وضعیت نامطلوب صنعتی براساس گزارش‎های رسمی رژه آمارهای منفی در بوشهر/ این‎بار رتبه تاسف‎بار صنعت استان+ سند

  • توسط
  • خرداد ۱۰, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول : در شرایطی که دولت یازدهم برای رونق بیشتر در کشور تلاش می کند و در وانفسای رکود، شاهد رشد مثبت اقتصادی و مهار اسب سرکش تورم هستیم، اما متاسفانه سهم استان بوشهر از فعل و انفعالات اقتصادی و سرمایه گذاری طی سه سال گذشته ناچیز بوده است.

به گزارش تیتر اول به نقل از خلیج فارس ؛ پس از آماری که ماه پیش مرکز پژوهش های مجلس درباره رتبه استان ها از نظر مساعد بودن فضای کسب و کار منتشر کرد و رتبه بوشهر آخر اعلام شد، حالا گزارش رسمی یک وزارتخانه، رژه آمارهای منفی در استان را تکمیل کرده است.

گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد سال ۹۴ که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که از نظر سرمایه گذاری و واحدهای بهره برداری رسیده، استان بوشهر رتبه های آخر را کسب کرده و به عبارتی موید همان گزارشی است که فضای کسب و کار این استان را در پایین ترین سطح ارزیابی کرده بود.

http://media.snn.ir/original/1393/07/21/IMG09423226.jpg

رتبه ۲۸ کشوری در تعداد جواز تاسیس

براین اساس، استان بوشهر از نظر جوازهای تاسیس که گام نخست سرمایه گذاری صنعتی می باشد، در سال گذشته رتبه ۲۸ کشور را به خود اختصاص داده، طوری که تنها کهگیلویه و بویراحمد و استان های خراسان شمالی و جنوبی پایین تر از بوشهر می باشند که از نظر تحولات صنعتی به هیچ وجه در قیاس با بوشهر و ظرفیت های بالایش نمی باشند.

براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی سال گذشته تعداد جوازهای تاسیس در بوشهر ۱۵۰ مورد با سرمایه گذاری حدود ۶۲۰ میلیاردتومان و پیش بینی اشتغال ۳ هزار و ۷۸ نفر می باشد.

این در شرایطی می باشد که بوشهر نسبت به سال قبل تر (۹۳)، در میزان جواز تاسیس و اشتغال کاهش ۲۱ درصدی داشته و از نظر سرمایه گذاری هم افت ۵۳ درصدی را تجربه نموده است.

رتبه ۲۹ کشوری در واحدهای بهره برداری رسیده

همچنین طبق همین گزارش رسمی، استان بوشهر از نظر واحدهای به بهره برداری رسیده که گام عملی برای سرمایه گذاری محسوب می شود، طی سال گذشته رتبه ۲۹ کشور را به خود اختصاص داده و فقط استان های استان ایلام و خراسان شمالی پایین تر از بوشهر می باشند!

گزارش وظارت صنعت حاکی از آن است که طی سال گذشته در استان بوشهر ۲۶ واحد جدید با سرمایه گذاری ۱۴۵ میلیارد تومانی و مجوز اشتغال ۳۹۱ نفر اتفاق افتاده است.

استان از نظر واحدهای بهره برداری رسیده در مقایسه با سال قبل تر (۹۳)، از نظر تعداد ۱۳ درصد کاهش داشته و در سرمایه گذاری نیز افت ۸۷ درصدی را تجربه نموده است.

مقایسه بوشهر با برخی از استان‌ها

براساس این گزارش رسمی، بیشترین جوازهای تاسیس صادر شده در سال گذشته مربوط به استان‌ های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و یزد بوده است که این سه استان در مجموع بیش از ۳۰ درصد از جوازهای تاسیس صادره را به‌ خود اختصاص می‌دهد.

این آمار در حالی ارائه می‌شود که سهم استان بوشهر در مقایسه با این استان ها بسیار ناچیز است.

استانداری که یک بار هم از واحدهای صنعتی سرزده بازدید نکرده

به هر روی، آمارهای تاسف بار در حوزه صنعتی استان که هیچگاه از زبان مسئولین خارج نمی شود و در گزارش رسمی وزارت صنعت و معدن نمایان گردیده، حکایت از رکود سنگینی می باشد که بر استان حاکم شده و ضرورت تجدیدنظر در عملکردها را پیش از پیش نشان می دهد.

قطعا حمایت بانک ها نقش موثری در تسهیل سرمایه گذاری های استان ایفا می کند، اما وقتی مصوبه سفر استانی دولت یازدهم درباره اختصاص ۴۶۰ میلیاردتومان تسهیلات به بخش صنعت استان اجرایی نمی شود و مسئولین استانی هم به انحا مختلف تلاش می کنند از پاسخگویی درباره سرنوشت این مصوبه طفره بروند و پیگیری موثری درباره این مهم نداشته باشند، نباید انتظار بهبود شاخص های صنعتی را داشت.

همچنین براساس اظهارات فعالان این حوزه نظیر دبیر انجمن مدیران صنایع استان که اخیرا با رسانه ها گفتگو کرده، از کارگروه “تسهیل و رفع موانع تولید” آبی برای صنایع استان گرم نشده و تاکنون رهاورد ملموسی برای خروج از رکود نداشته است.

شایسته است مدیریت ارشد استان بجای مرور گزارش های برخی اطرافیان که دائما استان را در مسیر رونق ارزیابی کرده و ایشان نیز به بازگویی آن در جلسات می پردازد، نگاهی به گزارش های واقعی تر بیندازد؛ نظیر همان گزارشی که از مرکز پژوهش های مجلس بیرون آمد و بوشهر را نامساعدترین استان در فضای کسب و کار ارزیابی کرد یا گزارش اخیر وزارت صنعت که این استان را با وجود همه ظرفیت هایش برای توسعه سرمایه گذاری، جزو مناطق آخر کشور از نظر درخواست و تحقق سرمایه گذاری می داند.

شاید  اینکه مدیریت ارشد استان طی سه سال مسئولیتش تاکنون فرصتی جهت بازدید سرزده از واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی بوشهر اختصاص نداده، به نوعی نشان دهنده فاصله اولویت های وی با انتظارات حوزه تولید و صنعت را نشان دهد، اما گزارش عملکرد صنعتی استان در سال گذشته این رویکرد و عملکرد پر انتقاد را نمایان تر کرده است.

نمودارهای زیر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وضعیت بوشهر از نظر جواز تاسیس و پروانه بهره برداری در سال ۹۴ را نشان می دهد. همچنین متن کامل گزارش این وزارتخانه اینجا قابل دسترسی است.

در این زمینه

قبلی «
بعدی »