دومينوي «تقريباً هيچ» به تخت‌روانچي رسيد

  • توسط
  • اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

روزنامه جوان در شماره امروز خود نوشت:

سه هفته بعد از موضع‌گيري تند وتيز محمد‌جواد ظريف كه گفته بود «ايران ۳۰ ماه مذاكره نكرد كه يك سند توخالي دستش باشد» و چندي پس از اظهارات علي‌اكبر صالحي در همين باره كه با واكنش رئيس‌جمهور مواجه شد، عباس عراقچي نفر دوم تيم مذاكره كننده هسته‌اي هم با گفتن اين جمله كه «بانك‌هاي بزرگ اروپا هنوز تعاملات خود را با بانك‌هاي داخل كشور آغاز نكرده‌اند» پا جاي پاي ولي الله سيف رئيس بانك مركزي گذاشت. حالا مجيد تخت روانچي ديگر عضو تيم مذاكره كننده هسته‌اي هم به اين دومينوي در حال فراگير شدن پيوسته و با گفتن اينكه «از اجراي برجام رضايت كامل نداريم»، روند نگراني‌هاي فزاينده و نااميدي از موفقيت آميز نبودن اجراي برجام را  آن هم در داخل «تيم‌مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران» كامل كرد،  البته تخت روانچي هم مثل عراقچي و ظريف، نوك پيكان انتقاداتش را به سمت واشنگتن گرفته و گفته كه دولت امريكا آنطور كه بايد و شايد به وظايف خود در برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) عمل نكرده است. شايد اگر مخاطبان تيم مذاكره كننده مردم عادي بودند نه تجار و شخصيت‌هاي سياسي همين اعترافات را هم از تيم مذاكره‌كننده نمي‌شنيديم.

به اين ترتيب حلقه اصلي تيم مذاكرات برجام عليه توافقاتي كه پاي آن را امضا كرده اند، طغيان كرده‌اند.  مجيد تخت روانچي معاون وزير امور خارجه گفته است: «از ديد ما برجام به‌طور كامل موفقيت‌آميز نبوده است» و دولت امريكا آن‌طور كه بايد به وظايف خود عمل نكرده است و بانك‌هاي اروپايي مته به خشخاش مي‌گذارند.

بنابراين گزارش تخت روانچي در حالي اين اعتراف تلخ را در جمع فعالان اقتصادي كرده است كه چهار ماه و شش روز پيش در ديداري مشابه و در جمع هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني گفته بود: ‌به زودي همه تحريم‌ها لغو مي‌شود و اجرايي شدن برجام همه تحريم‌هاي اتحاديه اروپا و امريكا، چه تحريم‌هايي كه بر اساس دستورالعمل رئيس جمهور بوده و چه آنهايي كه بر اساس مصوبه كنگره بوده، لغو مي‌شود.  اما حضور اين بار تخت روانچي در جمع هيئت نمايندگان اتاق تهران نشان از موضعي بود كه شايد اگر مخاطبانش مردم عادي بودند، چنين نبود!

تخت روانچي روز گذشته در جمعي حضور پيدا كرد كه نمي‌توانست دستاوردهاي برجام را بشمرد، بنابراين هوشمندانه از موفقيت‌آميز نبودن برجام سخن گفت و افزود: به طور كامل از اجراي برجام رضايت نداريم و دليل آن هم اين است كه دولت امريكا آن‌طور كه بايد به وظايف خود در اجراي برجام عمل نكرده است.  وي در نخستين همايش تجاري مشترك ايران و ايتاليا در تهران در پاسخ به فعالان اقتصادي كه وضعيت اجراي برجام به كجا رسيد و چقدر از مشكلات اقتصادي را حل كرده است، گفت: در اجراي برجام محافظه‌كاري بانك‌هاي بزرگ اروپايي وجود دارد و همه چيز دست به دست هم داده تا به طور كامل در زمينه بانكي همكاري‌هاي لازم را مشاهده نكنيم!
معاون وزير امور خارجه ايران با بيان اينكه براساس گزارش صندوق بين‌المللي پول ايران نوزدهمين اقتصاد بزرگ دنياست، گفت: با توجه دولت به امر حضور سرمايه‌گذاران خارجي و قوانين موجود در كشور و اقتصاد مقاومتي در ايران امكان همكاري‌هاي خوبي با ايتاليا وجود دارد.

