قاچاق مواد‌مخدر با منجنیق!

  • توسط
  • اردیبهشت ۹, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

کشور ما به دلیل مجاورت با افغانستان که یکی از اصلی ترین کشور‌های تولید کننده مواد مخدر است، بیش از سایر کشور‌ها در معرض قاچاق مواد مخدر است. با وجود اقدامات انتظامی و امنیتی گسترده‌ای که برای جلوگیری از ورود مواد مخدر انجام می‌شود، همچنان حجم بالایی از مواد مخدر از مرز‌های ایران به کشور می‌آید. مرز‌های شرقی ایران اصلی ترین مفر‌ ورود مواد مخدر به ایران هستند. حالا بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده است قاچاقچیان برای وارد کردن مواد مخدر به ایران از روشی قدیمی اما خلاقانه یعنی استفاده از منجنیق استفاده می‌کنند.

به گزارش تیتر اول به نقل از آرمان ، اعتیاد یکی از اصلی‌ترین معضلات اجتماعی کشور ما به شمار می‌رود. هر چند بر اساس آمار در ایران یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد هستند، اما تغییر الگوی مصرف مواد مخدر و همچنین زنانه شدن اعتیاد و کاهش سن مصرف مواد مخدر از جمله چالش‌های این حوزه است. علاوه بر این، ایران به دلیل مجاورت با افغانستان و پاکستان با معضل قاچاق مواد مخدر رو‌به‌روست. قاچاقچیان برای ترانزیت مواد مخدر احتیاج به ایران دارند و این موضوعی است که بار‌ها مسئولان ایرانی نسبت به آن هشدار داده‌اند و از سازمان‌های بین المللی خواسته اند برای مقابله با قاچاقچیان با ایران همکاری کنند. همین چند روز پیش بود که وزیر کشور و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: مهمترین رکن موفقیت کشورها در قبال معضل مواد مخدر، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و مشارکت تمامی کشورهای جهان در این مساله است. عبدالرضا رحمانی فضلی دو روز قبل از این اظهار نظر با بیان اینکه سازمان ملل در گذشته وعده تسهیلات و کمک‌هایی را در حوزه مبارزه با مواد مخدر در این زمینه را به ایران داده بود، گفته بود: تا این لحظه هنوز به این وعده‌ها عمل نشده است. ایران به کمک مالی نیازی ندارد و توقع ما در سطح تامین تجهیزات مربوط به شیوه مقابله با این پدیده و بخصوص سگ‌های مواد‌یاب است.

یک روش عجیب برای قاچاق
بر اساس گزارشی که روز گذشته منتشر شده است برخی از شهروندان مرزنشین شمال سیستان و بلوچستان معتقدند که قاچاقچیان برای انتقال موادمخدر از دستگاه‌های پرتاب‌کننده بهره می‌گیرند و این مواد خانمان سوز را از داخل خاک افغانستان با این قبیل دستگاه‌ها به داخل خاک ایران پرتاب کرده و قاچاقچیان این سوی مرز آنها را جمع‌آوری و مخفیانه وارد شهرها و روستاها می‌کنند. یکی از روستاییان شهرستان هیرمند به خبرنگار گفته است: پس از بسته شدن مرز گمان می‌شد حداقل جلو ورود مواد مخدر گرفته شود اما قاچاقچیان مواد مخدر هر روز روش‌های جدیدی برای انتقال مواد پیدا می‌کنند. دوستعلی براهویی ادامه داد: معمولا اینگونه عملیات مخفیانه از غروب آغاز و تا صبح ادامه دارد و صدای برخورد بسته‌های مواد مخدر به زمین نیز در حاشیه مرز به گوش می‌رسد.او افزود: نیروهای نظامی و انتظامی بخصوص بسیج با اینگونه فعالیت‌ها برخورد می‌کند اما مرز ایران و افغانستان در شمال سیستان و بلوچستان بسیار وسیع است و نمی‌توان به راحتی از تمام موارد جلو گیری کرد.این شهروند ایرانی تصریح کرد: همچنین در زمان پرآبی رود مشترک، قاچاقچیان با استفاده از وسیله‌های انتقال آبی، مواد مخدر را منتقل می‌کنند.

