باید و نبایدهای تغذیه در ماه رمضان

  • توسط
  • خرداد ۱۸, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

محقق طب اسلامی گفت: تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات نیازمند رعایت باید و نبایدهایی است که باید مورد توجه روزه‎داران قرار گیرد.

محمدامین افرا ‌با اشاره به بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: به علت کوچک شدن  و از بین رفتن رطوبت معده ‌در ماه مبارک رمضان، هنگام افطار نباید معده به سرعت پر شود، از همین‌رو بهترین روش استفاده از آب‌جوش و خرما است و سپس با گذشت ساعتی، باید غذا را مصرف کرد.

وی افزود: بهتر است در هنگام سحر شیر گرم به ‌همراه عسل یا زنجبیل و خرما و رطب مصرف کرد و از غذاهایی همچون ماست، دوغ و سرخ‌کردنی‌ها پرهیز کرد.

این متخصص طب اسلامی با اشاره به عامل تشنگی در ماه مبارک رمضان تصریح کرد: برای جلوگیری از تشنگی شدید در ماه رمضان همواره باید از نوشیدنی‌های ولرم و شربت‌هایی هم‌چون آبلیمو، سکنجبین و سرکه شیره و خاکشیر استفاده شود و از نوشیدن آب یخ خودداری کرد.

افرا، خوردن گوشت شتر، گوسفند و بره را برای افراد کم‌خون و مبتلا به رماتیسم، خوردن گرمی‌ها را برای افراد دیابتی و خوردن شیره کشمش را برای افراد مبتلا به میگرن در ماه رمضان توصیه کرد.

این متخصص طب اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: برای افرادی که دچار احساس ضعف شدید در این ماه می‌شوند، بهتر است از گوشت بلدرچین و شیره انگور استفاده کنند، زیرا هر دو دارای منبع انرژی فوق العاده محسوب می‌شوند.

وی در پایان خواب ظهر را برای روزه‌داران توصیه کرد و گفت: از آن‌جا که خواب ظهر به نوعی برطرف کننده آب و غذای بدن است، بهتر است افراد روزه‌دار خواب ظهر را در برنامه‌های خود قرار دهند تا تعادل بدن و مکانیسم آن‌ها متناسب باشد.

قبلی «
بعدی »