پرونده ای درباره خرید و فروش میوه‌های قاچاق /حجم قاچاق میوه دقیقا چقدراست؟

  • توسط
  • اسفند ۱۸, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش تیتر اول ، آمارهای مختلفی از میزان میوه قاچاق شده به کشور منتشر می شود که برخی از آن ها این قاچاق را تا روزانه ۳ هزار تن نیز تخمین می زنند.

این فضا و انتشار چنین آمارهایی زمینه را برای حساسیت مردم نسبت به قاچاق میوه و سود قاچاقچیان بالا برده است و هر از چند گاهی نیز مانند هفته های اخیر انتشار عکس هایی از قاچاق میوه در مرزهای کشور که نشان می داد چگونه قاچاقچیان با فراغ بال و آسودگی خاطر مشغول بارزدن میوه های قاچاق هستند، تعجب و البته حساسیت عمومی را دو چندان می کند.

موضوع اما منحصر به میوه نیست؛ بسیاری از فعالیت های تولیدی در کشور دچار بلیه قاچاق هستند و کسب و کار سرمایه گذاران ایرانی به شدت تحت تأثیر آثار مخرب قاچاق قرارگرفته است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با تأیید این واقعیت از گردش مالی پنج ‌میلیارددلاری قاچاقچیان کالا و گردانندگان اقتصاد زیرزمینی خبر داد که هیچ‌گونه مالیاتی هم نمی‌پردازند.

الهام امین‌زاده گفت: «تنها ٣٢ درصد کسانی که باید مالیات بدهند بار مالیاتی را بر دوش می‌کشند زیرا هم‌اکنون ٦٠ درصد فرار مالیاتی در کشور داریم».

او بدون اشاره به هشت درصد باقیمانده از ٣٢ درصدی که مالیات می‌دهند و ٦٠ درصدی که فرار مالیاتی دارند، افزود:« مالیات را در ایران تنها تولیدکنندگان شناسنامه‌دار و حقوق‌بگیران دولتی پرداخت می‌کنند».

امین‌زاده ادامه داد: «براساس قانون رفع موانع تولید، ٢٧ آیین‌نامه و چهار دستورالعمل در هیأت دولت به تصویب رسیده که فعالان بخش خصوصی کمتر از این مقررات مطلع هستند؛ بنابراین باید به آنها نشان داد که کجا معافیت، مشوق و کجا بخشودگی دارند». (اینجا بخوانید)

با این حال قاچاق میوه در کنار قاچاق گوشی تلفن همراه و پوشاک به داخل کشور بیش از سایر کالاها در معرض توجه است چرا که این کالاها مستقیم مورد استفاده مردم قرار می گیرد و طبیعتا بیشتر نسبت به سلامت آن ها حساسیت نشان می دهند؛ حساسیتی که به نظر چندان هم بیراه نیست چرا که انتشار عکس هایی از جاسازی میوه های قاچاق خارجی در کارتن های میوه ایرانی نشان داد قاچاقچیان به تنها چیزی که فکر نمی کنند، سلامت جامعه است.

این بار عکس ها تصاویر کشف تعداد پنج کامیون در مرز گمرک شلمچه را نشان می دادند که با هوشیاری ماموران گمرک شناسایی شد. میوه عبور خارجی در داخل تخلیه و به جای آن پیاز، سیب زمینی، کارتن خالی و … بارگیری شده بود. (اینجا )

بدون شک بخشی از حساسیت ها نسبت به قاچاق میوه و کشف محموله های غیرقانونی محصول اطلاع رسانی مستمر گمرک و نصب تجهیزات پیشرفته برای کنترل مرزها است.

مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک ایران در همین راستا با رد قاچاق هرگونه میوه از طریق مجاری قانونی گفت:« مشخصات تمامی کالاهایی که از گمرک ایران وارد کشور می‌شود، در اختیار گمرک قرار دارد و اطلاعات آن نیز نزد سامانه جامع گمرک ایران موجود است. هر کالایی که به صورت قانونی از گمرک ایران، وارد کشور می‌شود ثبت سفارش شده و قرنطینه آن‌ها را بررسی می‌کند و سپس وارد کشور می‌شود و گمرک ایران برنامه دارد که در این زمینه به سمت دریافت گواهی ثبت از کشور مبدا نیز برود».

وی تأکید کرد:« گمرک ایران از طریق سامانه جامع گمرکی امکان ردیابی هر کالایی که وارد گمرک ایران می‌شود را دارد. کالاهایی که به ایران ترانزیت می‌شوند نیز از طریق GPS، قابل رد یابی هستند. تصمیم جدید گمرک ایران برای کنترل بیشتر مرزها بر این است که جلوی ترانزیت داخلی کالا را بگیریم و به این ترتیب، بار در اولین گمرک ترخیص شود».

