچنین الکترونیکی شدن انتخابات هم به رفع این مشکل کمک‌هایی داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر طرح ادعاهایی درباره احتمال ردصلاحیت برخی مسوولین فعلی، خاطرنشان کرد: دوستان با نظر شورا در این‌باره آشنا هستند. شورا با توجه به گمانه‌زنی‌ها پاسخی ندارد. افراد ممکن است در عرصه سیاسی نسبت به افراد دیگر نظراتی را داشته باشند ولی شورا در این زمینه نظری ندارد. در هر دوره بر اساس همان دوره صلاحیت افراد توسط شورای نگهبان بررسی می‌شود. تأیید صلاحیت هر دوره برای همان دوره است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر جهت‌گیری شورای نگهبان در رابطه با فیش‌های حقوقی نامتعارف، پاسخ داد: اگر تخلفاتی صورت گرفته باشد قطعاً هنگام بررسی صلاحیت‌ها مبنا قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که ایرادات شورای نگهبان نسبت به قانون انتخابات شامل چه مواردی است؟ گفت:ایرادات زیادی را می‌توان نسبت به این قانون وارد دانست. یکی از این ایرادات بحث صلاحیت‌هاست و این موضوع از جمله مواردی است که شورای نگهبان مدعی است که ما شرایطی را که در این طمینه داریم کیفی است و نیاز است که با معیارهای کمی در نظر گرفته شود تا بتوانیم به داوطلبان و مردم آن را گزارش دهیم. یکی دیگر از ایرادات بحث زمان‌بندی انتخابات است که دشواری‌هایی را برای ما ایجاد کرده است. ایراد دیگر مربوط به تخلفاتی است که صورت می‌گیرد و امکان‌پذیر است که با اصلاح قانون جلوی تخلفاتی مانند خرید و فروش آراء را بگیریم همچنین بحث تبلیغات هم موضوع دیگری است که باید در قانون اصلاح شود؛ چرا که فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد مشخص نیست که از چه زمانی تبلیغات شروع می‌شود. همچنین هزینه‌های انتخاباتی هم باید مورد بررسی قرار گیرد. ما این موارد را در قانون نداریم و بخشی از ایراداتی است که می‌توان در قانون فعلی آن را بگیریم. امیدواریم که با همکاری مجلس قانون جامعی را داشته باشیم.

وی درباره این‌که آیا انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود؟، گفت: شورای نگهبان مدعی انتخابات الکترونیکی بوده و هست و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم اما فراهم کردن آن منوط به فراهم آوردن زیرساخت ها و اصلاح قانون انتخابات است. خوشبختانه وزارت کشور هم درخواست جلسات کارشناسی را کرده بود که با کارشناسان شورای نگهبان در رابطه با این موضوع در حال بررسی هستند که اگر مقدمات آن فراهم شود قطعاً ما هم از آن استقبال می‌کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شورای نگهبان آماری را در مورد خرید و فروش آراء طی چند سال اخیر و این‌که در کدام استان‌ها این تخلفات صورت گرفته است، دارد؟ گفت: اجازه دهید که این موضوع را نگوییم. در برخی از استان‌ها این موضوع وجود داشته که در اداره نظارت بر انتخابات ثبت شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شما در گفت‌وگویی تغییر نظام انتخابات حزبی را توصیه کرده‌اید، آیا در این زمینه افراد تأیید صلاحیت می‌شوند یا احزاب؟ گفت: اگر ما یک نظام حزبی مستقل داشته باشیم که با تمام شرایط شکل گرفته باشد بسیاری از مشکلات حل می‌شود. در مجلس هم به جای این‌که شورای نگهبان با ۱۲هزار نفر سروکار داشته باشد با ۱۰ حزب سروکار دارد و بررسی مقدماتی صلاحیت ممکن است در اختیار نهادهای مردمی و احزاب صورت گیرد.

وی افزود: بحث احزاب در جای دیگر بررسی می‌شود و باید شرایط لازم را داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره این‌که برخوردی با خرید وفروش آراء شده است؟ گفت: اکنون هم در قانون انتخابات برخورد با تخلفات وجود دارد ولی داخلی و کند است. اثر خاصی را ندارد. لذا ما باید اول پیشگیری کنیم و در صورتی که تخلفی صورت گرفت با آن برخورد کنیم. اگر پیشگیری کنیم به مراتب بهتر از این است که منتظر بمانیم تخلفاتی صورت بگیرد.

وی افزود: ما اگر در بحث خریدوفروش آراء ورود پیدا کنیم مشکلات کمتر می‌شود.

قبلی «
بعدی »