المانیتور: قانونگذاران آمریکایی در حال آماده کردن طرح‌هایی برای تحریم فروش سلاح‌های متعارف به ایران هستند

  • توسط
  • اسفند ۲۷, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش تیتر اول به نقل از فارس ،  نمایندگان کنگره آمریکا در حال بررسی طرح‌هایی برای جلوگیری از فروش سلاح‌های متعارف به ایران هستند.

با آنکه موضوع آزمایش موشکی ایران در روزهای گذشته بیشتر در مدار توجه قرار گرفته، اعضای کنگره آمریکا از تصمیم روسیه برای فروش جنگنده‌های سوخو ۳۰ یا بالگردهای نظامی به ایران هم خشمگین هستند.

المانیتور ادعا کرده طبق توافق هسته‌ای انتقال این ادوات نظامی به ایران، جز با مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد تا ۵ سال ممنوع است. اما نمایندگان کنگره آمریکا از این نگرانند که دولت آمریکا برای جلوگیری از تضعیف برجام، تمایلی به تحریم ایران در این زمینه نداشته باشد.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفته قانونگذاران آمریکا تمام تلاششان را برای جلوگیری از فروش جنگنده‌های سوخو ۳۰ روسیه به ایران به کار خواهند گرفت.

کورکر به المانیتور گفت: «روسیه آماده فروش سوخو ۳۰ به ایران است یا اینکه اعلام کرده قصد فروش آنها را دارد. امیدوارم که این اتفاق نیفتد اما ما تا آنجا که می‌توانیم تلاش خواهیم کرد که چنین اتفاقی رخ ندهد.»

المانیتور نوشته باب کورکر با «بن کاردین»، نماینده دموکرات سنا و سایر قانونگذاران آمریکا برای ارائه بسته‌ای قانونی جهت تحریم ایران همکاری می‌کند، اما تعداد اندکی از این قانونگذاران از مقابله با فروش سلاح‌های متعارف به ایران حمایت کرده‌اند. علی‌رغم این، رابرت منندز، از نماینده‌های دموکرات سنا آماده همکاری با کورکر در این زمینه است.

یک دستیار منندز به المانیتور گفت: «سناتور منندز حامی این ایده است. البته او امکان ارائه یک طرح قانونی دیگر با شمول برنامه موشکی و تروریسم و همچنین مسائل دیگر را هم بررسی می‌کند.»

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم در حال فعالیت‌ برای ارائه طرح‌های مشابه است.

الیوت انگل، دموکرات ارشد این کمیته به المانیتور گفت: «فکر می‌کنم هر کشور یا موسسه‌ای که ممنوعیت‌های فروش سلاح به ایران را نادیده می‌گیرد باید تحریم شود. برداشت من این است که لازم است ما ایران را به خاطر انجام فعالیت‌های موشک‌های بالیستیک تنبیه کنیم، ضمن اینکه باید هر سازمانی که تلاش دارد به انها سلاح بفروشد را هم تنبیه کنیم.»

 

قبلی «
بعدی »