سخنان معاون وزیر حجت را بر مسئولان بوشهر تمام کرد!

  • توسط
  • مرداد ۱۲, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

2400817jlay7dm

محسن قاسمی زاده

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو گفته: در بسیاری از مناطق کشور ظرفیت سد سازی به اتمام رسیده، به استثنای مناطق جنوبی نظیر بوشهر یا خوزستان که رودخانه های این مناطق به دریا می ریزند و نیاز به اجرای طرح هایی نظیر ایجاد سد است.

سخنان علیرضا دائمی به یقین حجت را بر مسئولان استان تمام کرد تا پیگیری و برنامه ریزی موثرتری برای فعال سازی پروژه های سدسازی استان دنبال کنند، پروژه هایی که تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی سال های آینده برخی از مناطق استان اجبارا باید از این سدها باشد.

در این سال های متمادی جزء مکاتبات بی نتیجه و وعده های بی اثر درباره سدهای باهوش، خائیز، باغان، دشت پلنگ ندیده ایم و سد دالکی هم که سال ۹۳ توسط وزیر نیرو کلنگ زنی شد عملا به دلشل عدم تامین منابع اعتباری متوقف است و تکمیل سد تنگ ارم برای تامین آب شرب نیز اسیر وعده ها شده است.

مدیریت استان باید محکم تر پای پروژه های سدسازی ایستاده و با توجه به نقش انکارناپذیر این پروژه ها در تثبیت اشتغال کشاورزان و ماندگاری روستاها، این موارد را نه فقط در سرفصل های رسمی بودجه بلکه از طریق شیوه های دیگر تامین اعتبار فعال نماید.

به هر روی با گشایشی که نتیجه توافقات هسته ای می باشد، انتظار است استان بوشهر نیز از ظرفیت توافقات خارجی در حوزه استراتژیک و مهم آب بهره مند شود و به فکر تامین اعتبار پروژه های سدسازی از مسیر فایناس یا سرمایه گذاری های خارجی باشد.

امروز دیگر بحران آب بیش از همیشه خودنمایی کرده و زمان مکاتبه، تذکرات مسئولین به هم و سرگرم کردن مردم و رسانه ها نیست و باید مدیریت استان به عنوان نماینده عالی دولت به دنبال فعال سازی پروژه های سدسازی استان باشد که وزارت نیرو نیز تنها در سطح کشور آنها را دارای توجیه مالی و زیست محیطی قلمداد نمی نماید.

اکنون قریب یک دهه از مصوبات دولت مبنی بر اجرای ۴ سد در استان بوشهر می گذرد، اما روند پیشرفت این طرح ها زیر ۵ درصد است و عملکرد مسئولان استان در این حوزه قابل دفاع نمی باشد.

با توجه به اینکه بسته به میزان بارندگی های سالانه، بین ۵۰ تا حتی ۸۵ درصد آورد رودخانه های استان بوشهر روانه دریا می شود و مدتی بعد زمین های کشاورزی منطقه در عطش بی آبی می سوزند، ضرورت توجه به این مقوله با جدی شدن بحران خشکسالی بیشتر می باشد.

در سفر ماه گذشته کاروان تدبیر و امید به آذربایجان غربی، علاوه بر افتتاح و شروع عملیات اجرایی دو سد، اعتباری افزون بر ۱۲۵۰ میلیارد تومان برای ۱۴سد در دست اجرای این استان اختصاص یافت اما سهم حوزه آب بوشهر در سفر ریس جمهور چیزی نزدیک به صفر بود، چرا که تنها پروژه کلنگ زنی شده در آن یعنی سد دالکی امروز براساس اعلام مسئولان شرکت آب منطقه ای غیرفعال شده است.

به واقع، پنهان شدن مدیریت استان و مدیران مرتبط با حوزه آب پشت سر سوژه ای به نام کمبود اعتبارات نمی تواند قانع کننده باشد و اگر آقایان می بینند با وجود اذعان وزارت نیرو به اولویت داشتن پروژه های سدسازی در استان بوشهر، توان جذب اعتبارات در این حوزه را ندارند، مردم را بیش از این معطل نکرده و اجازه دهند انسان های توانمندتر مصدر امور را بر دست گرفته و فرصت های استان بیش از این سوخته نشود.

 

قبلی «
بعدی »