مبهم بودن تحریم‌های آمریکا؛ مانع اصلی تجارت خارجی با ایران

  • توسط
  • اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش تیتر اول بنه گز به نقل از خبرنگاران جوان : نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد بیش از نیمی از شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند به تجارت با ایران به دلیل بیم از نقض تحریم‌های آمریکا از ورود به بازار ایران خودداری می‌کنند.

شرکت حقوقی Clyde & Co روز چهارشنبه در گزارشی که در اختیار «بلومبرگ» قرار گرفته تصریح می‌کند از میان ۱۰۰ مدیر عامل شرکت‌های بین‌المللی مستقر در انگلیس، ۵۸ مدیر می‌گویند هنوز نمی‌دانند بایستی چه اقداماتی را برای مواجه نشدن با تحریم‌های آمریکا انجام دهند.

پیش از این هم مدیران شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی درباره مبهم بودن قوانین تحریم‌های باقی‌مانده آمریکا و دوگانگی در اظهارات مقام‌های این کشور درباره تعامل با ایران تذکر داده‌اند.

مقام‌های دولت اوباما، تنها به اظهارات کلامی درباره اینکه شرکت‌ها و بانک‌ها نباید تجارت مشروع را ایران را محدود کنند، بسنده کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه هفته گذشته (۲۳ اردیبهشت‌ماه) با مدیران ارشد ۸ بانک بزرگ اروپایی در لندن، پایتخت انگلیس دیدار کرد. واشنگتن ادعا کرده بود این نشست با هدف اطمینان خاطر به این بانک‌ها برای از سر گرفتن مبادله بانکی با ایران انجام شده است.

با وجود این، بانک‌های اروپایی، بعد از دیدار با «کری» در بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کردند که اظهارات دیپلمات آمریکایی نتوانسته آنها را به از سرگیری مبادله با ایران متقاعد کند.

اما واضح‌ترین دلیل درباره متقاعدکننده نبودن اظهارات «کری» را «استوارت لوی»، مدیر حقوقی بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» در مقاله‌ای روز جمعه در وال‌استریت‌ژورنال بیان کرد. وی، دوگانگی‌ در رویکردهای واشنگتن و بیم و امیدهای همزمان مقام‌های این کشور درباره از سرگیری رابطه با ایران را عامل اصلی دوری‌گزینی بانک‌ها از معاملات مربوط به ایران ذکر می‌کند.

قبلی «
بعدی »