اولین چالش ۹۵ در بوشهر؛ «ته لنجی» در تیررس تعطیلی

  • توسط
  • فروردین ۱۸, ۱۳۹۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

ته لنجی، سوژه ای ست که هر ازگاهی حکایت شل کن و سفت کن پیدا می کند و حالا با نامه اخیر رییس گمرک ایران، در تیر رس تعطیلی قرار گرفته است.

به گزارش تیتر اول ؛ صاحبان لنج می گویند سود فعالیت و تلاش دریایی شان از همین محل است، در عوض تولیدکنندگان داخلی از این وضعیت ناراضی اند و معتقدند قادر به رقابت با چنین وارداتی که از عوارض گمرکی معاف است نمی باشند. مسئولان ملی هم به دلایلی نظیر کاهش درآمدهای دولت یا تخلفاتی که در حاشیه ته لنجی رخ می دهد، هر از گاهی سراغ محدودیتش می روند.

ته لنجی نوعی واردات کالا به همراه ملوانان است که در جنوب ایران رواج دارد و بر اساس آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات هر ملوان سالانه می‌تواند ۶ بار کالا به میزان ۱۵۰۰ دلار با خود وارد کند.

این شکل واردات کالا همیشه مورد مناقشه بوده؛ گاهی آیین نامه های گوناگون دستگاههای متولی و گاهی مصوبات دولت در این موضوع ملاک عمل قرار گرفته اند.

پیش از این نیز بوشهر در این موضوع دچار چالش شده است. در سفر اول دولت احمدی نژاد به استان بوشهر مقرر شد هر ملوان سالانه شش بار و هر بار ۱٫۵ میلیون تومان کالای همراه ملوان با خود وارد کند. تا قبل از این مصوبه، هر ملوان بوشهری سالانه چهار بار و هر بار ۴۰۰ هزار تومان کالای ملوانی وارد می‌کرد. با این حال پس از مدتی از اجرای مصوبه دولت احمدی نژاد، ستاد مبارزه با قاچاق کالا به سراغ محدودیت هایی در این خصوص رفت و برای مقطعی کار به تعطیلی بازار شهرهای متاثر از ته لنجی نظیر گناوه هم کشید.

نامه رییس گمرک ایران براساس تصاویر ارسالی از بوشهر

حالا به تازگی در پی نامه کرباسیان رییس کل گمرک ایران به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که براساس نوشته وی مستنداتش نیز تصاویر ارسالی شهروندی از بوشهر بوده، ضمن اشاره به آنچه تخلفات ناشی از ته لنجی عنوان گردیده، اتمام حجت شده که گمرک مسئولیتی در این زمینه نمی پذیرد و به گفته رییس گمرک کشور باید «برای این وضعیت اسفبار چاره اساسی اندیشید.»

نامه ای که در در هفته های پایانی سال گذشته به نگارش درآمده و اثراتش را در ابتدای سال جاری گذاشته است.

مسعود کرباسیان در این نامه نوشته است: با عنایت به مقوله ته لنجی و وضعیت اسفبار و نابسامان استانهای ساحلی جنوب کشور و مسائل و مشکلات ناشی از ورود کالا از قبیل تضییع حقوق دولت، ورود کالاهای نیازمند به اخذ مجوزهای ایمنی و بهداشتی، تهدید جامعه و تولیدات داخلی، لازم است تصمیمات عاجلی اتخاذ گردد و این مهم با همراهی همه دستگاههای ملی و محلی امکان پذیر است. از طرفی مقامات محلی استانها نیز نه تنها تاکنون همکاری لازم با گمرک جمهوری اسلامی ایران نداشته اند بلکه در مواردی درخواست فراهم نمودن امکان انتقال کالاهای ته لنجی و مرزنشینان به سایر نقاط کشور و اختصاص درصدی از سهم تجارت خارجی به مناطق ساحلی با معافیت در حقوق ورودی نیز ارائه گردیده است.

کرباسیان در بخش دیگری از نامه خود نوشته در صورت اصرار به ورود کالا تحت عنوان ته لنجی هدایت اینگونه  کالاها به خارج از اماکن گمرکی مانند معابر غیر رسمی در غرب کشور ضرورت داشته و مسئولیت واردات کالاهای مزبور مستقیما متوجه سازمانهای مجوز دهنده خواهد بود و از این بابت مسئولیتی متوجه این سازمان نمی باشد.

