چرا عربستان شیخ نمر را اعدام کرد

  • توسط
  • دی ۱۳, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

وزارت کشور عربستان سعودی دیروز احکام اعدام آیت الله النمر و ۴۶ نفر دیگر به اتهام تروریسم در ۱۲ منطقه عربستان را اجرا کرد. براساس بیانیه، این افراد صبح دیروز، ریاض، مکه ، مدینه، الشرقیه، القصیم، حائل، الحدود الشمالیه، عسیر، الجوف، نجران، الباحه و تبوک اعدام شده‌اند.

عربستان سعودی حکم این روحانی شیعه را به اتهام حمایت از تروریسم و با وجود اعتراضات گسترده ای که نسبت به این موضوع شده بود اجرا کرد. بر اساس بیانیه ای که وزارت کشور عربستان صادر کرده آیت الله نمر را مبلغ فتنه و تفرقه نامیده و این روحانی بلندپایه را به تلاش برای برهم زدن امنیت عربستان و فتنه افکنی محکوم کرده است.

خبرگزاری های مختلف نیز با انعکاس خبر مربوط به اعدام این روحانی شیعه، عنوان کردند که وزارت کشور عربستان اعلام کرده که این روحانی شیعه را به اتهام تروریسم اعدام کرده است.

در پی این اتفاق، نظامیان آل سعود، منطقه شیعه نشین شرق عربستان را به محاصره خود درآوردند و برای سرکوب هرگونه تظاهرات و اعتراضات احتمالی به حال آماده باش درآمدند. استقرار گسترده نیروهای آل سعود در استان های شیعه نشانگروحشت این رژیم از واکنش‌های مردمی است.

نکته مهم نسبت دادن اتهام تروریسم به شیخ النمر می باشد این در حالی است که همگان به این قضیه معترف هستند که تنها دلیل زندانی شدن و سپس اعدام این روحانی شیعی، صراحت لهجه و انتقادات وی از سیاست های آل سعود بوده است.

شيخ نمر همواره در سخنرانی هایش، آل سعود را به اعمال سياست‌‌هاي تبعيض‌آميز طايفه‌اي سازمان‌يافته و منظم به‌ويژه در مناطق شرقي عربستان و به‌خصوص در دو منطقه الاحساء و القطيف متهم مي‌کرد. همچنین او همانند ديگر شيعيان اين کشور شيوه مقاومت مدني و مسالمت آميز را براي مبارزات خود در پيش گرفته بود و حتي برادر وي بعد از اجراي حکم اعدام آیت الله نمر از هواداران وي خواسته است که به شيوه مسالمت آميز اعتراض خود را از اين اقدام ضد انساني دولت عربستان ابراز دارند.

این در حالی است که رژیم عربستان سعودی که مردم آن از کمترین حق و حقوق انسانی خود محروم هستند و به زعم بسیاری با نقض گسترده حقوق بشر به فرمانروایی می پردازد بدلیل قرار گرفتن در مدار کشورهای غربی، همیشه از انتقادات و فشار غربی ها در این زمینه مصون بوده است.

فراتر از این، عربستان سعودی، خود با تبلیغ ائدلوژی وهابی به عنوان منبع و خاستگاه اصلی تولید خشونت و تروریسم در منطقه و دنیا فعالیت می کند و با پشتیبانی ریاض انواع و اقسام گروه های تکفیری مانند جیش الاسلام، جبهه النصره، احرار الشام و داعش در حال حاضر در کشورهایی مانند سوریه و عراق مشغول جولان دادن هستند.

گفتنی است با روی کار آمدن پادشاه جدید در عربستان، ریاض مبادرت به در پیش گرفتن سیاست تهاجمی در دو عرصه داخلی و خارجی نموده است.

در داخل، آل سعود به شدت در پی سرکوب مناطق شیعه نشین شرق عربستان که به شدت دچار تبعیض هستند بوده است. به خصوص این که با چالش اقتصادی جدیدی که عربستان با آن مواجه شده بود و کسری بودجه صد میلیاردی، احتمال افزایش ناآرامی ها در این کشور افزایش یافته است و یکی از دلایل اقدام شیخ نمر در این مقطع زمانی را نیز به نوعی می توان تلاش برای حاکم کردن و گسترش جو و فضای امنیتی و نظامی دانست.

همچنین عربستان در عرصه خارجی با کمک دلارهای نفتی و به پشتیبانی کشورهای غربی، اقدام به جنگ علیه یمن و افزایش دخالت در کشورهای سوریه، بحرین، لبنان، عراق و … نموده که در اکثر این موارد با ناکامی های بزرگی مواجه شده و به اهداف خود تا کنون دست نیافته است. پس اعدام شیخ النمر در این برهه را به نوعی می توان تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شکست های سیاست های منطقه ای نیز دانست.

دلیل مهم دیگری که باید برای این اقدام ریاض ذکر کرد تلاش برای تشدید جنگ شیعه و سنی در منطقه است و عربستان اعدام شیخ نمر را به عنوان حربه ای برای تشنج آفرینی بیشتر در این چارچوب، احتمالاً ارزیابی کرده تا بهتر بتواند علیه محور مقاومت در منطقه صف آرایی کنند. در واقع به نظر می رسد عربستان سعودی مشکل اصلی خود را نه داعش و جبهه النصره و گروه های تندرو بلکه شیعیان در منطقه معرفی کرده است.

واکنش کشورهای غربی
در این بین نگاهی به موضع گیری کشورهای غربی در قبال اعدام شیخ نمر می تواند جالب توجه باشد.

وزارت خارجه انگلیس بعد از چندین ساعت از اعلام خبر اعدام شیخ باقر نمر النمر روحانی برجسته عربستانی تنها با استفاده از مجازات اعدام اعلام مخالفت کرده است. فراتر از آن با تاکید بر ارتباط مستحکم و کامل با عربستان و با تائید ضمنی از عدم بازدارندگی اعدام صحبت شده است.

وزارت خارجه آلمان نیز در بیانیه ای ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر اعلام کرد این کشور نگران است این اقدام عربستان سعودی باعث افزایش تنش‌ها در خاورمیانه شود.

اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز نگرانی از اعدام شیخ نمر، تصریح کرد که این اقدام می‌تواند تبعات خطرناکی برای منطقه داشته باشد.

در بخشی از بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «اعدام شیخ نمر مایه نگرانی جدی در مورد آزادی بیان و احترام به حقوق اولیه شهروندی و حقوق سیاسی است.» این بیانیه می‌افزاید: «این اقدام می‌تواند موجب شعله‌ور شدن بیش از پیش تنش‌های فرقه‌ای شود که تبعات خطرناکی خواهد داشت. از عربستان می‌خواهیم برای آشتی میان گروه‌های مختلف جامعه اقدام کند و خواهان خویشتنداری و مسئولیت‌پذیری همه طرف‌ها هستیم.»

قبلی «
بعدی »