زنگ خطر در بوشهر شنیده می‎شود؟

  • توسط
  • مرداد ۸, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

خلیج فارس: بروز حادثه در محیط فنی طبیعی و حتمی است، اما آنچه اهمیت دارد، آمادگی برای مقابله با آن می باشد که گویا برای استانی نظیر بوشهر به واسطه میزبانی مهمترین صنایع نفت، گاز و نیروگاهی محل نگرانی است.

به گزارش «خلیج فارس»؛ حادثه آتش سوزی برج ۱۳ طبقه شهید تندگویان در پارس جنوبی یکی از مهمترین حوادث از این دست است که با گذشت یک سال و نیم، هنوز با همان شمایل، نماد این ابهام و البته پرسش است که طی این مدت برای ارتقای مدیریت HSE چه اقدامی صورت گرفته است؟

حادثه پتروشیمی بوعلی ماهشهر در ماه گذشته که زبانه های آتش در آن ۵۷ ساعت بالا بود، موجی از نگرانی اش را به استان همسایه نیز برد و این پرسش را پیش رو قرار داد که اگر مشابه این دست آتش سوزی ها در استانی که نفت و گاز و نیروگاه اتمی جای جای آن حضور دارد رخ دهد، آیا از نظر نیروی انسانی و تجهیزات آمادگی مقابله وجود دارد؟

آنطور که رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور می گوید: عسلویه از نظر آمادگی برای بحران حال و روز خوشی ندارد.

سردار جلالی با بیان اینکه حوادث اخیر نظیر پتروشیمی ماهشهر را باید درس عبرتی برای ارگان های مسئول بدانیم، گفت: پتروشیمی های عسلویه حال خوشی ندارد، طوری که برنامه ها برای زمان بروز بحران، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

به گفته وی، وزارت نفت، سازمان انرژی هسته‌ای و وزارت صنعت موظف هستند که به هشدارهای پدافند غیرعامل توجه کرده و خود را در مواجهه با بحران‌های احتمالی پتروشیمی شیراز، عسلویه و غیره آماده سازند و مسئولیت هرگونه اتفاق و حادثه در مراکز پتروشیمی و نفتی کشور به عهده این سه ارگان می باشد.

البته جدا از عسلویه، تاسیسات نیروگاه اتمی بوشهر با تهدیدات احتمالی اش نیز وجود دارد که این مقام مسئول در مصاحبه با ایسنا اشاره ای بدان نکرده که فارغ از آمادگی داخای مجموعه که ما اطلاعی از آن نداریم، برای جامعه پیرامونی، از آموزش مستمر و برنامه ریزی شده خبری نیست و زون درمانی آن نظیر اورژانس هسته ای در اما و اگر کلنگ زنی باقی مانده است.

اظهارات رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره عسلویه و ابهامات افکار عمومی درباره سایر مناطق صنعتی استان، نشان می دهد مدیریت بحران در بوشهر چندان مورد توجه نیست.

شاید باید منتظر حادثه ای گسترده بود تا پس از آن اقدامات مشخص و مدونی در این خصوص صورت بگیرد؛ اما این غفلت به چه قیمتی؟!

 

قبلی «
بعدی »