در جلسه موسسه توسعه بنه گز عنوان شد : مردم در بحث کمک به اقشار محروم وارد میدان عمل شوند

  • توسط
  • خرداد ۲۹, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

مرتضی کرمی در ابتدای این جلسه ضمن اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد اظهار داشت: موسسه توسعه بنه گز به عنوان یکی از سازمان‌های مردم نهاد از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش دارد با هم اندیشی و خرد جمعی، فردای بهتری را برای ما به ارمغان آورد.

وی به تبیین اهداف کارگروه آسیب‌های اجتماعی بنه گز پرداخت و عنوان داشت: امروز برخی از آسیب‌های اجتماعی به یک چالش جدی در بنه گز بدل شده و نیاز به چاره جویی و ارائه راهکار متناسب با محیط پیرامونی ما می‌باشد.

احمد جهان آراء نیز تاسیس موسسه توسعه را افتخاری برای بنه گز برشمرد و خاطرنشان کرد: باید پس از شناسایی آسیب‌های اجتماعی، حرکت به سمت کاهش این آسیب‌ها، بسیار کند و قدم به قدم باشد تا در آینده شاهد تحولات خوبی در بنه گز باشیم.

وی به تاسیس موسسه خیریه اکرام جاوید در بنه گز نیز اشاره و اذعان داشت: در این راستا همه باید در شناسایی افراد خیر و نیز افراد کم بضاعت و محروم روستا گام برداریم.

آقای جهان آراء فقر را ریشه برخی از آسیب‌ها ذکر کرد و افزود: همچنان که مردم در ایام ماه محرم برای نذورات پیش قدم می‌شوند، نیاز است در کمک به اقشار محروم، دانش آموزان بی بضاعت، ازدواج جوانان نیز وارد میدان عمل شوند.

مجید حیدری نیز بر نهادینه سازی هنجارهای اجتماعی تاکید کرد و بیان داشت: دلیل برخی از ناهنجاری‌ها ریشه در عدم شناخت است که باید با هدایت و بهره گیری از ابزار و تکنولوژی‌های نوین، امر آموزش و نهادینه سازی هنجارهای اجتماعی به ویژه در کودکان و نوجوانان صورت پذیرد.

وی اظهار داشت: حداقل چند شب از ماه مبارک رمضان، برای بیان مسائل اجتماعی توسط کارشناسان مربوطه در مساجد برنامه ریزی شود.

محمد کرمی نیز بر اجرای برنامه‌های عمومی با موضوع آسیب‌های اجتماعی در مساجد تاکید کرد و افزود: با توجه به حضور اقشار مختلف در مساجد می‌توان از یک کارشناس خبره برای آموزش در چندین موضوع آسیب‌های اجتماعی دعوت نمود. همچنین ضروری است جلسات تخصصی را با دعوت از جامعه هدف در طول سال برگزار کرد.

وی پیشنهاد داد: به منظور افزایش آگاهی‌های عمومی تراکت و بروشور با موضوعات مختلف اجتماعی تهیه و در مجالس عمومی توزیع شود.

غلامحسین جمالی به برخی از برنامه‌های مسجد النبی (ص) اشاره و بیان داشت: از دکتر مشتاقی برای سخنرانی در خصوص مسائل بهداشتی دعوت شده است.

خانم فقیه با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی از خانواده شروع می‌شود گفت: هنوز خانواده‌ها را نساخته‌ایم؛ باید برای آموزش خانواده‌ها برنامه ریزی کنیم؛ ما به کارشناس و مشاور خانواده نیاز مبرم داریم.

وی تصریح کرد: سبک زندگی ما سبک قرآنی نیست و این سبب بروز آسیب و ناهنجاری می‌شود.

خانم فقیه ادامه داد: فراگیری علوم قرآنی و تربیت قرآنی باید در اولویت خانواده‌ها برای غنی سازی اوقات فراغت باشد؛ خانواده‌ها همچنان که در ایام تابستان فرزندانشان را برای کلاس‌های آموزش زبان و ورزش ثبت نام می‌کنند باید برای آموزش و حفظ قرآن نیز وقت بگذارند.