ظاهرا یکی از اهالی استان بوشهر علاوه بر مشاهدات خود از ورود کالا تحت عنوان ته لنجی تصاویری از خوردوهای حامل کالاهای وارده به ایشان ارسال نموده و نوشته است تقریبا هر لنج تجاری حداقل تعداد ۲۰ دستگاه وانت نیسان کالا شامل برنج، لاستیک، باتری خودرو، پارچه، پوشاک، کفش، چای و … تخلیه و بدون پرداخت حقوق ورودی وارد کشور می گردد. همچنین در خودروهای مربوطه کالاهای غیر مجاز جاسازی می شود.

محدودیتی که به بازارهای مرزی استان لطمه می زند

به هر روی نمی توان منکر این شد که ته لنجی به نام ملوان آفتاب خورده جنوبی است، اما بررسی های رسمی نشان می دهد سود آن نصیب دیگرانی می شود که توان مالی برای خرید سهمیه آنها را دارند، یا آنکه تخلفاتی نظیر ورود کالاهای ممنوعه در قالب ته لنجی یا واردات حجم بیشتری از قانون صورت می گیرد و مهمتر از همه در شرایطی که دستگاه مشخصی متولی ساماندهی این موضوع نیست، شاهد فضایی هستیم که تولید داخلی را نحیف تر می کند.

با این حال حرف لنج داران، بازاریان و جامعه هدف ته لنجی در گناوه، دیلم، ریگ، دلوار، بولخیر، دیر و کنگان هم باید شنیده شود که اگر قرار است بر ته لنجی محدودیت های ویژه ای اعمال شود، آیا جایگزینی برای اشتغال در این مناطق وجود دارد؟ یا آنکه باید منتظر بیکاری بیشتر و ناهنجاری های اجتماعی جدی تری بود؟

ضمن اینکه بدون شک رییس گمرک ایران هم تایید می کند که جدا از بوشهر و تا حدودی گناوه، سایر گمرکات استان بوشهر عمدتا با پهلوگیری شناروهای حامل کالای ته لنجی سرپا هستند و زیرساخت تخلیه و بارگیری های ویژه تری ندارند.

یکی از واکنش ها به محدودیت های پیش آمده، از سوی سرپرست شرکت تعاونی لنجداران گناوه بیان شده است.

اسماعیل حاجیانی در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه از زمان ابلاغ نامه جدید رئیس کل گمرک کشور به گمرکهای استانهای ذی نفع، لنجداران از سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس خودداری کرده اند و معتقدند با اعمال محدودیت هایی که در این نامه وجود دارد، فعالیت دریایی مقرون به صرفه نیست، گفت: هیچ کس مخالف مبارزه باقاچاق کالا نیست اما ارفاق در اعطای کالا به ملوانان درقالب ته لنجی روزنه ای است که از گذشته برای حمایت از قشر زحمتکش ملوان و مرزنشینان این منطقه لحاظ می شده است.

وی گفت: درصورت تداوم توقف فعالیت لنج های سفاری، بخش زیادی از جمعیت مرزنشینان دچار تنگناهای اقتصادی خواهند شد و از چهارم فروردین ماه جاری که گمرک رویه قبل تخلیه کالای ملوانی را تغییر داده است، روند فعالیت دریایی شناورها متوقف شده است.

قانون درباره ته لنجی شفاف شود

ظاهرا حل موضوع ته لنجی یکبار دیگر نیازمند همفکری متولیان امر در استان و ارائه راهکار مشخص و اخذ قانون یا دستورالعمل مشخص و تعریف یک دستگاه متولی در کشور است.

در غیر این صورت اگر گمرک بر خواسته ی خود اصرار کند باز هم معیشت تعداد زیادی از کسانی که از این طریق در استانهای جنوبی مشغول معاش هستند دچار چالش می شود.

شاید یکی از موضوعاتی که بتواند در دستور کار نمایندگان جدید استان قرار گیرد همین موضوع است که می تواند به آزمونی برای سنجش عیار نمایندگان و متولیان استان در سال ۹۵ تبدیل گردد، موضوعی که به نظر می رسد اولین چالش سال ۹۵ استان بوشهر باشد.

منبع : خلیج فارس

قبلی «
بعدی »