کری خواستار رایزنی درباره همکاری ناتو و شورای همکاری خلیج فارس شد

  • توسط
  • فروردین ۲۱, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است
به گزارش تیتر اول به نقل از پایگاه «نشنال‌اینترست»، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی که به تازگی مطرح کرد گفت در آستانه نشست باراک اوباما با سران کشورهای حاشیه خلیج فارس، دو طرف احتمال همکاری‌های امنیتی شورای همکاری خلیج فارس با ائتلاف ناتو را بررسی خواهند کرد.
بنابر این مطلب، سفر کری برای فراهم کردن زمینه‌های گفت‌وگوی اوباما با سران کشورهای خلیج فارس در ۲۱ آوریل (۲ اردیبهشت) انجام شده است.
اوباما حدود یک سال پیش در نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس در مجموعه کمپ‌دیوید وعده داده بود در پرتو توافق هسته‌ای ایران، همکاری‌های امنیتی را با این کشورها تقویت خواهد کرد.
بعد از این نشست، آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری‌، کارگروه‌هایی تشکیل دادند. این تیم‌ها طی سال گذشته دیدارهایی با موضوعات افزایش همکاری برای توسعه پدافندهای یکپارچه موشک‌های بالیستیک، امنیت سایبری و دریایی، مقابله با تروریسم، آمادگی دریایی و فروش ادوات نظامی برگزار کردند.
کری روز پنجشنبه، در منامه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه عربستان گفت: «امروز ما درباره پیشرفت‌های حاصل شده به واسطه این کارگروه‌ها تبادل نظر و درباره روش‌های کسب دستاوردهای بیشتر در ماه‌های آینده رایزنی کردیم.»
پیش از برگزاری نشست کمپ‌دیوید در سال گذشته، سران کشورهای عرب در ادعایی، خواستار الگوگیری از ناتو برای تشکیل یک سازمان نظامی با آمریکا برای محافظت از خود برابر «تهدیدهای خارجی»، از جمله ایران، شده بودند. توافقی در این زمینه حاصل نشد؛ اما به گفته کری، آمریکا تمایل دارد درباره افزایش همکاری میان ناتو و شورای همکاری خلیج فارس رایزنی کند.
وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت با وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره شراکت ناتو با اعضای این شورا توافق شده است.
منبع : خبرنگاران جوان
قبلی «
بعدی »