بنه گز در کشاکش روستا ماندن یا ارتقاء به شهر؟

روستا و شهر با وجود مؤلفه‌های مشترک، در برخی عناصر وجودی تفاوت‌هایی دارند. زندگی روستایی، مبتنی بر کشت و زراعت، دامپروری، تولید محصولات سنتی، محرومیت از امکانات و نهادهای مدنی، جمعیت کم و تخلیه جمعیتی است که این مؤلفه‌ها نقطه مقابل زندگی شهری بوده و تفاوت زندگی روستایی از شهری را مشخص می‌کند.

بنه گز با قدمت تاریخی و معروفیت بیش از پیش در بین روستاها و حتی نسبت به شهرهای جدید نظیر روستا/شهرهایی (که صدای تلمبه کشاورزی در آن شهرها، محسوس و زندگی روستایی در آن‌ها مشهود است)، شهرک عالی شهر و چغادک( که تا چند سال پیش بهداری، بهزیستی، مدرسه دبستان و راهنمایی، مهدکودک و بانک نداشتند) و با بهره مندی از نخبگان و افراد با فرهنگ و امکانات بهداشتی و مدنی نظیر بهداری و مرکز بهداشت قدیمی، بانک‌های قدیمی، مهدکودک قدیمی و منطقه صنعتی- اقتصادی بنه گز بیش از سایر روستاها و مناطق همجوار در شهرستان تنگستان و دشتی، استعداد بالقوه و خاصیت فراوان جهت ارتقا به شهر را داشت که به علت تغافل، چالش بین مزایای فراوان و معایب خاص شهرنشینی( مهاجرت، ساکن شدن افراد غریبه، لزوم اخذ مجوز، پروانه و تحمیل هزینه‌های ساخت، دور شدن از برخی سنت‌های خوب خاص روستا)، ضعف لابی گری و تعامل هدفمند با مسئولین کشوری، لابی گری مسئولین ساکن در برخی روستاها و شهرک‌های همجوار و سیاست‌های غیر علمی و غیر کارشناسی دولت‌های قبل در تعیین و تغییر تقسیمات کشوری و…، این استعداد بالقوه به بالفعل تبدیل نشد.

این کشاکش بین روستا ماندن یا شهر شدن، فارغ از بحث چالش‌های بین سنت و مدرنیته، روزی باید تعیین تکلیف گردد زیرا برای توسعه و پیشرفت اصولی و با برنامه بنه گز، هدف‌گذاری اعم از کوتاه مدت یا بلندمدت، مشخص کردن نقشه راه و استراتژی رسیدن به اهداف و ارکان آن ( شامل اعتبارات، منابع مالی و انسانی و زیرساخت‌های رسیدن به اهداف) منوط به مشخص شدن این موضوع است. واقعاً فارغ از زحمات خالصانه، نهایت و غایت اهداف، خواسته‌ها و انتظارات چیست؟ اگر امروز این امور تعیین تکلیف نشود، شاید فردا دیر و روز حسرت برای نسل کنونی و آینده بنه گز باشد. روزی را در نظر بگیریم كه بر فرض مثال و خدای ناکرده مسئولین استانی یا کشوری بخواهند به خاطر گسترش شهر جدید عالیشهر، بنه گز پر افتخار و قدیمی را تحت نظر عالیشهر در آورده و حتی بدتر از آن جنگل قدیمی بنه گز به نام عالیشهر ثبت شود. یا اعتبارات اندک روستاها برای کارهای عظیم عمرانی و موجی گسترده از مهاجرت نخبگان، بزرگان و افراد با استعداد روستا به شهر را در نظر بگیریم.

اگرچه شاخصه جمعیت یکی از ملاک‌های اساسی شهر است ولی روستاهایی را شاهد بوده‌ایم که خصایص اصلی و قابلیت شهر شدن را نداشته و به دلایل پیش گفته، به شهر تبدیل شده‌اند که آن‌ها را ذکر نمی‌کنیم.
لذا شایسته است بزرگان و مسئولین محترم و انصافاً خدوم و متحد روستا با تعیین و شفاف سازی معایب و مزایای شهر شدن، همفکری و نظرخواهی از صاحب‌نظران، کارشناسان و مردم فهیم روستا، تعامل با نمایندگان مجلس، پیگیری از مسئولین ذی‌ربط در استان و سلسله مراتب کشوری، موضوع را مشخص نمایند.

