ابتلای ۲۵۰ هزار ایرانی به هپاتیت C

  • توسط
  • مرداد ۱, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

خبرگزاری ایستنا: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۲۵۰ هزار مبتلا به هپاتیت C در کشور وجود دارد، از برنامه جدید وزارت بهداشت برای واکسینه کردن افراد زیر ۴۰ سال در برابر هپاتیت B خبر داد.

دکتر محمد مهدی گویا در سمینار تازه‌های هپاتیت C  و تدوین پروتکل درمان آن در ایران با بیان اینکه علت اصلی برگزاری این سمینار این است که دنیا می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ به سمت حذف هپاتیت‌های ویروسی برود، گفت: بر همین اساس برنامه‌ای ۱۵ ساله تدوین شده تا از طریق آن بتوان بیماری‌هایی که از طریق تماس خونی یا جنسی انتقال می‌یابند را ریشه‌کن کنیم که از جمله آنها هپاتیت B و C است.

وی افزود: ما از سال ۱۳۷۲ به بعد برنامه واکسیناسیون ویژه در کشور را برای هپاتیت B ایجاد کردیم و در سال ۸۵، ۴ گروه سنی زیر سال ۷۲ را انتخاب کرده و برای هپاتیت B واکسینه کردیم؛ این در حالی است که هپاتیت C واکسنی برای پیشگیری ندارد اما یک روش درمانی خیلی مطمئن برای آن یافته‌اند و کسانی که تحت درمان قرار می‌گیرند بین ۳ تا ۶ ماه بهبودی کامل می‌یابند. حال این نشست برای این است که بتوانیم این امکان را در ایران هم ایجاد کنیم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار مبتلا به هپاتیت C مزمن در کشور وجود دارد، ادامه داد: متاسفانه تعداد زیادی از این مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند به طوری که می‌توان گفت در ایران و دنیا بیش از ۹۰ درصد از بیماری‌شان اطلاع ندارند.

گویا مهم‌ترین انتقال هپاتیت C را تزریق از سرنگ مشترک عنوان کرد و گفت: البته هزینه‌های دارویی و درمانی این بیماری تا حدودی تحت پوشش بیمه قرار دارند. در عین حال ما در حال بحث با سازمان بیمه سلامت هستیم تا بتوانیم با بیمه‌ها برسر افزایش پوشش بیمه‌ای این بیماری به توافق برسیم. در حال حاضر یک دوره درمانی برای هر بیمار ۲ میلیون تومان است اما اگر این درمان تحت پوشش بیمه قرار گیرد، هزینه آن کمتر می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر داروی اصلی هپاتیت B در کشور موجود است، تصریح کرد: ما در برنامه حذف هپاتیت B تلاش می‌کنیم گروه‌های سنی دیگری را نیز واکسینه کنیم و هدف بعدی‌مان این است که افراد زیر ۴۰ سال را در برابر هپاتیت B واکسینه کنیم.

قبلی «
بعدی »