دمای هوای کشور افزایش می‌یابد

  • توسط
  • اسفند ۱۷, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش تیتر اول به نقل از خبرگزاری ایسنا: مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی از افزایش نسبی دمای کشور تا پایان هفته خبر داد و گفت: احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها در جنوب و جنوب شرق کشور به دلیل وزش شدید باد، تا پایان هفته وجود دارد.

احد وظیفه ادامه داد: بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره و داده‌های مشاهده‌ای، در حال حاضر ابرهای کم‌ارتفاع در سواحل دریای خزر وجود دارد که عمدتا موجب شرایط مه‌آلود در سواحل دریای خزر و کوهپایه‌های شمالی البرز می‌شود.

وی اظهار کرد: بتدریج با استقرار جریان‌های جنوبی بر روی البرز و سواحل، ضمن کاهش ابرناکی ، دمای هوا بطور نسبی تا پایان هفته افزایش خواهد یافت.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی افزود: هم‌اکنون جبهه سرد در شمال شرق کشور در حال عبور است و گذر آن طی ۲۴ ساعت آینده موجب بارش‌های پراکنده در شمال شرق خواهد شد، همچنین شاخه جنوبی موج تراز میانی از امروز تا پایان هفته در منطقه جنوب تا جنوب شرق و شرق کشور فعال خواهد بود.

به گفته وظیفه، وجود جریان‌های گرم و مرطوب جنوبی و جریان دریا به خشکی در جنوب و جنوب شرق طی سه روز آینده موجب بارش باران و رگبار و رعد و برق و وزش موقت شدید باد در برخی نقاط در استان‌های فارس، جنوب بوشهر، جزایر جنوبی خلیج فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و نیمه جنوبی خراسان رضوی و خراسان جنوبی خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: انتظار می‌رود در روز چهارشنبه ۱۹ اسفند، با عمیق‌تر شدن موج تراز میانی و با وجود هوای سرد در این تراز و هوای گرم و مرطوب در سطوح زیرین جو، شرایط جوی برای ناپایداری‌های همرفتی تشدید یافته و موجب وقوع رگبار و رعد و برق شدید در جنوب سیستان و بلوچستان خواهد شد که شرایط برای وقوع رگبار و رعد و برق در خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی نیز مهیا خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی ادامه داد: از امروز تا پایان هفته شرایط برای و قوع رگبار و رعد و برق و وزش شدید باد در دریای عمان مهیا است و سطح آب در دریای عمان مواج پیش‌بینی می‌شود.

وظیفه در مورد وضعیت هوای استان تهران طی روزهای آینده اظهار کرد: آسمان تهران در روز سه‌شنبه ۱۸ اسفند، کمی ابری، در پاره‌ای نقاط غبار صبحگاهی، گاهی وزش باد با حداکثر و حداقل دمای ۱۹ و ۷ درجه سانتیگراد و در روز چهارشنبه ۱۹ اسفند، کمی ابری تا نیمه ابری، در پاره‌ای نقاط غبار صبحگاهی با حداکثر و حداقل دمای ۲۰ و ۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اخطاریه اخیر این سازمان گفت: تحلیل شرایط جوی در حال حاضر و خروجی مدل‌های عددی بیانگر مهیا بودن شرایط برای وقوع بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق و وزش شدید موقت باد (شرایط توفان تندری) در جنوب شرق و شرق کشور تا پایان هفته است.

وی اظهار کرد: احتمال سیلابی‌شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها به سبب بارش‌های شدید رگباری در استان‌های هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان و سیستان و بلوچستان وجود دارد. در بعدازظهر چهارشنبه نیز ناپایداری جوی در مناطق یاد شده تشدید خواهد شد و علاوه بر مناطق فوق، احتمال وقوع توفان تندری در خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز بسیار زیاد است.

به گفته وظیفه، پیامد این شرایط، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط تگرگ است که می‌تواند موجب خسارت شود، همچنین دریای عمان در این مدت به سبب وزش شدید باد، توفانی همراه با رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود که موجب مواج و متلاطم بودن سطح آب خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی شرایط مذکور، توصیه می‌شود، تردد و فعالیت در مناطق کوهستانی به سبب وقوع رگبار و بویژه رعد و برق با احتیاط لازم انجام شود،همچنین به سبب احتمال زیاد برای وقوع تگرگ بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، پناه گرفتن در هنگام رگبار و رعد و برق و پارک خودروها در بناهای مسقف موجب کاهش خسارت تگرگ می‌شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی افزود: احتمال وقوع سیلاب در مناطق مستعد و مسیل‌ها وجود دارد که لازم است از کمپینگ و حضور در این گونه مناطق در این مدت خودداری شود، همچنین به سبب پیش‌بینی متلاطم و مواج شدن دریا، در این مدت تردد قایق‌های سبک و ماهیگیری با حفظ ایمنی لازم انجام و تا حد امکان از تردد قایق‌های سبک در مناطق دور از ساحل خودداری شود.

قبلی «
بعدی »