توسط قائم مقام هیات نظارت استان بوشهر: ملاک رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس اعلام شد

  • توسط
  • دی ۲۱, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

قائم مقام هیات نظارت استان بوشهرگفت: براساس ماده ۵۰ قانون انتخابات افزون بر نتایج استعلام های مراجع چهارگانه، تحقیقات محلی نیز یکی از معیارهای رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی محسوب می شود.

به گزارش تیتر اول بنه گز  ؛حسین حیدری افزود: در بررسی هیات های نظارت ، عوامل رد یا تائید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی منطبق بر قوانین موضوعه و گزارش های موثر واصله توسط تحقیقات قابل استناد ملاک تصمیم گیری خواهد بود.

وی یادآورشد:معیار و ملاک رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی مطابق با قانون انتخابات مجلس براساس مواد ۲۸،۲۹و۳۰ که دربرخی از آنها ویژگی های ایجابی و سلبی پیش بینی شده است مد نظر است.

قائم مقام هیات نظارت استان بوشهر اظهارداشت: اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه از مصادیق و ویژگی های ایجابی است که داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید از آنها برخوردار باشند.

حیدری گفت: نداشتن برخی مسئولیت های که داوطلبان باید شش ماه قبل از روز انتخابات استعفا داده باشند و وابستگان تشکیلاتی و هواداران احزاب ، سازمان ها و گروههایی که غیرقانونی بودن آنها از طرف مقام های صالحه اعلام شده باشداز ویژگی های سلبی است که باعث می شود افراد را از داوطلب شدن نمایندگی مجلس محروم کند.

وی افزود:همچنین مشهورین به فساد و متجاهرین به فسق نیز از دیگر ویژگی های سلبی است که مانع از تائید صلاحیت داوطلبی افراد برای نمایندگی مجلس می شود.

حیدری اظهارداشت:باتوجه به اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی توسط هیات های اجرایی، بررسی مجدد صلاحیت ها در هیات نظارت از امروز (۲۰دیماه ) آغاز و پس از اخذ نظر هیات مرکزی نظارت، نظر هیات یادشده روز ۲۷ دیماه به فرمانداری ها برای اعلام به داوطلبان ابلاغ می شود.

وی گفت: برای نخستین بار در استان بوشهر ۱۰۰ درصد داوطلبان در هیات های اجرایی تائید صلاحیت شدند .

قائم مقام هیات نظارت استان بوشهر افزود:کسانی که صلاحیتشان در هیات نظارت رد شود طبق تبصره سه ماده ۵۲ قانون انتخابات به مدت ۲۰ روز فرصت دارند شکایت خود را به شورای نگهبان تسلیم کنند.

حیدری اضافه کرد:در همین رابطه نماینده هیات نظارت استان درستاد انتخابات مستقر در استانداری برای دریافت شکایت های داوطلبان رد صلاحیت شده حضور خواهد داشت.
وی گفت: مدت ۲۰ روز شورای نگهبان به شکایت های احتمالی دریافتی از داوطلبان رد صلاحیت شده رسیدگی می کند .

این مقام مسئول افزود:ممکن است کسانی که در دوره های گذشته صلاحیتشان تائید شده باشد در این مرحله صلاحیتشان از طرف شورای نگهبان احراز نشود که قانون گذار به این افراد فرصت داده است تا به مدت سه روز شکایت خود را به شورای نگهبان تسلیم کنند.

حیدری ادامه داد: شورای نگهبان نیز هفت روز مهلت رسیدگی و اعلام نظر قطعی به وزارت کشور برای ابلاغ به فرمانداری ها دارد و فرمانداری های حوزه های انتخابیه نیز یک روز پس از جمع بندی و تهیه آگهی اسامی نامزدها را روز ۲۸ بهمن ماه باید اعلام کنند.

وی گفت: طبق ماده ۵۶ قانون انتخابات کسانی که صلاحیتشان مورد تایید قرار گرفته باشد به مدت هفت روز فرصت دارند تبلیغات رسمی خود را از ۲۹ بهمن ماه تا پنجم اسفندماه انجام دهند.

حیدری یادآورشد: روز ششم اسفندماه سکوت و ممنوعیت تبلیغاتی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی است و براساس تبصره سه و پنج ماده ۱۰قانون انتخابات روز هفتم اسفندماه مردم آرای خود را به نفع داوطلبان مورد نظر به صندوق های اخذ رای خواهند ریخت.

وی گفت:مردم بیدار و هوشیار استان بوشهر همچون گذشته درانتخابات پیش رو نیز با حضور حداکثری حمایت مجددی به نظام و ارزش های انقلاب اسلامی انجام خواهند داد.

قائم مقام هیات نظارت استان بوشهر اضافه کرد: باتوجه به شرایط داخلی و وضع پیرامونی لازم است که مردم حماسه حضور خود را در پای صندوق های اخذ رای بیش از پیش به منصه ظهور رسانند.

در استان بوشهر در مهلت قانونی ۱۱۰ نفر برای مجلس شورای اسلامی نام نویسی کردند که از این شمار پنج نفر انصراف دادند و پنج نفر نیز داوطلب مجلس خبرگان رهبری در استان بوشهر شده اند.

به نوشته ایرنا ؛ استان بوشهر دارای چهار کرسی نمایندگی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و یک کرسی نمایندگی در پنجمن دوره خبرگان رهبری دارد.

قبلی «
بعدی »