رضا بهزادی به چرایی آسیب‌های اجتماعی در بنه گز اشاره و عنوان داشت: حلقه‌های صالحین فرصت مناسبی برای جذب جوانان به مساجد و کاهش آسیب‌های اجتماعی است که باید به آن توجه بیشتری شود.

حجت الاسلام خلیفه نیز موسسه خیریه را قدم بزرگی در کاهش محرومیت‌های اجتماعی برشمرد و بیان داشت: باید تلاش شود کمک‌های خیرین را به صورت هدفمند در بحث مسائل اجتماعی جوانان، تحصیل، اشتغال و ازدواج جوانان هدایت کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: مسائل و آسیب‌های خانواده بحث ریشه‌ای است و برای حل این مسائل نیاز به کارشناس مجرب به منظور تبیین رفتارهای صحیح و اصولی در خانواده‌ها داریم.

حجت الاسلام خلیفه مشروبات الکلی را از آسیب‌های جدی بنه گز ذکر کرد و گفت: اگر می‌خواهیم در بحث کاهش آسیب‌ها به موفقیت دست یابیم و تغییرات چشمگیری را شاهد باشیم، باید همه مردم احساس مسئولیت کنند و با افراد بزه‌کار برخورد کنند.

وی همچنین تاکید کرد: امروز با رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با اعتقاد جوانان ما بازی می‌شود و در این راستا باید از فرصت مغتنم ماه مبارک رمضان برای پاسخگویی به شبهات نهایت بهره را ببریم.

حجت الاسلام خلیفه خاطرنشان کرد: باید نشاط را به جامعه بدهیم؛ جنگل بنه گز فضای مناسبی برای برگزاری برنامه‌های عمومی و ایجاد نشاط و شادابی در مردم است.

فرخ بنه گزی نیز با بیان اینکه در تمامی امور باید نگاه قرآنی داشته باشیم یادآور شد: در گذشته مردم بنه گز روی زمین گرم در مساجد حضور داشتند؛ در ۴۰ سال گذشته چه شده است؟!

وی ادامه داد: اعتیاد جوانان ما را به نابودی کشیده است؛ جوانان ما گرفتار آسیب‌های جدی شده‌اند که نیاز است مسئولان نیز پای کار بیایند.

علیرضا فرزادنیا نیز ضمن اشاره به مصوبات جلسات قبل کارگروه آسیب‌های اجتماعی عنوان داشت: حاصل دو جلسه این کارگروه در سال گذشته ۶ مصوبه بود که ۵ مصوبه آن اجرایی و یک مصوبه نیز باید تا پایان سال جاری اجرایی شود.

وی با بیان اینکه برای این جلسه از مسئولان کانون‌های مساجد دعوت شده گفت: مدیریت مساجد نیاز به تغییر و تحول جدی دارد تا مساجد به جایگاه و کارکرد حقیقی خود برسند.

فرزادنیا ادامه داد: متأسفانه ضعف در اجرای برنامه‌های جذاب در مساجد، در مقابل کشش و جذابیت ابزارها و امکانات امروز محیط پیرامونی، سبب عدم حضور جوانان در مساجد و در نهایت ضعف در تربیت دینی جوانان شده است.

وی اعلام کرد: در یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان سال گذشته با همکاری مسئولان کانون‌های مساجد جمعیت حاضر در ۵ مسجد بنه گز مورد شمارش قرار گرفت و مشخص شد قریب به ۳۰ درصد از جمعیت بنه گز در مساجد حضور داند.

حجت الاسلام پرتو نیز در پایان این جلسه ضمن جمع‌بندی مباحث مطروحه اظهار داشت: برگزاری برنامه‌های موسسه توسعه در سال گذشته برای ما مسرت‌بخش است.

وی تاکید کرد: باید به گفتارمان لباس عمل بپوشیم و برای اجرای مصوبات این کارگروه همه دست به دست هم دهیم و برای کاهش آسیب‌های اجتماعی وارد میدان عمل شویم.

 

IMG-20160617-WA0012 IMG-20160617-WA0016 IMG-20160618-WA0018 IMG-20160618-WA0020

قبلی «
بعدی »