سعودی ها به خانه اول بازگشتند

  • توسط
  • اسفند ۱۵, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است
وزیر خارجه عربستان می‌گوید ارتش این کشور تسلیحاتی را که در ابتدا قرار بود در قالب بسته حمایتی به لبنان تحویل داده شود، مورد استفاده قرار خواهد داد.
به گزارش تیتر اول ، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان روز شنبه گفت این کشور تسلیحاتی را که قرار بود فرانسه در قالب کمک‌های نظامی به لبنان تحویل دهد، از پاریس دریافت خواهد کرد.
بر اساس اعلامیه‌ای که اوایل امسال از سوی عربستان صادر شد، ریاض اعلام کرد که قصد دارد به هزینه خود، از فرانسه سلاح خریده و ارتش لبنان را مسلح کند. با این حال، عربستان هفته گذشته زیر حرف خود زده و با هدف فشار بر حزب‌الله لبنان، اعلام کرد که در تصمیم‌ خود تجدید نظر کرده و قصد ندارد این جنگ افزارها را به لبنان تحویل دهد.
جبیر که به فرانسه سفر کرده، امروز گفت که این تسلیحات به ارزش ۳ میلیارد دلار که قرار بود ابتدا توسط لبنان به کار گرفته شود، به ارتش عربستان تحویل داده خواهد شد.
ریاض امسال زمانی از تصمیم خود برای کمک به لبنان خبر داد که تهران هم اعلام کرده بود قصد دارد ارتش لبنان را تجهیز کند. با عقب‌نشینی عربستان از تصمیم خود، گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال مطرح شدن دوباره کمک ایران به بیروت مطرح شده است.
شورای همکاری خلیج فارس هم هفته گذشته تحت فشار عربستان حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. این اقدام از سوی مقامات و رسانه‌های اسرائیلی مورد استقبال قرار گرفت.
سعودی ها به خانه اول بازگشتند
جبیر در بخش دیگری از اظهاراتش به مذاکرات سوریه و روند حل بحران در این کشور اشاره کرد و بر خلاف آنچه دو ماه قبل در شهر وین اتریش و با حضور نمایندگان سازمان ملل و ۲۰ کشور از جمله خود عربستان مورد توافق قرار گرفت،‌ گفت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه باید در ابتدای «دوره انتقالی» از قدرت کناره‌گیری و نه در انتهای این روند.
سعودی‌ها در حالی در مواضع اخیر خود به خانه نخست، یعنی کناره‌گیری فوری اسد از قدرت بازگشته‌اند که بر اساس بیانیه وین هیچ صحبتی از کناره‌گیری اسد نشده و تنها قرار است ضمن تشکیل یک دولت «وحدت ملی» قانون اساسی اصلاح شده و انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در سوریه برگزار شود.
استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه گفت: «این مردم سوریه هستند که باید در مورد سرنوشت اسد تصمیم‌گیری کنند.»
منبع: فارس
قبلی «
بعدی »