۱۰ نکته جالب که درباره المپیک یونان نمی‌دانید! + عکس

  • توسط
  • فروردین ۲۱, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش تیتر اول : نخستین المپیک مدرن در تاریخ ۶ آوریل ۱۸۹۶ به میزبانی آتن برگزار شد. ۱۰ نکته در خصوص این بازی‌ها وجود دارد که ممکن است آنها را نشنیده باشید:

۱٫ المپیک یونان نخستین بازی نبود که المپیک را احیا کرد

بعد از بازی‌هایی که در رم باستان برگزار شد، بازی‌های المپیک در یونان برگزار شد. نخستین بازی‌های غیررسمی المپیک در قرن نوزدهم به میزبانی یونان آغاز شد. در انگلیس هم دکتر ویلیام پنی بروکس بازی‌های المپیک را راه انداخت که باعث شد تا ورزشکارانی از کشورهای مختلف جذب آن شوند. بعد از جلسات مختلفی که در سال ۱۸۹۴ در پاریس برگزار شد در نهایت اعضای کنگره المپیک تصمیم گرفتند تا نخستین دوره این بازی‌ها به میزبانی یونان برگزار شود.

۲٫ حضور کشورها بدون بازیکنان اصلی

بیشتر کشورها برای شرکت در این دوره از بازی‌ها نمایندگان عالی رتبه خود را نفرستاده بودند. بسیاری از ورزشکاران مطرح و ستاره آن دوره هم برای حضور در این بازی‌ها با ممنوعیت روبه‌رو بودند. به عنوان مثال تیم آمریکا شامل ۱۳ ورزشکار آماتور بود که به صورت مستقل راهی آتن شده بودند. تیم‌های شرکت‌کننده دیگر هم از تیم‌های محلی یونان بودند.

نکته جالب این بازی‌ها سفر جان پویس بولند ایرلندی بود که به عنوان تماشاگر راهی آتن شده بود و در نهایت هم وقتی دوستش او را برای مسابقات تنیس ثبت نام کرد، در مسابقات شرکت داشت! بولند مجبور بود یک راکت پیدا کند و با کفش‌های چرم هم در مسابقات حضور داشت. وی هم مسابقات انفرادی و هم دوبل را با برتری پشت سر گذاشت.

۳٫ مسابقات شنا در آبهای آزاد برگزار شد

بازی‌های دریایی در المپیک آتن شامل ۴ مرحله بود. شرکت‌کنندگان با یک قایق چوبی به محل شروع مسابقه می‌رفتند. مسیر شنا با رشته‌های شناور که روی آب معلق بود مشخص می‌شد. شناسه‌هایی به صورت کدوهای تو خالی وجود داشت که باعث می‌شد تا شناگران مسیر را گم نکنند. دمای آب ۵۵ درجه زیر صفر بود. این مسابقه در واقع یک مبارزه و جنگ بود.

۴٫ برندگان مدال طلا نمی‌گرفتند

به صورت یک رسم مدال‌ها در ۳ رنگ طلا، نقره و برنز توزیع می‌شود اما تا سال ۱۹۰۴ چنین مدال‌هایی اهدا نمی‌شد. در بازی‌های یونان هم اصلا مدال طلا نبود و به جای آن شاخه زیتون و گواهینامه اعطا می‌شد. ورزشکارانی که در رده دوم قرار داشتند به جای مدال نقره، شاخه برگ بو می‌گرفتند. به ورزشکاران جایگاه سوم هم هیچ هدیه‌ای داده نمی‌شد.

۵٫ حضور ملوانان دریایی یونان در رقابت‌های شنا

برخلاف بازی‌های بعدی المپیک که خصایص عجیب و غریبی مثل تیراندازی به کبوتران وجود داشت، در المپیک ۱۸۹۶ بازی‌ها به صورت معمولی پیگیری شد. البته یک مورد استثنا هم در این دوره وجود داشت که می‌توان به مسابقات آزاد شنای ۱۰۰ متر برای ملوانان اشاره کرد که فقط ۳ ملوان در آن شرکت داشتند. یک ملوان ۱۶ ساله موفق شد در این بخش به عنوان قهرمانی برسد.

۶٫ المپیک آتن تنها المپیکی بود که بدون حضور زنان برگزار شد

نخستین المپیک مدرن در حالی برگزار شد که تمامی شرکت‌کنندگان مرد بودند. حذف زنان توسط پیرر دو کوبرتین رئیس کمیته بین‌المللی المپیک صورت گرفت که اعتقاد داشت حضور زنان در المپیک شرم‌آور است! بعد در سال ۱۹۰۰ در المپیک پاریس زنان در دو رشته تنیس و گلف در این بازی‌ها حضور پیدا کردند.

۷٫ قهرمانی ورزشکار آمریکایی در پرتاب دیسک بدون تمرین

روبرت گرت در سال ۱۸۹۶ در بازی‌های المپیک یونان در پرتاب دیسک شرکت کرد این در حالی است که تیم آمریکا شرکت‌کننده‌ای در این رشته نداشت. گرت قبل از رسیدن به یونان اصلا فکرش را نمی‌کرد که بخواهد حتی در این رقابت‌ها شرکت کندف اما بعد از رسیدن به این کشور با مطالعاتی که یونان قدیم داشت و همین طور هنر ساختمان سازی تصمیم گرفت در مسابقات شرکت کند. وی در این بازی‌ها عنوان قهرمانی را به دست آورد.

۸٫ حضور ورزشکار ۱۰ ساله در مسابقات ژیمناستیک

جوانترین ورزشکار بازی‌های المپیک یونان دیمیتریوس لوندراس از یونان بود که با ۱۰ سال و ۲۱۸ روز در این مسابقات شرکت کرد. وی به عنوان سومی رسید و نامش را به عنوان جوانترین ورزشکار در طول تاریخ المپیک به ثبت رساند.

۹٫ دوی ماراتن در المپیک یونان اختراع شد

همراه با راه‌اندازی سنت برگزاری بازی‌های المپیک به صورت ۴ ساله، دوی ماراتن برای نخستین بار در این بازی‌ها برگزار شد.

این مسابقات از فکر مایکل بریال دوست پیرر دو کوبرتین رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، نشأت گرفت. این دوی ماراتن به افسانه پیروزی یک سرباز یونانی مقابل ایران برمی‌گردد که بعد از پیروزی به آتن فرار کرد.

۱۰٫ آتن خانه المپیک معرفی شد

در طول یک ضیافت و در پایان برگزاری بازی‌ها المپیک، پادشاه یونان از این رقابت‌ها به عنوان بازی‌ها موفق نام برد و پیشنهاد کرد تا یونان به عنوان خانه ابدی المپیک باقی بماند.

در حالی که بازی‌های المپیک هر ۴ سال یکبار در یک کشور برگزار می‌شود، اما یونان همچنان به عنوان مقر المپیک باقی مانده است. آتن یک بار دیگر در سال ۲۰۰۴ میزبان بازی‌های المپیک بود.

منبع : فارس

 

قبلی «
بعدی »