تولید گندم در استان بوشهر سه برابر شد

  • توسط
  • خرداد ۲۴, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش ایرنا، محمد تقی منوچهری روز دوشنبه به مناسبت آغاز هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران افزود: در سال زراعی گذشته در مجموع ۴۳ هزار تن گندم در استان بوشهر تولید شده بود.
وی اضافه کرد: از آغاز کار خرید گندم مازاد کشاورزان استان بوشهر تاکنون که در مرحله پایانی آن قرار داریم، ۱۰۰ هزارو ۵۰۰ تن گندم مازاد کشاورزان خریداری شده است که نسبت به میزان خرید گندم در سال گذشته که ۲۵ هزار تن بوده بیش از چهار برابر شده است.
منوچهری ادامه داد: میزان خرید گندم مازاد کشاورزان استان بوشهر در سال جاری یک رکورد در ۱۰ سال اخیر به شمار می رود، طوریکه در سال زراعی ۸۴- ۸۵ ۹۸ هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شده بود.
وی گفت: امسال علاوه براین ۱۴ هزار تن گندم بذری نیز تاکنون از کشاورزان استان بوشهر خریداری شده است.
منوچهری یادآور شد: هنوز خرید گندم در استان تمام نشده و کار خرید در مراحل پایانی خود قرار دارد.
وی بارشهای خوب فصلهای پائیز و زمستان، تجهیز و پهنه بندی مراکز خدمات از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری، جذب ۹۰ نفر نیروی کارشناس در مراکز خدمات جهاد کشاورزی دهستانها و استقرار آنها در خط مقدم تولید و برگزاری شش کارگاه آموزشی را از عوامل موثر در بهبود وضع تولید گندم در استان بوشهر عنوان کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در سال زراعی جاری ۱۶ هزارو ۵۰۰ هکتار اراضی استان زیر کشت گندم آبی قرار داشت و در سطح ۷۸ هزارو ۵۰۰ هکتار نیز بصورت دیم گندم کشت شده بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره خدمات رسانی سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان استان بوشهر گفت: درسال زراعی جاری چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی برای بازسازی و تجهیز مراکز خدمات کشاورزی اختصاص یافت.
منوچهری اظهار کرد: اجرای طرح ترویجی PVS (مقایسه ۱۰ رقم گندم) در دو شهرستان و بررسی چهار سایت الگویی گندم در محورهای
تاریخ کاشت، بذر اصلاح شده، تغذیه و مبارزه با آفات و علفهای هرز و آبیاری از جمله دیگر عوامل افزایش کمیت محصول گندم دراستان بوشهر است.
وی یادآور شد: عمده افزایش تولید گندم در سال زراعی جاری در حاشیه رودخانه حله و آبیاری تکمیلی از سد رئیسعلی دلواری در شهرستانهای بوشهر، گناوه و دشستان است.
منوچهری با اشاره به اجرای طرح کاداستر در زمینهای کشاورزی استان بوشهر گفت: کاداستر اراضی کشاورزی در سطح ۳۴۰ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی در دست اجراست و در زمان حاضر این طرح در ۶۰ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی شهرستانهای گناوه، دیلم و دشتستان انجام شده است.
وی با اشاره به خشکسالی و اهمیت استفاده از روشهای نوین آبیاری بویژه در بخش نخیلات اظهارکرد: اصلاح شیوه آبیاری نخیلات امسال به صورت پایلوت در ۱۷۰ هکتار از نخیلات آبپخش از توابع شهرستان دشتستان با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.
منوچهری افزود: در این شیوه، آبیاری استخری نخیلات به تحت فشار تبدیل می شود و براساس برنامه تا قبل از پایان تابستان ۹۵ این طرح باید به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در بحث اقتصاد مقاومتی از دستگاههای موفق به شمار می رود و متناسب با هر پروژه ملی که مجری ملی آنها مشخص است، مجری استانی این پروژه ها نیز مشخص شده است.
منوچهری افزود: پروژه های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی براساس دو محورارتقای توان تولید ملی و افزایش بهره وری با رویکرد افزایش تولید محصولات اساسی طراحی شده است.
وی یادآور شد: برهمین اساس متناسب با ظرفیت هر منطقه و شهرستان پروژه اقتصاد مقاومتی تعریف شده است که اصلاح ساختار کشاورزی دشتستان از جمله این پروژه هاست که در قالب آن شیوه آبیاری ۱۷ هزار هکتار از نخیلات زیر شبکه های آبیاری از استخری به آبیاری نوین تغییر می یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: با توجه به اینکه ۶۰ درصد باغهای نخیلات زیر شبکه های آبیاری دشتستان فرسوده و غیراقتصادی هستند در قالب اصلاح شیوه آبیاری نوسازی نخیلات با ارقام تجاری و بازارپسند دنیا نیز انجام می شود.
منوچهری گفت: همچنین برای اینکه بتوانیم نخلداری را اقتصادی کنیم برای نخیلات درجه دو و سه این منطقه کارهای احیا و اصلاح با میانه کاری انجام و در بین نخلها گیاهان زراعی و باغی نیز کشت می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: اجرای طرح افزایش بهره وری در شهرستانهای جنوب استان، ایجاد و توسعه گلخانه، بهبود افزایش تولیدات دامی و اجرای طرح تحول کشاورزی در شهرستانهای گناوه و دیلم از جمله دیگر طرحهای اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر است.
