پشت پرده دفن محصولات کشاورزی چیست؟ خرما هم به سرنوشت سیب‌زمینی دچار شد!

  • توسط
  • دی ۱۳, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

به گزارش تیتر اول بنه گز به نقل از خبرنگار اجتماعی عصر هامون در حالی که هنوز تب دفن ۱۷۰۰ تن سیب زمینی در دولت اعتدال فروکش نکرده است، در روز های اخیر خبر دفن صدها هزار تن خرمای شیرین کام مردم را تلخ کرده است.
شاید وقتی سیب‌زمینی های استان فارس روی دست ماندند و خاک شدند، کسی فکرش را هم نمی کرد نوبت به خرمایی برسد که ایران دومین تولیدکننده و صادرکننده‌ آن است؛ گویی مراسم خاکسپاری محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید در حال فراگیر شدن است و تنها پاسخ دولتمردان به مردم، دلایلی غیر منطقی چون تنظیم بازار است تا رنجش و تلخی کام مردم را صد چندان نکند.

۸ دی ماه ۹۴ موسوی دبیر کل انجمن خرمای ایران گفت: نمی‌دانم خرمایی که تعاون روستایی خریداری کرده در کجا معدوم شده است، فقط می‌دانم که این اتفاق توسط این سازمان به علت فروش نرفتن خرمای خریداری شده افتاده و در نتیجه خرما در مکانی نیست و نابود شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: به دنبال جای دفن و مقدار خرمای دفن شده نباشید چون این موارد یکی، دو تا نیست و در مورد محصولات کشاورزی دیگر هم اتفاق می‌افتد، اما تنها برخی از آنها خبرساز می‌شود.
حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نیز پس از انتشار این خبر ضمن دروغ خواندن این مطالب اظهار داشت: به نظر می‌رسد دبیر انجمن خرمای کشور در مورد مسئله مدفون‌کردن خرما کلی‌گویی کرده‌است.
این که محصولات تولیدی کشاورزان متناسب با نیاز جامعه نیست نشان از ضعف مدیریت مسئولان است زیرا می توان در یک اقدام مدیریت شده و کاملا ساده نیازهای بازار را دریافت کرد و به کشاورزان برای کاشت محصول مورد نیاز جامعه در سال آینده مشورت داد تا مسئولان مجبور نشوند برای تنظیم بازار تولید مازاد را خاک و یا افزایش قیمت دهند تا در هر صورت تنها دودش چشم مردم را بیازارد.
به گفته برخی کارشناسان یکی از چرایی های دفن سیب زمینی ها در دولت روحانی خواندن دولت نهم به دولت سیب زمینی بود.
با اینکه توزیع محصولات کشاورزی مازاد در سیستم خرید تضمینی در میان مددجویان نهادهای حمایتی از آغاز سال ۸۴ در دستور کار دولت نهم قرار داشت اما در سالهای پایانی این دولت و در آستانه انتخابات برخی از جریان های رسانه ای تلاش کردند که این اقدام را در راستای اثرگذاری بر مبارزات انتخاباتی ۸۸ القاء کنند.
برخی از مخالفین دولت که از قضا همفکران دولت فعلی هستند، توزیع رایگان سیب زمینی را انتخاباتی دانسته و در روزهای مبارزات انتخاباتی شعار “دولت سیب زمینی” سر دادند و این سبب شد که اکنون دولت یازدهم تدبیر دیگری جز دفن نداشته باشد و شعار حمایت از کشاورز سر دهد.
در شرایطی که جمعیتی از مردم به مواد غذایی ارزان نیاز دارند، آیا می شود با توجیه حمایت از کشاورزان، نیازمندها را ندید؟
تفاوت اقشار مختلف مردم از نگاه دولتمردان و ارجحیت مثلا کشاورز به مردم نیازمند راه درستی برای اداره امور اقتصادی به نظر نمی رسد چرا که این مسیر درست تداوم تفکر سرمایه داری و سود محوری است.
اما مساله این است که خرمای ایرانی که روزی به قیمت یک تا ۱.۵ دلار در بازار جهانی صادر می شد اگر تدبیری برایش اندیشیده نشود، باید بسیاری از نخل داران نخلستان های خود را رها کنند و این محصول ارزآور صادراتی، اسیر خاک شود؛ در این میان ضرورت دارد ستاد خرما که سالهاست قرار است احیاء شود، راه‌اندازی شود تا با کمک و هم فکری تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مسئولان چاره ای برای خرمای مازاد مصرف داخلی اندیشیده و ارزآوری این محصول صادراتی حفظ شود.

قبلی «
بعدی »