تداوم وضعیت شرجی با دمای بالای ۳۵ درجه ای هوا در مازندران

  • توسط
  • تیر ۳۰, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

کارشناس پیش بینی هواشناسی مازندران عصر چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که میزان رطوبت هوا در دو روز آینده در بعضی مناطق استان به ۹۲ درصد خواهد رسید و دمای هوا هم از ۳۵ درجه فراتر خواهد رفت .
رطوبت بالای ۸۰ درصد به همراه افزایش دما و کاهش سرعت وزش باد سبب می شود تا هوا پر از دم و بخار شود که به آن وضعیت شرجی گفته می شود .
واژه شرجی دگرگون شده واژه ‘ شرقی ‘ است که از گویش عرب زبانان جنوب وارد زبان فارسی شده است .
کارشناس پیش بینی هواشناسی مازندران گفت که دمای هوا امروز در شهر ساری مرکز استان مازندران در گرم ترین زمان به ۳۵ درجه بالای سانتی گراد می رد و میزان رطوبت هم در این منطقه تا ۹۲ درصد در نوسان خواهد بود.
وحید غلامپور افزود : این شرایط آب و هوایی تا روز جمعه این هفته در استان مازندران ادامه دارد.
وی توضیح داد : زمانی که جریان باد شمالی می شود ، یعنی باد بخار آب دریای خزر را به سمت خشکی می آورد ، هوا شرجی شده و با بالا رفتن رطوبت ، گرمای هوا ۲ تا سه درجه بیشتر از آنچه که دماسنج نشان می دهد ، احساس می شود.
غلامپور با اشاره به ورود موج هوای گرم به مازندران از اواسط هفته جاری ، گفت : مردم شهر کیاسر در منطقه کوهستانی و ییلاقی جنوب ساری روز گذشته دمای هوای ۳۸ درجه را در گرم ترین زمان تجربه کردند.
وی افزود : هوای روز پنجشنبه و جمعه در مازندران هم صاف تا نیمه ابری خواهد بود و دمای هوای مرکز ساری در گرم ترین ساعت از روز تا ۳۷ درجه بالای صفر پیش بینی می شود.
کارشناس پیش بینی هواشناسی مازندران گفت که از روز شنبه هفته آینده هوای استان رو به خنکی می رود و دما تا ۳۱ درجه کاهش می یابد.

قبلی «
بعدی »