رویترز: عربستان، لبنان را به ایران باخت

  • توسط
  • فروردین ۱۸, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوان «جدایی تلخ عربستان از لبنان» به بررسی تبعات و پیامدهای تصمیم ریاض برای کاهش روابط با لبنان پرداخته است.

رویترز با اشاره به کاریکاتور ضدلبنانی که اخیرا در روزنامه سعودی الشرق الاوسط منتشر شده، نوشته است که این کاریکاتور «میزان خشم» ریاض از بیروت را که به لغو وعده کمک تسلیحاتی سه میلیارد دلاری به لبنان و کاهش نقش در این کشور منجر شد، نشان می‌دهد.

این خبرگزاری با بیان اینکه تصمیم ریاض می‌تواند به تقویت بیش از پیش حزب‌الله در لبنان منجر شود، به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی نوشته است: «ما داریم عملا لبنان را به ایران می‌بازیم. این ضربه بزرگی به لبنان است.»

در ادامه گزارش گفته شده است که اقدام عربستان حزب‌الله و همچنین تهران را در موقعیت بیش از پیش قدرتمند در لبنان قرار می‌دهد.

رویترز با یادآوری روند شکل‌گیری تنش در روابط ریاض و بیروت که به تصمیم عربستان برای بازنگری در نقش خود در لبنان منجر شده، نوشته است که از دید کشورهای حاشیه خلیج فارس «اقدام پادشاهی سعودی یک بازنگری منطقی در نتایج رو به کاهش تلاش‌هایش در لبنان و نتیجه ناخرسندی ریاض از متحدان ضعیفش در لبنان و اولویت‌های راهبردی است که لبنان را در برابر سوریه، یمن و عراق آن هم در این خاورمیانه ناآرام، در جایگاه پائینی قرار می‌دهد.»

«مصطفی الانی» تحلیلگر امنیتی نزدیک به وزارت کشور عربستان می‌گوید: «اعطای کمک (به ارتش لبنان) با این پیش فرض بود که این کار نهادهای دولتی را تقویت کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد نهادهای غیردولتی را به چالش بکشند. اما چنین اتفاقی در جریان نبود.»

رویترز به نقل از یک دیپلمات مستقر در ریاض هم نوشته است که عربستان سعودی از عملکرد سعد حریری که اصلی‌ترین متحد ریاض در لبنان به شمار می‌آمد هم ناخرسند است.

در مقابل، مقامات لبنانی معتقدند که اقدام ریاض بیش از آنکه تصمیمی راهبردی باشد، حرکتی احساسی است.

قبلی «
بعدی »