این ۱۰ کشور نیروی نظامی ندارند

  • توسط
  • دی ۱۳, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

در این گزارش با ۱۰ کشوری آشنا می‌شوید که اساسا نیروهای مسلح ندارند. در مورد هریک از آنها به «چرا»یی قضیه هم اشاره می‌کنیم؛ برخی از آنها به دلیل تاریخچه آن کشور بوده و برخی دیگر به خاطر موقعیت مکانی‌شان. اما در بسیاری از حالت‌ها، نوعی برنامه پشتیبانی هم برای زمانی طرح‌ریزی شده که کشور مورد حمله قرار می‌گیرد یا در آن اعلام جنگ می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایش، البته ژاپن در این لیست قرار نمی‌گیرد چون نیروی نظامی دارد ولی طبق بند ۲ قانون اساسی این کشور به طور رسمی در درون مرزش نیروی نظامی نداشته و این نیروهای دفاعی برای دفاع از مرزهای ملی هستند که تنها می‌توانند در بیرون از ژاپن برای مأموریت‌های حافظ صلح رزم‌آرایی کنند.

۱. جزایر مارشال

از زمان شکل‌گیری این کشور تنها نیروی نظامی در آن، واحد پلیس بوده که برای امنیت داخلی آن کشور کاربرد داشته و یک واحد نظارت دریایی هم دارد. بخش بازرسی پلیس دریایی آن را هم افراد نظامی کمی می‌چرخانند و یک کشتی کوچک برای گشت اقیانوسی به نام Lomor دارد. دفاع از این کشور بر عهده ایالات متحده است.

۲. واتیکان

واتیکان دارای یک مرکز پلیس برای حفاظت داخلی است. گارد سوئیسی آن هم یک واحد وابسته به حوزه «سریر مقدس» است، نه منطقه شهری واتیکان.

براساس قوانین این جمهوری ایتالیایی، هیچ نیروی دفاعی در آن وجود ندارد چرا که ممکن است باعث نقض بی‌طرفی واتیکان شود. با این همه به طور غیر رسمی نیروی نظامی ایتالیا از شهر واتیکان محافظت می‌کند. گارد‌ سلطنتی و گارد مجلل آن هم در سال ۱۹۷۰ منحل شد.

۳. پالائو

از زمان تأسیس این کشور، تنها نیروهای مجاز در آن نیروی پلیس بوده که شامل یک واحد نظارت دریایی ۳۰ نفره از مردان برای امنیت داخلی است. نظارت دریایی مجهز به سلاح بوده و دارای یک کشتی کوچک گشت اقیانوسی به نام President H.I.Remeliik است. کمک دفاعی به این کشور از سوی ایالات متحده و تحت معاهده ارتباط آزاد صورت می‌گیرد.

۴. لیختنشتاین

لیختنشتاین نیروی مسلح خود را در سال ۱۸۶۸ منحل کرد چرا که چنین برآورد شد که برای آن هزینه زیادی باید بپردازد. نیروی مسلح تنها در زمان جنگ مجاز به دخالت است، با این حال آن شرایط هرگز رخ نداد. قلمرو امیر لیختنشتاین دارای یک قانون اساسی و سلاح‌هایی ویژه و تیم تاکتیکی خود بوده که مجهز به نیروی مسلحی کوچک برای انجام وظایف مربوط به امنیت داخلی است.

۵. تووالو

هیچ نیروی نظامی‌ای از ابتدای تاسیس این کشور در آن وجود نداشته، با این حال نیروی پلیس کوچک و واحد نظارت دریایی برای امنیت داخلی دارد. واحد نظارت دریایی تحت پوشش نیروی مسلح کوچکی بوده و دارای یک کشتی اقیانوس‌پیما به نام TeMataili است.

۶. نائورو

استرالیا تحت توافق غیررسمی بین دو کشور باید هزینه دفاع از نائورو را پرداخت کند. با این حال این کشور یک نیروی پلیس نسبتا بزرگ و یک نیروی پلیس کمکی برای امنیت داخلی دارد.

۷. جزایر سلیمان

جزایر سلیمان دارای یک نیروی شبه نظامی برای درگیری‌های سنگین قومیتی است که در آن استرالیا، نیوزیلند و سایر کشورهای حوزه اقیانوس آرام به منظور حفظ نظم و قانون دخیل هستند. از زمان تاسیس، هیچ نیروی نظامی‌ای در آن باقی نمانده با این حال نیروی پلیس نسبتا بزرگ و واحد نظارت دریایی برای امنیت داخلی دارد. این واحد نظارت دریایی مجهز به نیروی نظامی کوچکی بوده و دو کشتی کوچک اقیانوس‌پیما به نام‌های Auki و Lata دارد. مسئول کمک دفاعی و پلیسی به آن بر عهده RAMSI (گارد مشترک محلی و استرالیایی) است.

۸. ساموآ

از زمان شکل‌گیری این کشور، هیچ نیروی نظامی‌ای در آن تشکیل نشد. با این حال، پلیس کوچک و واحد نظارت دریایی برای امنیت داخلی دارد. واحد نظارت دریایی تحت پوشش نیروی نظامی کوچکی بوده و دارای یک کشتی اقیانوس‌پیما به نام Nafanua است. با توجه به معاهده‌ای در سال ۱۹۶۲، نیوزیلند مسئول دفاع از این کشور است.

۹. گرانادا

پس از تهاجم نظامی آمریکا به گرانادا در سال ۱۹۸۳ با نام رمز عملیات خشم اضطراری، این کشور دیگر نیروی نظامی ندارد. آژانس «نیروی پلیس گرانادا رویال» دارای یک واحد خدماتی ویژه شبه نظامی برای امنیت داخلی است. در واقع دفاع در این کشور بر عهده سیستم امنیتی منطقه‌ای است.

۱۰. آندورا

آندورا هیچ نیروی مسلح منظمی ندارد، با این حال معاهده‌ای با کشورهای اروپایی و فرانسه برای محافظت از آن امضا شده است. ارتش داوطلب کوچک آن صرفا حالت تشریفاتی دارد. یک گروه شبه نظامی که برای مدیریت زندان و عملیات ضدتروریسم آموزش دیده‌اند در این کشور فعال است.

قبلی «
بعدی »