کرباسیان با تاکید بر اینکه در زمینه جلوگیری از قاچاق میوه باید اصناف همکاری کنند، گفت: «اصناف می توانند به ما کمک کنند که بفهمیم منشأ واردات میوه کجاست. اگر اصناف کشور با گمرک همکاری کنند می‌توانیم منشا واردات میوه را پیدا کرده و با همکاری نیروی انتظامی از ورود آن جلوگیری کنیم».

از سوی دیگر یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی هم از کنترل عرضه میوه‌های خارجی در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران خبر داد و گفت: «سازمان میادین، گشت‌هایی را در این اماکن قرار داده است تا شرایط را کنترل کنند».

ابوالقاسم حسن‌پور به بخشنامه جدید گمرک درباره شرایط ترخیص میوه‌های وارداتی از گمرکات و ارسال میوه به مناطق آزاد اشاره کرد و گفت:« این پیشنهادی بود که خود ما آن را ارائه کرده بودیم، چون بسیاری از محموله‌هایی که قرار بود از اینجا به جای دیگر برود، وسط راه باز می‌شد و مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد، بنابراین بخش‌نامه جدید گمرک می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.این اقدام کنترل‌ها را بیشتر و تاثیرگذارتر خواهد کرد».

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا میوه‌های ممنوعه خارجی توزیع شده در تهران امحا شده‌‌اند گفت:« اصولا براساس قانون، این میوه‌ها باید امحا شوند و آن میزانی را که ماموران کشف و ضبط کردند، گفتند امحا کردیم؛ اینکه اقدام مذکور را انجام دادند یا خیر خدا می‌داند»!

وزیرجهادکشاورزی نیز ابعاد تازه تری از ماجرای قاچاق میوه را برملا کرد و گفت: «شنیده می‌شود عده‌ای به شکل سازمان‌یافته و درکانتینرها میوه‌های ممنوعه خارجی را وارد می‌کنند. از دست من چه کاری ساخته است؛ من ماموری نداریم که با آنها مقابله کنم. گاهی چیزهایی را می‌شنویم که غصه‌مان می‌گیرد، چرا که ایران کشوری است غنی در زمینه تولید انواع میوه‌ها».

رئیس اتحادیه میوه و سبزی اما در این باره اعلام کرد: « واردکنندگان در پی برخوردهایی که انجام می‌گیرد، میوه‌های ممنوعه خارجی را جابه‌جا کرده، از استان تهران به استان‌های دیگر می‌برند و در انبارها دپو می‌کنند».

سید حسین مهاجران با بیان اینکه طبیعتا واردکنندگان میوه‌های ممنوعه را پس نمی دهند، در پاسخ به این پرسش که آیا میوه‌های حمل شده به استان‌ها مجددا به تهران بازخواهند گشت یا همانجا توزیع می‌شوند؟ گفت:« وقتی این محصولات به سردخانه منتقل می‌شوند، ماندگاری آنها افزایش پیدا می‌کند، بنابراین واردکنندگان صبر می‌کنند تا وضعیت آرام شود و مجددا میوه‌های ممنوعه را نه به صورت آشکار بلکه پنهانی در بازار عرضه می‌کنند».

همه این ها البته در حالی است که همچنان شاهد خودنمایی انواع میوه های خارجی هستیم آن هم از کشوری مانند آمریکا!

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی در واکنش به عرضه سیب آمریکایی در بازار داخل، گفت:« نه کسی می‌تواند از آمریکا سیب وارد کند و نه این کار صرفه اقتصادی دارد».

رمضان روئین‌تن درباره مباحث مطرح شده مبنی بر عرضه سیب آمریکایی در بازار داخل، اظهارداشت:« این اولین باری است که بنده چنین موضوعی را می‌شنوم و اطلاعی از این مساله ندارم. ممکن است مطرح کردن این مباحث از سوی عده‌ای تجار سودجو انجام گرفته باشد که به دنبال فراهم کردن زمینه‌های این کار هستند».(اینجا بخوانید)

در همین حال اما رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از خودنمایی میوه های قاچاق در بازار با قیمت های بالا انتقاد کرد.

حسین مهاجران گفت: « نرخ هر کیلوگرم آووکادو ترکیه ۱۰۰ هزار ریال، پوملو ترکیه ۱۰۰ هزار ریال، شاه بلوط ۱۶۰ هزار ریال، کدو حلوایی ترکیه ۱۰۰ هزار ریال، پرتقال مصری ۷۰ هزار ریال، انگور شیلی ۲۲۰ هزار ریال و لیموترش پاکستان ۱۰۰ هزار ریال است».

 

منبع : خبرآنلاین

قبلی «
بعدی »