لحظه به لحظه با انفجار مهیب لوله گاز در گناوه+تصاویر

  • توسط
  • مرداد ۱۶, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

خلیج فارس: انفجار شبانه در خطوط نفت و گاز عبوری از شهرستان گناوه، در شرایطی که به دلیل حجم بالای آتش امکان نزدیک شدن به آن نبود، پس از بستن شیر خطوط آسیب دیده، بعد از قریب ۴ ساعت به تدریج فروکش کرده تا براساس تخمین های کارشناسان، تا ساعت ۸ صبح امکان مهار کامل آن فراهم آید.

به گزارش «خلیج فارس»؛ این اتفاق که دلایل آن هنوز مبهم است، در اولین دقایق بامداد شنبه در مجاور ایستگاه انتقال گاز روستای شول و در ۲۸ کیلومتری شهر گناوه رخ داد تا با صدای مهیب آن، مردم را از خانه ها بیرون بکشد.

شعله های آتش از کیلومترها دورتر و حتی شهر گناوه قابل مشاهده بوده و عملا امکان هرگونه اقدامی را سلب کرد، طوری که تنها راهکار موجود، بستن شیر لوله های نفتی در مسیر آن اعلام شد  که منجر به کاهش شعله های آتش در حوالی ساعت ۴ صبح گردید تا زمینه حضور نیروهای آتش نشان را فراهم نماید.

این حادثه که ۳ مصدوم شامل دو سوختگی و یک موج گرفتگی ناشی از آتش داشته، در منطقه‌ای با حساسیت بالا رخ داده که خط لوله انتقال اتیلن غرب، خط لوله آبرسانی کوثر و پنج خط انتقال نفت به جزیره خارگ از این نقطه عبور می‌کند.

جزییات این حادثه که از دقایق اولیه بامداد شنبه تا ۷ صبح توسط «خلیج فارس» منتشر شد، در ادامه می خوانید:

۰:۲۰

درخواست برای عدم حضور مردم در منطقه

یکی از نیروهای امدادی می‌گوید: تاکنون ۳ مصدوم پیدا و به بیمارستان منتقل شده است. گفته می شود مصدومان راننده و حراست شرکت گاز بوده اند که یکی اهل روستای بهمنیاری گناوه و دو نفر دیگر شیرازی و گچسارانی هستند.

زبانه آتش به حدی است که نزدیک شدن به محل حادثه برای نیروهای امدادی امکان‌پذیر نیست.

مدیریت بحران شهرستان نیز از همشهریان خواسته است جهت تسهیل در امدادرسانی از حضور در منطقه جدا خودداری کنند چرا که تردد غیر ضروری، امدادرسانی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

۱:۱۵ دقیقه

حریق فعلا قابل مهار نیست

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم که در محل حادثه حضور یافته، گفت: در آتش‌سوزی ایستگاه تقویت فشار گاز گناوه تاکنون یک نفر کشته و سه نفر مصدوم شده‌اند.

حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری این مطلب را به خبرگزاری مهر گفته و ادامه داد: به دلیل حجم بالای آتش، از فاصله هزارمتری نمی توان بیشتر به آن نزدیک شد. همچنین در تماس با وزیر نفت و معاون وی بر رسیدگی سریع به این وضعیت تاکید شده است.

البته با وجود انتشار چنین مصاحبه ای، پیگیری «خلیج فارس» از دو بیمارستان گناوه تا ساعت ۳ بامداد حاکی از آن است که مداوا روی مجروحان ادامه دارد و فوتی به صورت رسمی گزارش نشده است.

۳:۵ دقیقه

تخلیه مناطق اطراف لوله گاز

شبکه خبر که از ساعتی قبل حادثه گناوه را با زیرنویس “خبر فوری” اطلاع رسانی می کرد، ابتدا با فرماندار گناوه و سپس مدیرکل بحران استان بوشهر گفتگوی زنده تلویزیونی داشت.

پاکنژاد فرماندار گناوه آتش سوزی را مربوط خط انتقال گاز ترش اعلام کرد و گفت: هم اکنون آتش در حال خاموش شدن است.

مدیرکل بحران استانداری بوشهر هم ۱۵ دقیقه بعد در شبکه خبر گفت: روستاهای نزدیک محل حادثه تخلیه شده اند تا اهالی آن از خطرات احتمالی در امان باشند.

قائدی با بیان اینکه هنوز آتش مهار نشده، گفت: به محض اینکه گاز موجود در لوله ها به طور کامل تخلیه شود آتش خاموش خواهد شد.

۳:۴۰ دقیقه

فرماندار گناوه: نگرانی مرتفع شده است

فرماندار گناوه اعلام کرد: یکی از زبانه های آتش خاموش شده و بقیه شعله ها در حال خاموش شدن هستند.

پاک نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه شیرهای ورودی قطع شده اند، مشکل خاصی نیست و فقط باید منتظر ماند تا بقیه شعله ها خاموش شده و امکان حضور نیروهای امداد و آتش نشانی در محل اصلی حادثه فراهم شود.

وی همچنین گفت: تاکنون فوتی در این حادثه گزارش نشده است.

۵:۴۵ دقیقه

تخمین خاموش شدن آتش تا ساعتی دیگر

پاک نژاد فرماندار گناوه به خبرنگاران محلی گفت: شیرهای خط آسیب دیده انتقال در گناوه بسته شده و راه ورود مواد جدید سد شده است. آتش سوزی بعد از اتمام گازها و نفت های موجود در این خط لوله خاموش خواهد شد.

به گفته وی، شعله‌ها فروکش کرده و فقط دو شعله مانده که احتمالا تا ساعتی دیگر خاموش می‌شوند.

وی تصرح کرد: حادثه کشته نداشته و ۳ مصدوم دارد که یکی ۹۰ درصد سوختگی و یکی ۴۰ درصد داشته و فردی هم دچار موج گرفتگی شده ه وضعیت وی مناسب تر از دو نفر دیگر گزارش داده اند.

http://media.mehrnews.com/d/2016/08/06/3/2162495.jpg

۶:۱۰ دقیقه

حرکتخودروهای آتش نشانی به محل

با توجه به فروکش کردن زبانه های آتش و فراهم شدن شرایط، اکنون خودروهای آتش نشان جهت مهار کامل و تثبیت منطقه در حال اعزام به محل هستند.

قبلی «
بعدی »