بابک زنجانی پول‌ ها را باز می‌گرداند؟

  • توسط
  • دی ۲۱, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش تیتر اول بنه گز به نقل از روزنامه آرمان: بابك زنجاني مدت‌هاست بدل به يكي از نام‌هاي آشنا براي افكار و رسانه‌هاي عمومي شده است. همو كه داستان پرونده اتهام فساد نفتي‌اش شبيه داستاني دنباله‌دار شده است.

حالا ۲۴جلسه از دادگاه او به رياست قاضي صلواتي گذشته و دادگاه در انتظار است تا زنجاني پول‌هاي متعلق به شركت ملي نفت را باز گرداند. اما بدهي زنجاني چقدر است؟ آيا او به قول خود وفا مي‌كند؟ مدير امور حقوقي شركت ملي نفت ايران مي‌گويد: مبلغ بدهي اوليه بابك زنجاني ۲ميليارد و ۶۶ميليون يورو است كه ما در قالب دادخوست، تعيين خسارت ناشي از اين بدهي را هم مطالبه و اعلام كرده‌ايم. علي‌اكبر ماهرخ‌زاد تاکید می‌کند: بدهكار ميلياردر نفتي تاكنون مبلغي به حساب شركت ملي نفت واريز نكرده و ما همچنان پيگير اين موضوع هستيم.

اما ظاهرا اكبر تركان مشاور رئيس‌جمهور چندان به برگشت پول‌ها توسط زنجاني خوشبين نيست. رئیس سازمان مناطق آزاد به تازگي گفته است: من دادگاه بابك زنجاني را پيگيري نمي‌كنم اما مي‌دانم كه در واقع او تاكتيك‌هاي مختلفي را پياده مي‌كند و همه را به بازي گرفته است. پول ملت را خورده، يك روز گريه مي‌كند و يك روز مي‌خندد و… اما در حال حاضر گريه مهم نيست. اينها همه بازي و شگردهاي اوست.

مهلت رو به پايان زنجاني

بيست و چهارمين جلسه رسيدگي به پرونده فساد نفتي روز يكشنبه ۲۹آذرماه در حالي به پايان رسيد كه قاضي صلواتي از موافقت خود با درخواست مهلت يكماهه بابك زنجاني خبر داد و گفت: با توجه به تقاضاي وكيل‌مدافع بابك زنجاني مبني بر ارائه مهلت براي پرداخت بدهي و ارائه يك فقره برات از سوي متهم در يك كشور و بانك خارجي در جهت پرداخت يا تضمين پرداخت آن و اينكه متهم اموالي را در خارج و داخل معرفي كند، دادگاه با استفاده از اختيارات قانوني خود يك ماه مهلت براي وصول مطالبات شركت نفت به متهم ارائه مي‌كند كه اميدواريم ظرف اين مدت بدهي‌هاي متهم با شركت HK و شركت نفت تسويه شود.

پس از اعلام قاضي از تاريخ ۳۰ آذرماه مهلت يكماهه زنجاني براي پرداخت بدهي آغاز شد و اكنون كه ۲۰روز از اين مهلت گذشته، به اذعان سخنگوي قوه قضائیه و وكيل مدافع متهم، تلاش زنجاني براي پرداخت بدهي‌هاي خود همچنان ادامه دارد. اين در حالي است شمارش معكوس براي برگزاري بيست و پنجمين جلسه دادگاه آغاز شده و زنجاني تنها ۱۰روز ديگر براي عمل به وعده خود فرصت دارد، وعده‌اي كه اگر محقق شود بنابر گفته معاون اول قوه قضائیه مي‌تواند در صدور حكمش موثر باشد. اما در اين ميان حسين دهدشتي نماينده آبادان كه رئيس كميته پيگيري پرونده متهم نفتي است، با تاكيد برضرورت تسريع در رسيدگي به پرونده بابك زنجاني مي‌گويد: هيچ تضميني براي پرداخت بدهي اين متهم بعد از آزادي وجود ندارد.

وی با بيان اينكه ادعاي پرداخت بدهي از سوي بابك زنجاني ريشه‌اي دو ساله دارد، افزود: اگر اين متهم قصدي براي پرداخت بدهي خود داشت تاكنون اين موضوع انجام گرفته بود. اما رسول كوهپايه‌زاده وكيل زنجاني مي‌گويد: موكلم در تلاش است تا بدهي‌هايش را به شركت نفت تا زمان تعيين شده از سوي دادگاه پرداخت كند. وي مدعي است:بابك زنجاني تا اين لحظه اقدامات خوبي را در جهت پرداخت بدهي‌هايش انجام داده است. كوهپايه‌زاده با اشاره به اين مطلب كه معاون اول قوه قضائیه هم در نشست خبري به اين نكته اذعان داشت كه زنجاني در اين مدت پيگيري‌هايي براي پرداخت بدهي‌هايش داشته است افزود: تلاش موكلم براي پرداخت بدهي‌ها ادامه دارد و كارهايي انجام شده كه منتظريم پاسخ‌هاي شركت نفت را در اين زمينه دريافت كنيم.

اما دهدشتي با اشاره به اظهارات وكيل متهم نفتي در خصوص آزادي وي و پرداخت بدهي‌هايش تصريح كرده است: هيچ تضميني براي پرداخت بدهي اين متهم بعد از آزادي وجود ندارد. وی با بيان اينكه از دو سال قبل تاكنون بابك زنجاني ادعاي پرداخت بدهي را دارد، اما هنوز ريالي از سوي وي پرداخت نشده است، مي‌گويد: ۸۰ درصد پولهاي اين متهم خارج از كشور بوده و در صورت خروج وي به بهانه بازگشت بدهي‌ها هيچ تضميني براي بازگشت وي وجود نخواهد داشت.

اين نماينده مجلس نهم، با بيان اينكه پرونده بابك زنجاني تاكنون با توصيه‌هاي برخي افراد سرشناس چه در دولت قبل و چه در دولت فعلي باز است، تاكيد دارد: دست‌هاي پشت پرده در پرونده بابك زنجاني بسيار است و تسريع در رسيدگي به پرونده بابك زنجاني برخي شائبه‌ها را در خصوص حمايت دستهاي پشت پرده از اين متهم نفتي از بين مي‌برد. دهدشتي با يادآوري اينكه قوه قضائیه با عوامل دخيل در پرونده بابك زنجاني با صراحت بيان برخورد مي‌كند، اظهار می‌کند: به يقين مي‌توان با جديت بيشتر همه بدهي‌هاي بابك زنجاني را به بيت‌المال بازگرداند.

قبلی «
بعدی »