مقصر حادثه شهربازی برازجان کیست؟+ مستندات

  • توسط
  • فروردین ۱۸, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش تیتر اول به نقل از خلیج فارس: در پی جان‌باختن بانوی ۳۵ ساله در حادثه چرخ و فلک شهربازی آزادی شهر برازجان و بستری شدن فرزند ۴ ساله اش ناشی از سقوط کابین، مدیر کل استاندارد استان بوشهر یادآور شد که مسئولیت تخلفات رخ داده متوجه بهره‎بردار این پارک است.

خلیج فارس: در پی جان‌باختن بانوی ۳۵ ساله در حادثه وسیله چرخ و فلک شهربازی آزادی شهر برازجان و بستری شدن فرزند ۴ ساله اش ناشی از سقوط کابین، مدیر کل استاندارد استان بوشهر یادآور شد که مسئولیت تخلفات رخ داده متوجه بهره بردار این پارک است.

به گزارش «خلیج فارس»؛محمدرحیم بهره‌مند با بیان این‌که رفع پلمب وسایل شهربازی مذکور دو تا سه ماه پیش برای رفع نقص و دریافت گواهی استاندارد انجام شده بود، اظهار کرد: برای رفع نقص دستگاه نیاز بود وسایل فک پملب شود و در همان زمان تعهد عدم بهره‌برداری را نیز از شخص مالک گرفتیم.
وی افزود: تعهد عدم استفاده را نیز به شهرداری محل اعلام کردیم و سازمان پارک‌ها و فضای سبز را نیز در جریان قرار دادیم که این وسایل قابلیت بهره‌برداری ندارند.
به گفته مدیر کل استاندارد استان بوشهر، اگر فردی معنای تعهد دادن را نمی‌داند، آیا صلاحیت این را دارد که وسایل این شهربازی به او واگذار شود؟

بهره‌مند با بیان این‌که قبل از این‌ حادثه نامه‌ای به دادستانی به‌طور کلی دادیم که به شهرداری‌ها اعلام کند که پارک‌ها فاقد مجوز ایمنی حق بهره‌مندی ندارند، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ نیز سرپرست معاونت امور شهرداری‌های وزارت کشور در نامه‌ای به معاونت‌های عمرانی شهرداری‌ها اعلام کرده بود که اماکن تفریحی و ورزشی باید تاییدیه استاندارد داشته باشند و از نصب و بهره‌برداری از وسایل و تجهیزات تفریحی و ورزشی فاقد استاندارد جلوگیری شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر طبق تفاهم‌نامه‌ای که موسسه استاندارد و تحقیقات استراتژی در سال ۱۳۸۱ با معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور امضاء کرده بود شهرداری‌ها موظفند به‌طور مستمر نسبت به نظارت بر استاندارد اماکن تفریحی و ورزشی اقدام کنند و از فعالیت اماکن غیراستاندارد جلوگیری شود.

مدیر کل استاندارد استان بوشهر تاکید کرد: شهرداری‌ها موظفند مدارک لازم را مبنی بر استاندارد وسایل از بهره‌برداران بخواهند و در صورت عدم رعایت موازین فعالیت آنها تا رفع نقص و حصول به معیارهای استاندارد متوقف شود.

بهره‌مند به خانواده فرد جان باخته در حادثه شهربازی برازجان تسلیت گفت و تصریح کرد: ما از سال ۱۳۹۲ کار خود را به صورت جدی روی اماکن تفریحی آغاز کردیم و بازرسی‌هایی صورت گرفت و پس از بازرسی از شهربازی مذکور اجازه فعالیت به آن داده نشد و این موضوع را به شهرداری نیز اعلام کردیم که تمامی مکاتبات آن نیز موجود است.

وی افزود: از همه مهم‌تر این‌که وسایل شهربازی مذکور پروانه ایمنی و استاندارد و به تبع آن حق استفاده از وسایل را نداشت و قاعدتا شهرداری‌ نیز نباید اجازه بهره‌برداری از این شهربازی را می‌داد.

مدیر کل استاندارد استان بوشهر ادامه داد: شاید اماکنی از دید استاندارد دور بماند، اما شهرداری‌ها که مسئولیت ارائه حق بهره برداری به این اماکن را دارند باید سعی کنند آنها را به سمت استاندارد سوق دهند.

بهره‌مند تاکید کرد: آخرین مکاتبه ما نیز در چهارم بهمن‌ماه سال گذشته بوده که خطاب به خود بهره‌بردار اعلام کردیم که به هیچ عنوان حق استفاده از وسایل را ندارند و این کار خلاف قانون است و فک پلمب صرفا به دلیل تعمیرات، رفع نقص و رسیدن به معیارهای استاندارد انجام شده است؛ بنابراین وقتی کسی که تعهد داده از وسایل استفاده نکند به آن عمل نمی‌کند در صورت داشتن پملب نیز آن را به صورت غیرقانونی باز می‌کند.

وی با بیان این‌که نتیجه این اتفاق باید از طریق قضایی پیگیری شود، تصریح کرد: بهره‌برداری از پارک‌های فاقد پروانه ایمنی استاندارد غیرقانونی است و شخص بهره‌بردار کار خلاف قانون انجام داده و هیچ توجیهی برای آن ندارد.

مدیر کل استاندارد استان بوشهر با بیان این‌که استاندارد شهربازی‌ها مربوط به دو موضوع استاندارد خود وسائل و شرایط نصب آنها در شهربازی است، خطاب به شهرداری‌ها ادامه داد: ملاک کار بهره‌برداران دارا بودن گواهی ایمنی استاندارد است و این درحالی است که بعضا شهرداری‌ها حق دفترچه‌های طراحی و وسایل را نیز به عنوان گواهی استاندارد تلقی می‌کنند که این موضوع درست نیست.

بهره‌مند همچنین تصریح کرد: باید در واگذاری وسایل به افراد، صلاحیت آنها مورد بررسی قرار گیرد، چرا که این کار حساسیت خاص خودش را دارد و از سوی دیگر باید از نصب وسایلی که فاقد پروانه و علامت استاندارد هستند در شهربازی‌ها و پارک‌ها جلوگیری شود.

به گفته وی، تمامی این وسایل نیز باید در سامانه سازمان ملی استاندارد ثبت و به صورت دوره‌ای بازرسی شوند، اما باید در نظر داشت که ثبت وسایل در سامانه تنها قدم اول بوده و به معنای استاندارد بودن وسایل نیست، بلکه پس از آن تازه باید عملیات بازرسی روی وسیله مورد نظر انجام شود.

قبلی «
بعدی »