وی گفت: برای ارتقای بهره وری تا پایان برنامه اقتصاد مقاومتی (سال ۱۴۰۴) میزان تولید گندم استان بوشهر باید به ۱۶۷هزار و ۵۰۰ تن، گلخانه ها به پنج هزار و ۱۱۰هکتار، ضریب مکانیزاسیون به ۱٫۳۶اسب بخار بر هکتار، تولید گوشت قرمز هفت هزار و ۹۳۰تن، گوشت مرغ به ۴۵هزار و ۱۰۰ تن، آبیاری تحت فشاربه ۷۴هزار و ۹۸۱ هکتار و پرورش ماهی در قفس نیز به ۲۴هزار تن برسد.
وی در مورد صادارت محصولات کشاورزی استان بوشهر گفت: پارسال ۳۰۸ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش یک میلیارد و ۱۴۶میلیون دلار از استان بوشهر به کشورهای روسیه، آسیای میانه، کشورهای حوزه خلیج فارس، تایلند، چین، ویتنام، مصر، عراق، هند و کشورهای اروپایی صادر شده است.
وی اضافه کرد: بسیاری از صادرات محصولات کشاورزی در استان از جمله سبزیجات شامل شش هزار و ۵۰۰ تن شوید و ۱۰ تن کدو و بادمجان به کشورهای روسیه و اکراین برای نخستین بار انجام شده است.
منوچهری با بیان اینکه صادرات خرما در استان بوشهرهمیشه در حد ۱۰ تا ۱۲ هزار تن بوده است گفت: برای نخستین بار مقدار ۲۶هزار تن خرمای استان به کشورهای آسیای میانه، روسیه و کشورهای اروپایی صادر شده است.
وی یادآور شد: از دیگر محصولات صادراتی بخش کشاورزی ۱۷هزار و ۵۰۰ تن میگو و ماهیان صنعتی است.
منوچهری افزود: برای نخستین بار است که در زمینه فروش محصولات کشاورزی هیچ مشکلی در استان نداشته ایم و فروش روند عادی را در دنبال کرده است.
وی با اشاره به تذکر مسئولان در زمینه فروش برخی محصولات جالیز، هندوانه، خربزه و طالبی گفت: در استان بوشهر برای اینکه کشاورزان با مشکل همرسی محصول با استانهای جنوبی دیگر برخورد نکنند توصیه می شود که الگوی کشت را رعایت و به گونه ای اقدام کنند که تا نیمه های فروردین محصول را برداشت و به فروش برسانند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت نکره اند با مشکل فروش محصول روبه رو شده اند.
وی یادآور شد: براساس الگوی کشت میزان آب و تاریخ کشت محصول برای هر کشاورز مشخص شده است و جهاد کشاورزی بعنوان مجموعه دولتی مسئولیت هدایت، ترویج و راهنمایی کشاورزان را انجام داده است.
منوچهری در مورد آبیاری قطره ای با بیان اینکه تا پایان دولت دهم ۲۰هزار و ۶۲۷ هکتار از مزارع و باغهای استان بوشهر به آبیاری نوین مجهز شده اند گفت: در دولت یازدهم تاکنون شش هزار و ۱۰۰ هکتار انجام شده که از این میزان چهار هزار و ۳۵۴هکتار به پایان رسیده و یکهزار و ۸۰۰ هکتار دردست اجراست.
وی تاکید کرد: در صورت تامین اعتبار، سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر آمادگی دارد تا سطح پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را مجهز به آبیاری تحت فشار کند.
منوچهری گفت: توسعه گلخانه ها و پرورش ماهی در قفس از جمله طرحهای اولویت دار کشور در بخش کشاورزی است که در این ارتباط در استان بوشهر در بخش گلخانه ها طرح افزایش بهره وری در مزارع سبزی و صیفی در شهرستان جم در جنوب استان متمرکز است.
وی بیان کرد: در قالب این طرح سبزی و صیفی از فضای باز به فضای کنترل شده هدایت می شود.
منوچهری در باره پرورش ماهی در قفس یادآور شد: یک واحد پرورش ماهی در قفس با ظرفیت شش هزار تن پشت سد رئیسعلی دلواری در دست اجراست که تلاش می شود در سال ۹۵، یکهزار و ۵۰۰ تن ماهی از این ظرفیت به بهره برداری برسد.
وی گفت: همچنین توجه به پرورش ماهی در قفس در دریا نیز از جمله طرحهای دیگر این سازمان است که تلاش می شود امسال در قالب این طرح ۵۰۰ تن ماهی برداشت شود.
منوچهری گفت: در هفته جهاد کشاورزی امسال پنج پروژه عمرانی با هشت میلیاردو ۹۲۲میلیون ریال اعتبار و اشتغال ۱۱۸ نفر در استان اجرا می شود.
وی این طرحها را شامل افزایش بهره وری آب، احداث گلخانه، ایستگاه بوجاری بذر و عملیات احیا و اصلاح نخیلات عنوان کرد.

قبلی «
بعدی »