با تاریخچه پارک جنگلی بنه گز بیشتر آشنا شوید

پارک جنگلی بنه گز در شمال و شمال غربی روستای بنه گز از توابع شهرستان تنگستان استان بوشهر و در حدود سی کیلومتری شهر بوشهر واقع شده است ، چنانکه از اسناد تاریخی بر می آید ، قدمت بنه گز به دوران صفویه حدود ۴۰۰ سال قبل بر می گردد که در آن دوران اولین ساکنان بنه گز در کنار درختان گز و زمین های حاصلخیز و پر آب این منطقه به فعالیت کشاورزی می پرداختند . (۱)   بخش دیگری از درختان این جنگل که توسط مردم این دیار کاشته شده به منظور تعیین حدود مزارع کشاورزی و جلوگیری از حرکت شن های روان به محدوده مزرعه و نیز جهت  سوخت ، پخت و پز و امر خانه سازی مصرف می شد . (۲)   وجود انبوه و متراکم درختان گز در جنگل بنه گز سبب شده است در بین اهالی این روستا به ” گزا ” مشهور شود ، جنگلی که نام روستای بنه گز نیز بر گرفته از آن می باشد و از این رو اهمیت و محبوبیتش را در بین اهالی بنه گز دوچندان نموده است . بخشی از این درختان نیز توسط لژیونر های خدمتگذار بشر در سال ۱۳۵۱ جهت تثبت شن های روان کاشته شده است .(۳) در آن سال هایی که شن های روان به سمت روستا پیشروی کرده و بخشی از منازل شمالی روستا به زیر خاک رفته بود معاونت منابع طبیعی وزارت جنگل ها و مراتع کشور با همکاری به قریب صد نفر از مردان و زنان این منطقه در مدت چهار سال به توسعه و گسترش این جنگل اقدام می کنند .

در حال حاضر این جنگل با مساحت حدود ۴۰۰ هکتار یکی از وسیع ترین جنگل های استان بوشهر بوده و با توجه به طبیعت بکر و پوشش گیاهی این منطقه بویژه در فصل زمستان پذیرای مسافران بسیاری از شهر ها و روستا های استان بوشهر می باشد .

طی سال های اخیر با پیگیری مسئولین محلی حدود صد هکتار از این جنگل تحت عنوان پارک جنگلی بنه گز ردیف بودجه دریافت نموده و با تزریق اعتبارات دولتی چند چشمه سرویس بهداشتی ، آلاچیق ، نیمکت و سطل زباله احداث شده است . علاوه بر امکانات موجود عبور مسیر های شوسه و خاکی بین درختان متراکم و همیشه سبز این جنگل در کنار آواز خوش پرندگان بومی منطقه حس دلنوازی می بخشد که سبب جذب هزاران گردشگر در طول سال می گردد.

منابع

۱ _ احوال اهرم و تنگستان  _ سدید السلطنه کبابی  _ ۱۲۸۱ ه.ش

۲ _ روزگاری با توپ _ مرتضی کرمی _ قم . نور علی نور  _ ۱۳۹۲ ه.ش

۳ _ روزگاری با توپ _ مرتضی کرمی _ قم . نور علی نور  _ ۱۳۹۲ ه.ش

IMG_6919

IMG_6936

IMG_6953

IMG_6961

IMG_6963

 

قبلی «
بعدی »

4 دیدگاه ها

  1. دستت درد نکنه واقعا جالب بود

  2. گزارش خوبی بود. ولی ای کاش در عکسها بجای کهور درخت گز می ذاشتین چون اصالت جنگل بنه گز درخت گز آن است.
    با عکس آخری دلمون هوای زمستون کرد.

  3. جنگل بنه گز یکی از زیباترین مناطق ایران تو فصل زمستونه و واقعا طبیعت نابی داره

  4. جنگل بنه گز واقعا زیباست

دیدگاه بسته شده اند