رییس سازمان زندان ها: بیش از ۲ هزار زندانی مهریه در کشور

  • توسط
  • خرداد ۲۴, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است
 رئیس سازمان زندان های کشور گفت: بیش از ۲هزار تن به خاطر عدم پرداخت مهریه در حبس بسر می برند که باید با اقدامات موثر برای حل مشکل آنان کوشید.

به گزارش ایرنا اصغر جهانگیر، شامگاه یکشنبه در مراسم بیست و نهمین جشن گلریزان ستاد دیه کشور تاکید کرد: نگاه ما به مهریه نه تنها واقعی نیست که سنتی است و باید فرهنگسازی در این ارتباط صورت گیرد.

وی ادامه داد:در زمان حاضر فردی به بیشترین میزان؛ یعنی یک هزار و ۵۱۴ سکه به عنوان عدم پداخت مهریه مدت هاست در زندان بسر می برد و همچنین در کمترین میزان مهریه هم فردی با یک سکه در استان خراسان رضوی در حبس است.

**۲۱۳ هزار زندانی جرائم عمد و غیر عمد

جهانگیر در ادامه، شمار زندانیان جرائم عمد و غیر عمد در زندان های کشور را ۲۱۳ هزار تن عنوان کرد و گفت: از این تعداد، ۱۲هزار و ۶۷۹ تن، مشمول جرائم غیر عمد به شمار می آیند که به عبارت دیگر ۶درصد از کل زندانیان کشور را تشکیل می دهند.

وی افزود: تعداد ۲ هزار و ۷۰۳ تن ، مشمول دیه اند که از این شمار، ۲ هزار و ۶۸۹ تن ، مرد و ۱۴ تن هم زن هستند؛ این افراد به دلایل مختلف و بیشترین مورد آن در تصادف و حوداث جاده ای، زندانی اند.

رئیس سازمان زندان های کشور در ادامه خاطرنشان کرد تعداد ۹۷۴ تن درخصوص تصادف منجر به جرح داریم که شامل ۹۷۰مرد و چهار زن است؛ ضمن اینکه ۵۵۱ مورد تصادف منجر به فوت در زندان های کشور در حبس هستند که ۵۵۰ تن از این شمار ، مرد و یک تن هم زن هستند.

جهانگیر درباره مورد قتل ناشی از حوادث کارگاهی از جمله شبه عمد و غیر عمد نیز اینگونه بیان کرد که ۵۰۰ تن به این علت و در مورد قطع عضو و صدمات در حوادث کارگاهی هم ۲۴۳ تن، گرفتار زندان هستند.

این مقام مسئول در سازمان زندان ها ادامه داد:از حیث وضعیت محکومان دیه در کشور، تعداد۳۴۱ تن در مرحله اتهامی بسر می برند و همچنین برای ۲هزار و ۳۶۲ تن رای پرونده صادر شده است که محکوم به دیه اند ؛ اما امکان پرداخت دیه ، می تواند منجر به آزادی این افراد شود.

وی در ادامه بیان کرد:در بحث جرائم مالی غیر دیه تعداد ۹هزار و ۹۷۶ تن مشمول این جرائم هستند و با کمک های مردمی و خیرین می توان برای آزادی این زندانیان اقدامات موثری انجام داد.

جهانگیر در ادامه تصریح کرد: تعداد کسانی که به خاطر عدم پرداخت نفقه در زندان بسر می برند هم ۵۶۲ تن است؛ ضمن اینکه در بحث محکومان مالی تعداد۶هزار و ۲۵۰ تن تحمل حبس می کنند.

**استان های دارای بیشترین و کمترین زندانی غیر عمد

وی افزود: استان های فارس و تهران در بحث آمار زندانیان به تفکیک استان ها در جرائم غیر عمد، بیشترین زندانی را دارند و استان سیستان و بلوچستان در این رتبه بندی کمترین آمار را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان زندان ها درباره مدت ماندگاری زندانیان در حبس محدود به دیه هم گفت: درزمان حاضر این شمار به ۲ هزارو ۷۰۳ تن می رسد که از این تعداد، زمان حبس یک هزار و۲۷۹ تن، کمتر از ۶ ماه، ۳۹۶ تن ، بین ۶ ماه تا یکسال، ۳۵۶ تن ، بین یک تا سه سال، ۱۷۱ تن ، سه تا پنج سال و ۲۰۳ تن، بیش از پنج سال است.

رئیس سازمان زندان های کشور در مورد بدهی جرائم مالی زندانیان هم چنین اظهار کرد: مبلغ بدهی زندانیان جرائم مالی ۲۶۰میلیارد تومان است که با کمک و همکاری خیرین می توان زمینه آزادی این افراد را فراهم کرد.

این مقام مسئول سازمان زندان های کشور، شمار محکومان جرائم غیر عمد غیر از دیه را که مدت ماندگاری آنان در زندان، کمتر از ۶ ماه است، پنج هزار و ۹۳۱ تن برشمرد ؛ ضمن اینکه ماندگاری یک هزار و۵۵۳ تن به علت این جرائم از ۶ ماه تا یک سال، طول می کشد.

جهانگیر در ادامه گفت: تعداد ۲هزار و۵۳ تن از یک سال تا سه سال ،۳۲۶ تن از سه تا پنج سال و همچنین ۱۱۳ تن بیش از پنج سال است که به علت جرائم یاد شده در حبس خواهند بود.

مراسم بیست و نهمین جشن گلریزان ستاد دیه کشور در تالار آبگینه شامگاه یکشنبه برگزار شد.

منبع: ایرنا
قبلی «
بعدی »