بازگشت نفتکش‎‌های اروپایی به خارگ/ بارگیری ۲۴۰ سوپرتانکر نفتکش بعد از برجام

  • توسط
  • مرداد ۱۱, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

خلیج فارس: نفتکش های اروپایی برای دریافت نفت ایران به جزیره خارگ برگشته اند.

به گزارش «خلیج فارس»؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: برای نخستین بار پس از برجام نفتکش ها با پرچم کشورهای مختلف از جمله فرانسه، اسپانیا، یونان، لهستان، هلند، ایتالیا و کره جنوبی وارد بندر خارگ شدند و پس از بارگیری به مقاصد مورد نظر حرکت کردند.

در توافق هسته ای ایران و ۱+۵ (برجام)، تحریم های نفتی علیه ایران لغو یا تعلیق شدند. اتحادیه اروپا قبلا خرید نفت خام از ایران (به میزان نیم میلیون بشکه) را متوقف کرده بود اما بعد از برجام، دوباره واردات نفت از ایران را ازسرگرفته است.

جزیره خارگ بزرگترین پایانه صادرات نفت خام ایران است.

 

 

بازگشت نفتکش های اروپایی به بندر خارگ/ بارگیری 240 سوپرتانکر نفتکش بعد از برجام

به دنبال تحریم های شدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران در قالب تحریم های هسته ای، صادرات نفت ایران در سال های منتهی به سال ۱۳۹۲ به شدت کاهش یافته بود و از رقم نزدیک به ۳ میلیون بشکه در روز در سال ۱۳۸۴ به کمتر از یک میلیون بشکه در سال ۱۳۹۱ رسیده بود.

با این حال پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ و دست یابی به توافق هسته ای ایران در قالب برجام در تیر ماه سال ۱۳۹۴ و لغو تحریم ها علیه نفت ایران، تولید و صادرات نفت خام ایران سیر صعودی گرفت و از حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۱۳۹۱ هم اکنون به بیش از ۲٫۵ میلیون بشکه در روز رسیده و همچنان در حال افزایش است.

محمد مهدی بنچاری مدیرکل بنادر و کشتیرانی بوشهر افزود: در ۴ ماه نخست امسال ۹۲۵ کشتی با ظرفیت بالای یک هزار تن و زیر یک هزار تن برای صادرات پهلو گرفتند. در این مدت ۲۹۵ کشتی با ظرفیت بالای یک هزار تن درخارگ پهلو گرفتند. از این تعداد کشتی ۲۴۰ فروند سوپرتانکر نفتکش بود که برای نخستین بار پس از برجام در خارگ تردد می کردند.

جزیره خارگ در نزدیکی بوشهر بزرگترین پایانه صادرات نفت کشور است که در فاصله ۵۷ کیلومتری شمال غرب بوشهر در آب های خلیج فارس قرار دارد.

قبلی «
بعدی »