لشکرکشی آل سعود به سوریه؛حماقتی در حد یک لطیفه سیاسی

  • توسط
  • بهمن ۱۸, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است
پس از آزادسازی مناطق جدیدی از خاک سوریه و رهاسازی آن از دست تکفیری ها، برخی دولت ها از جمله عربستان و ترکیه به تکاپو افتاده و به اصطلاح خواستار آن شدند که اکنون و در هنگام ضعف شدید و شکست های پیاپی داعش، به سوریه لشکرکشی کنند و به اصطلاح پیروزی های به دست آمده را به نفع خود مصادره کنند. این اظهار نظرهای مقامات آل سعود با بازخوردهای تندی مواجه شد که در ادامه برخی از آنها را می خوانیم:
روز گذشته ولید معلم وزیر خارجه سوریه در نشستی خبری، با طرح سوالی گفت که آیا عربستان در جنگ علیه یمن به پیروزی دست یافته که از اعزام نیرو به سوریه سخن می گوید؟
ولید معلم همچنین گفت که با توجه به جنون مسئولان عربستان سعودی هیچ چیز غیر ممکن نیست.
وی ادامه داد: در صورت دخالت نظامی عربستان در سوریه سربازان سعودی با تابوت به کشورشان بازخواهند گشت.
اعزام نیرو از سوی عربستان به سوریه به منزله تیر خلاص برای سعودی‌ها خواهد بود
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در حاشیه مراسم تشییع سردار شهید محسن قاجاریان و ۵ شهید مدافع حرم دیگر در ستاد فرماندهی نیروی زمینی سپاه، با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در رابطه با ادعای عربستان مبنی بر اعزام نیرو به سوریه گفت: آنها فکر می‌کردند با پشتیبانی و تامین مالی می‌توانند امتیازی در سوریه به دست آورند ولی پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت، تمام برنامه‌های آنها را به هم ریخته است.
وی گفت: آنها ادعا کرده‌اند که نیرو اعزام خواهند کرد اما فکر نمی‌کنم جرات چنین کاری داشته باشند چون ارتش آنها یک ارتش کلاسیک است و تاریخ نشان داده توان مقابله با رزمندگان اسلام را ندارند.
سرلشکر جعفری افزود: این کار آنها به منزله تیر خلاص به خودشان خواهد بود که البته ظاهرا راه دیگری جز این نمی‌بینند اما در این صورت شکست آنها قطعی است.
فرمانده کل سپاه افزود: آنها گنده‌گویی کردند و البته اگر چنین اتفاقی هم بیفتد، از نظر ما موضوع بدی نیست.
اعزام نیرو توسط آل سعود به سوریه یک لطیفه سیاسی است
سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، اظهار داشت: عربستان با پشتیبانی غرب و امریکا و اسراییل در یک جنگ نابرابر با یک ملت مظلوم مسلمان بوده اما ناکام استراتژیک در برابر جنگ یمن است.
سردار سلامی تاکید کرد: اعزام نیرو توسط عربستان به سوریه به یک لطیفه سیاسی شبیه است تا واقعیت میدانی و ما نیز برآوردهای دقیقی از آنها داریم.
جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ظرفیتی در نیروهای زمینی عربستان سعودی برای مقابله با تکفیری‌ها در سوریه دیده نمی‌شود، افزود: این یک عملیات روانی با اهداف مشخص است تا خود را به صورت ظاهری، مقابله کننده با تروریسم معرفی کرده و افکار عمومی را از یمن منحرف کنند و خود را رهبر اعراب بنامند.
وی خاطرنشان کرد: همه نیروهایی که در سوریه تحت عنوان گروهای تکفیری و تروریستی هستند از سوی عربستان و رژیم آل سعود شارژ مالی و تسلیحاتی شده‌اند و محصول تقاطع استراتژیک امریکا، اسراییل، انگلیس، فرانسه و عربستان هستند.
سردار سلامی، رژیم آل سعود را مقصر اصلی همه نابسامانی‌ها و کشت و کشتارها در عراق و یمن و سوریه دانست و گفت: سعودی ها با اعزام چند گردان به شکل سمبلیک می‌خواهند چه کار کنند؟ آنها خودشان مسبب اصلی این وقایع هستند.
جانشین فرمانده کل سپاه افزود: این یک تناقض بسیار آشکار در مواضع سعودی هاست و مردم هرگز فریب آن را نمی‌خورند.
وی گفت: ممکن است آنها به شکل سمبلیک نیروهایی را در جایی مستقر کنند اما این نیروها هرگز عمل تعیین کننده ای نخواهند داشت چراکه اصولا عربستان از نظر نظامی فاقد توان ایجاد تغییر در وضعیت است.
لشکرکشی احتمالی عربستان به سوریه با تلفاتی سنگین همراه خواهد بود
سردار یدالله جوانی، مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در خصوص تصمیم اخیر عربستانی ها مبنی بر اقدام نظامی و لشکرکشی به خاک سوریه، به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان گفت: اقدام عربستان اگر بخواهد عملیاتی شود و آنچه را که دولت آل سعود مطرح می کند در صحنه عمل محقق گردد، یک نوع تعرض آشکار به حاکمیت ملی سوریه رقم خواهد خورد.
وی با بیان اینکه ملت سوریه در مقابل این تجاوز احتمالی، قطعا ایستادگی و مقاومت می کند افزود: اقدام سعودی ها در خصوص حمله به سوریه کاملا برخلاف موازین بین المللی است و اگر مقامات عربستانی بخواهند این کار را انجام دهند دچار یک اشتباه راهبردی جدید شده اند.
مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به اشتباهات راهبردی آل سعود در طول یکی دو سال گذشته گفت: تحولاتی در منطقه و جهان در جریان است که سعودی ها برآورد دقیق و درستی از این تحولات ندارند فلذا با تصور اینکه برخی از اقدامات آنها می تواند در جهت تامین منافعشان باشد می بینیم که برعکس، تمامی اقدامات آل سعود در یمن به ضررشان تمام شد و نتیجه ای جز شکست و ناکامی برای رژیم عربستان رقم نخورد.
سردار جوانی ادامه داد: در اوایل سال جاری، دولتمردان آل سعود با تحلیل و تصور آنکه در یک اقدام استراتژیک مبتنی بر جنگ برق آسا می توانند به زعم خودشان یک گروه (حوثی ها) را در یمن با شکست مواجه کنند، جنگ را آغاز کردند اما اکنون با گذشت قریب به یازده ماه از جنگ یمن، سعودی ها به این نتیجه رسیده اند که اشتباه راهبردی و بزرگی را مرتکب شده اند.
وی ادامه داد: در مقابل سعودی ها در یمن نه تنها یک گروه، بلکه یک ملت ایستاده و اگر همانطور که آل سعود تصور می کرد، تنها در مقابل یک گروه در یمن وارد عمل می شدند باید این جنگ در یک هفته به سود آنها خاتمه می یافت، اما طولانی شدن جنگ در یمن، شکستهای پی در پی و راهبردی و همچنین عدم دستیابی به نتایج مورد نظر، نشان می دهد که آل سعود در موضوع یمن دچار اشتباه راهبردی شده و یقینا شکستهای بیشتری برای سعودی ها در پی خواهد بود.
مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه تاکید کرد: اگر مقامات آل سعود اشتباه راهبردی یمن را در سوریه نیز تکرار کنند، به طور قطع آسیب های بیشتری را در سرزمین شام تجربه خواهند کرد.
سردار جوانی افزود: عربستانی ها در جنگ با یمن دارای مرزهای طولانی بودند و علی رغم این فاکتور مهم، هنوز هیچ پیروزی و پیشرفتی را تجربه نکرده اند حال آنکه هیچ مرزی مابین سوریه و عربستان وجود ندارد.
 وی در ادامه گفت: سعودی ها به کمک متحدان خودشان یمن را محاصره کردند و تصورشان بر این بود که با محاصره کامل یمن می توانند به اهداف مد نظرشان برسند اما قطعا وضعیت در سوریه متفاوت خواهد بود و اگر ارتش عربستان وارد این کشور شود یقینا تلفات سنگینی را متحمل خواهد شد و در حقیقت این اقدام، یک نوع خودزنی استراتژیک برای آل سعود خواهد بود.
مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه در پایان خاطرنشان کرد: اگر اقدام سعودی ها در لشکرکشی به سوریه عملی شود، تجاوز آشکار و نقض حاکمیت ملی سوریه رقم خواهد خورد و قطعا دولت سوریه از طریق مجامع بین المللی می تواند این موضوع را پیگیری کند.
يك جنگ بزرگ منطقه ای، محتمل است
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه اینستاگرام خود در مطلبی تحت عنوان “ارتش عربستان نبايد وارد سوريه شود”، نوشت:
“پس از شكست داعش و النصره در عراق (الرمادی) و سوريه (مخصوصا حلب)، عربستان و آمريكا تصميم گرفته اند كه سربازان سعودی را برای نجات باقيمانده تكفيری ها و درگيری با ارتش سوريه، وارد سوريه كنند.
در چنین شرایطی، برخورد روسيه، تركيه، عربستان و سوريه با يكديگر و پس از آن هم ورود امريكا و يك جنگ بزرگ منطقه ای، محتمل است.
بی تردید دولت سعودی، كه ديوانه وار به هر اقدامی دست مي زند اگر چنين حرکتی را مرتکب شود، كل منطقه از جمله عربستان در آتش خواهد سوخت! كه البته ايران از آن دور خواهد بود.”
عربستان پدر ایدئولوژیک داعش است
جعفر قنادباشی تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با بیان اینکه تحلیل و شناخت حرکات بازیگران در عرصه سیاست بدون توجه به حرکات گذشته آنها قابل دستیابی نیست، اظهار داشت: عربستان عضو اصلی ائتلافی است که ابتدای پاییز سال گذشته علیه داعش آغاز بکار کرد و به اصطلاح حرکت هایی را همراه با آمریکا علیه داعش انجام داد.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ نتیجه موفقیت آمیزی از این ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به دست نیامده گفت: در عرصه زمینی نیز عربستانی ها امتحان خودشان را در یمن پس داده اند و هیچ امتیازی که نشان دهنده توانایی سعودی ها در این زمینه باشد از عربستانی ها سراغ نداریم و می بینیم که حدود یازده ماه جنگ با یمن، امتحانی سراسر شکست برای سعودی ها را رقم زده است.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: همه جهانیان از پیوندهای بین داعش و عربستان آگاهند و می دانند که پدر ایدئولوژیک داعش و حامی مالی اصلی داعش “آل سعود” است تاکید کرد: در برهه کنونی ضرورت دارد که پس از ضربه های مهلکی که سعودی ها از یمن خورده اند، به ریکاوری بپرداند اما باز هم شاهد بلند پروازی آنها این بار در سوریه هستیم.
منبع : میزان
قبلی «
بعدی »