به گزارش «جوان»، معاملات دلاري سوئيفت وصل نشده است و مبادلات يورويي سوئيفت نيز به نوعي از سوي اروپايي‌ها پاسخ داده نمي‌شود، به نوعي مي‌توان گفت طرف غربي در مذاكرات و توافقنامه به زيركي هر چه تمام مذاكره‌كننده‌هاي ايراني را سنگ و قلاب كرده است يا به نوعي دور زده است با اين حال هنوز برخي از مسئولان در ديدار با مردم عادي علاقه وافري به نشان دادن موفقيت بزرگ برجام دارند.  همه مي‌دانند كه اغلب سهامداران بزرگ بانك‌هاي اروپايي اصالت امريكايي يا صهيونيستي دارند، بدين ترتيب براي مراودات بين‌المللي و نقل و انتقال پول به نوعي با يك كشور آن هم امريكا طرف هستيم كه اين كشور نيز به رغم توافق هسته‌اي و عمل كردن ايران به تمامي تعهداتش هنوز به وظايف خود در قبال برجام عمل نكرده است.

بانك‌هاي اروپايي: ۱۵ميليارددلار جريمه را بايد ايران بدهد
از سوي ديگر يك كارشناس امور مالي بين المللي كه سمينار معرفي فرصت‌هاي اقتصادي ايران را جهت جذب سرمايه‌گذاري خارجي در لندن برگزار كرده است، به «جوان» گفت: بانك‌هاي اروپايي به دنبال جريمه‌هايي هستند كه به دليل مراوده با ايران به امريكا پرداخت كرده‌اند.
وي كه نخواست نامش فاش شود، گفت: امريكايي‌ها حدود ۱۵ ميليارد دلار بانك‌هاي اروپايي را به دليل مراوده با ايران در زمان تحريم جريمه كردند، حال كه تحريم‌ها رفع شده است، بانك‌هاي اروپايي خواستار اخذ جريمه ۱۵ميليارد دلاري كه امريكا براي آنها وضع كرد، از ايران هستند.
وي گفت: شرط ديگر بانك‌هاي اروپايي براي بازگشت به ايران  آن است كه طرف ايراني بايد تضمين دهد كه اگر بعد‌ها اين بانك‌ها به هر دليلي در اثر مراودات مالي با ايران مورد جريمه امريكايي‌ها قرار گرفتند، ايران جريمه مذكور را پرداخت كند.

تا انتخابات رياست جمهوري امريكا هيچ مراوده‌اي برقرار نمي‌شود
از سوي ديگر ابوالقاسم حكيمي با بيان اينكه بانك‌هاي اروپايي ايران را سنگ و قلاب كرده‌اند، گفت: ما صادقانه به تعهدات خودمان در قبال ۱+۵ عمل كرديم، اما هنوز مشكل تعامل با بانك‌هاي اروپايي حل نشده زيرا اكثر سهامداران بانك‌هاي اروپايي، امريكايي‌ها هستند و اين مورد از ديد مذاكره‌كننده‌هاي هسته‌اي پنهان مانده است و چون بانك‌هاي امريكايي و اروپايي از سياست‌هاي رئيس‌جمهور امريكا تأثير مي‌پذيرند، مقوله ارتباط بانكي ايران با دنيا تا انتخابات رياست جمهوري امريكا به تعويق مي‌افتد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه كشورهاي اروپايي با شك و ترديد وارد معامله با ايران مي‌شوند، گفت: از آنجا كه انتخابات رياست جمهوري در امريكا نزديك است و بانك‌ها از سياست رئيس‌جمهور جديد امريكا عليه ايران اطلاع دقيقي ندارند، بنابراين در ارتباطات بانكي با ايران از بيم جريمه‌هاي سنگين، محتاطانه عمل مي‌كنند. اين استاد دانشگاه با بيان اينكه كشورهاي غربي از طريق اقتصاد قصد به چالش كشيدن انقلاب اسلامي ما را دارند، گفت: در اتخاذ سياست‌هاي اقتصادي دولت، سيستم بانكي و وزارت اقتصاد كاملاً متناقض عمل مي‌كنند و از يك بافت متجانس و هماهنگ برخوردار نيستند.

قبلی «
بعدی »