یکی از ساکنان روستای سنجرانی واقع در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان در گفت و گویی خاطرنشان کرده است: هنگامی که دیوار مرزی وجود نداشت بسیاری از مردم مواد سوختی، آرد و سایر اقلام را به‌صورت سنتی به افغانستان انتقال می‌دادند.او که از ذکر نامش خودداری کرد افزوده است: همچنین در آن زمان مقدار زیادی مواد مخدر به ویژه تریاک و نیز سایر اقلام همچون چرخ خیاطی و دستگاه‌های الکترونیک، پارچه و ظروف چینی و شیشه‌ای از این مرز وارد می‌شد، اما اینک دیوار مرزی جلو ورود تمام اقلام را جز مواد افیونی گرفته است.او به نقل از برخی قاچاقچیان گفته: در مرز شمال استان برخی نقاط دیوار مرزی به گونه‌ای است که امکان عبور از آن وجود دارد و تنها از طریق دوربین کنترل می‌شوند، در زمانی که شرایط جوی نامناسب و گرد و خاک هوا زیاد باشد می‌توان برق این دوربین‌ها را قطع کرد و مواد مخدر و کالاها را عبور داد.او اضافه کرده است: البته بسیاری از خودروهای سنگینی که از افغانستان وارد ایران می‌شوند نیز ممکن است مواد مخدر را بصورت جاساز وارد کنند.

مرزبانی با تمام قدرت مرز را تحت نظر دارد
فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مرزبانی این استان با تمام قدرت مرز را تحت نظر دارد و با شناسایی نقاط مختلف آن اقدام به بستن مرز کرده است.رهام بخش حبیبی بیان کرد: مرزهای سیستان و بلوچستان از طریق ایجاد دیوار مرزی، حفر گودال و سیم خاردار بسته شده اند و در جاهایی که امکان وجود هیچ یک از این موارد نیست گشت‌های ۲۴ ساعته به‌صورت شیفتی فعالیت دارند.او افزود: با وجود تمام تدابیر، یکی از روش‌های جدید قاچاقچیان برای انتقال مواد مخدر پرتاپ کردن آنها از روی موانع ایجاد شده، است. حبیبی تصریح کرد: آنها با استفاده از آهن‌های نبشی و تیوپ تایر خودرو نوعی منجنیق ساخته که برای پرتاپ ۱۰ کیلو مواد مخدر تا فاصله یک یا ۲ کیلومتری کاربرد دارد که بسیاری از این منجنیق‌ها توسط مرزبانی کشف و ضبط شده است. فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: عمده کار قاچاقچیان از غروب آفتاب آغاز و تا صبحگاه ادامه دارد. حبیبی ادامه داد: هم اینک هیچگونه تهدید امنیتی در مرزهای سیستان و بلوچستان وجود ندارد. فرماندار شهرستان مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان در این باره می‌گوید: توسعه تجهیزات الکترونیکی پیشرفته در نقاط مرزی و نیز استفاده از X-Ray (ایکس ری) در گمرک میلک می‌تواند سبب جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان شود. محمدعلی پیری ادامه می‌دهد: گاهی در شرایط جوی خاص قاچاقچیان اقدام به قطع برق سامانه‌های الکترونیکی و اپتیکی در مرز می‌کنند که برای جلوگیری از این اقدام باید از سامانه تامین برق خورشیدی استفاده شود.او با اشاره به رفت و آمد زیاد وسایل نقلیه از مرز میلک این شهرستان ادامه داد: تعداد زیادی خودرو از مرز میلک تردد می‌کنند و از آنجایی که احتمال جاسازی مواد مخدر و اقلام قاچاق در خودروها وجود دارد باید از سامانه‌های X-Ray برای کنترل این خودروها استفاده شود.

پیری افزود: با وجود بستن مرزهای شمالی سیستان و بلوچستان شماری از قاچاقچیان، مواد مخدر را از فاصله‌ای دورتر به‌وسیله برخی دستگاه‌های پرتاب کننده (منجنیق) از آن‌سوی مرز به داخل خاک ایران پرتاب و برخی نیز از طریق آب رودخانه اقدام به انتقال این مواد می‌کنند. فرماندار شهرستان مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این شهرستان هیچگونه معتاد پرخطری ندارد و در سال قبل کلاس‌های آشنایی با مضرات مواد مخدر در طرح اوقات فراغت برگزار شد.شهر دوستمحمد مرکز شهرستان هیرمند در ۲۴۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی ولایت نیمروز افغانستان قرار دارد.البته بسیاری از مردم منطقه با ایجاد دیوار مرزی موافق نیستند و معتقدند این دیوار کار و معیشت آنها را با مشکل روبه‌رو کرده در حالی که از ورود مواد مخدر به طور کامل جلوگیری نکرده است.

قبلی «
بعدی »