سرتیترمهم‌ترین اخبارایران درمطبوعات‌‌روزجهان

  • توسط
  • دی ۱۸, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

نیویورک تایمز

افزایش نگرانی ها درباره اقدام اخیر کره شمالی در آزمایش یک بمب هیدروژنی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز در مرکز توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. روزنامه «نیویورک تایمز» می نویسد جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به طور علنی دولت چین را سرزنش کرده که تلاش هایش برای مهار کره شمالی نتیجه بخش نبوده است و به همین دلیل، رویکرد پکن در قبال پیونگ یانگ باید تغییر پیدا کند. کری گفته: «چین یک رویکرد خاص داشت که می خواست آن را محقق کند و ما موافقت کردیم به آن ها فضایی بدهیم که بتوانند این رویکرد را اعمال کنند. امروز… این رویکرد کارآمد نبوده و ما نمی توانیم مانند قبل ادامه دهیم».

هافینگتون پست

اما به جز این موضوع، تنش های به وجود آمده میان ایران و عربستان بر سر اقدامات اخیر سعودی ها، موضوع بسیار مهم دیگری است که همچنان در صدر مطالب مطبوعات و رسانه ها قرار دارد. روزنامه «هافینگتون پست» در گزارش خود از تازه ترین تحولات این موضوع می نویسد ایران روز پنجشنبه ائتلاف تحت رهبری عربستان را متهم کرد که در جریان یک حمله شبانه در صنعا، پایتخت یمن، ساختمان سفارت ایران را هدف قرار داده است. این روزنامه اشاره می کند که مورد اخیر، در چارچوب تنش هایی است که پس از اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه، میان دو طرف به وجود آمده و تحلیلگران نگرانند که این تنش ها سبب اوج گیری جنگی نیابتی میان طرفین در یمن و سوریه شود.

بیزنس ریکوردر

روزنامه «بیزنس ریکوردر» پاکستان به موضوع سفر وزیر خارجه عربستان به پاکستان پرداخته و از حمایت محتاطانه اسلام آباد از ریاض در موضوع تحولات اخیر خبر داده است. این روزنامه می نویسد نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، در دیدار با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، ضمن تأکید بر تعهد پاکستان به ایستادن در کنار عربستان سعودی علیه هرگونه تهدید به تمامیت سرزمینی و حاکمیت این کشور، از تهران و ریاض خواسته اختلافات خود را از طریق روش های مسالمت آمیز حل و فصل کرده و اتحاد مسلمانان را در این دوران حساس مدنظر داشته باشند. در این دیدار، با نخست وزیر پاکستان حمله به سفارت عربستان در تهران را محکوم کرده و از طرفین خواسته در راستای کاستن از تنش ها حرکت کنند.

سی ان بی سی

در همین حال، سعودی ها نسبت به توسعه روابط با روسیه نیز اعلام تمایل کرده اند. وزیر خارجه سعودی در گفت و گو با «سی ان بی سی» از تمایل کشورش برای روابط بهتر و همچنین توسعه تجارت و سرمایه گذاری با روسیه خبر داده و این کشور را یک قدرت بزرگ خوانده است. جبیر گفته: «در ارتباط با روابط ما با روسیه، عقیده داریم که حجم تجارت ما با روسیه هم راستا با حجم اقتصادهایمان نیست. هر دوی ما عضو گروه ۲۰ هستیم، اما روابط تجاری و سرمایه گذاری اندکی داریم و به همین دلیل، ما می خواهیم که این وضعیت تغییر کند». وی با بیان اینکه روسیه یک قدرت بزرگ است و ۲۰ میلیون مسلمان در آن زندگی می کنند، گفته روسیه می تواند نقشی مثبت ایفا کند و عربستان خواستار توسعه روابط با این کشور است.

ایندیپندنت

در نهایت، در مطلبی دیگر مربوط به عربستان، روزنامه «ایندیپندنت» از کمک ارتش انگلیس به عربستان برای حمله به شماری از اهداف در یمن خبر داده است. به نوشته این روزنامه، گفته می شود متخصصان نظامی انگلیسی به همکاری با ارتش عربستان سعودی در یمن پرداخته و اهدافی را برای حمله در اختیار عربستان قرار داده اند. این ادعا نخستین بار از سوی اسکای نیوز مطرح شده، اما وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده پرسنل نظامی انگلیسی صرفاً به ارائه مشاوره و آموزش درباره تاکیتک های بهتر هدف گیری پرداخته اند. سخنگوی وزارت دفاع انگلیس ضمن بیان این موضوع و تأکید بر عدم مداخله مستقیم این کشور در جنگ یمن، مدعی شده ارائه آموزش های مذکور، با هدف تضمن پایبندی بیشتر به حقوق بین الملل بشردوستانه بوده است.

منبع:  تابناک

قبلی «
بعدی »