نویسنده : رضا فرزادنیا

قبلی «
بعدی »

7 دیدگاه ها

  1. شهر کجا میشه بنه گز عاموا. بذار تا نشه ما که همه چی داریم چه می خوایم دیگه. شهر شدنش فقط برای عده خوب میشه .شما آباد رو در نظر بگیرید شده شهر اما دریغ از یک ویژگی شهر که مردم دادشون دراومده که واسه ساختن یک انباری باید یک هفته از کار وزندگیت بزنی و برن اهرم دنبال مجوز ساخت اون هم با چه هزینه ای .این تنها گوشه ای از شهر شدن بدون برنامه ریزیه.دلت به این که فقط نام شهر رو یدک بکشی چه فایده

    • با سلام

      باید خدمت دوست عزیزمون که فرمودن «ما که همه چی داریم چه می خوایم دیگه» عرض کنم که تمام خدماتی که در بنه گز ارائه شده در سطح خدمات روستایی است. فرهنگسرا، سالن آمفی تئاتر، پارک، مراکز علمی مطلوب ویژه کودکان و نوجوانان، کمبود اعتبار جهت آسفالت و سنگفرش و …

      چنانکه برادر عزیزمون فرمودن بنه گز به نسبت شهرهایی مثل آباد از فاکتورهای شهریت بیشتری برخوردار است، معیشت بنه گز و سبک زندگی بنه گز به جامعه شهری نزدیک است

      ضمن اینکه دو ساله که آباد شهر شده، اعتبارات عمرانیش ۱۰ برابر بنه گز شده و با این شرایط چند سال دیگه ببینید ما کجا و آباد کجا؟
      همانطور که شهر دلوار که تقریبا هم جمعیت با ماست در ۸ سال گذشته که از روستا به شهر تبدیل شد، رشد چشمگیری داشته و قابل مقایسه با بنه گز نیست

      سخن بسیار است
      اما دوست عزیز امروز بنه گز شهر نشود، ۲۰ ساال دیگرچه؟ این راهی است که باید رفت و هرچه دیرتر، عفب افتادگی ما بیشتر

  2. سلام خدمت بزرگواران.ضمن احترام به نظر منتقد شهر شدن بنه گز، همولایتی عزیزمان به درستی گفتند: اگر الآن از فرصتها بهره نبریم، سالهای آتی باید حسرت فرصتهای از دست رفته را بخوریم.بودجه اختصاص یافته به امور عمرانی و فرهنگی روستاها محدود می باشد.
    چندسال دیگر باید تفاوت منابع مالی وتخصیص یافته، امکانات مدنی و خدمات رفاهی شهرهای آباد و دلوار را با روستای قدیمی بنه گز مشاهده و با هم قیاس کنیم.از طرفی شهر شدن آباد در زمان کمبود اعتبارات بودجه ای و بحران منابع مالی دولتی،اتفاق افتاده و پس از سروسامان گرفتن بودجه و بهبود اوضاع اعتبارات، یقینا با واریز وجوه دولتی و اختصاص منابع مالی،پیشرفت شهر آباد و امثالهم، محسوس خواهد بود.
    آن روز حسرت خوردن و افتخار به قدمت بنه گز، دردی دوا نمیکند.آن روز می بینیم شهر آباد چه جایگاه و امکاناتی دارد و بنه گز در کجا قرار دارد؟

  3. احسنت به جناب رضا فرزادنیا . با مطلب مفید و پسندید . امیدواریم مسولین بخونند و راه و چاره ای بیندیشند . بنه گز مشکلی برای شهر ندارد چه از شهر آباد کم دارد

  4. قطعا ما باید از و جود روشن فکرانی جوان امثال آقای فرزادنیا استفاده کنیم و روستامون رو ارتقاء بدیم با وجودافراد با نفوذی که در مرکز استان داریم این مهم دور از دست رسی نیست و حق قانونی ماست.
    اگه به روستا بودن قانع هستیم و روستا بهتر از شهر هست پس چرا همولایتیهامون که تمکن مالی دارن و به اصطلاح دستشون به دهنشون میرسه در شهرهای دیگر سرمایه گذاری میکنن ویا از روستا کوچ میکنن .خیلی از هم ولایتیهای ما در چغادک و بوشهرو عالیشهر مغازه داری میکنند یا کارگر و کارمند این شهر ها هستن .
    مسولین خواهشا پیگیری کنن

  5. با سلام یکی از بهترین راهکارها به منظور پیشرفت و دستیابی روستایمان به کمترین شاخصه های شهری (نه الزاما”ادرات شهری)از جمله پارکهای محله،سنگفرش پیاده روها،اسفالت کوچه ها،ساخت تدریجی یک میدان و مانند آنها،تأسیس صندوق آبادانی و توسعه بنه گز و استقرار در دهیاری بنه گز و با مدیریت خاص است .پس از آن با تشویق مردم به عضویت در این صندوق و واریز مبلغی ثابت ماهانه از سوی اعضاء، شاهد بودجه ای شگفت انگیز و نهایتا” پیشرفتی روزافزون خواهیم بود.

  6. مو دلم بیشتر برای این جنگل میسوزه که عالیشهر نگبت هی از ما میگره

دیدگاه بسته شده اند