ایالات متحده چه کالاهایی از ایران می‌خرد؟

  • توسط
  • آبان ۸, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

خبرگزاری ایسنا: روابط تجاری با آمریکا بر اساس قانون ممنوع نیست اما به گفته سخنگوی دولت، تلاش می‌شود از این کشور کالاهای مصرفی وارد نشود و فهرست کالاهای وارداتی از آمریکا نیز نشان می‌دهد اگرچه تعداد زیادی کالای مصرفی در سال‌های گذشته از این کشور خریداری شده اما نسبت آن در نهایت به کل واردات از این کشور چندان زیاد نیست، در کنار این، آمریکا نیز واردات محدودی از ایران دارد.

چندی است بحث واردات ایران از آمریکا مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته ولی سخنگوی دولت اعلام کرده است که در پی تذکر رهبری تاکید دولت بر این خواهد بود که کالاهای مصرفی از آمریکا وارد نکند و اگر تکنولوژی مدنظر باشد نیز در چارچوب قانون اقدامات لازم انجام شود، در عین حال آمارها نشان می‌دهد که طی سه سال و نیم گذشته تغییر چندانی در روند واردات از این کشور به وجود نیامده است.

اگرچه نسبت واردات از آمریکا به صادرات به این کشور بسیار بالا است و در واقع میزان واردات از این کشور در سال گذشته ۳۰۰ برابر صادرات به آن بوده، اما آمریکا مشتری دائمی برخی کالاهای ایرانی محسوب می‌شود.

آمریکا در ۶ ماه نخست امسال در مقابل ۳۷ میلیون دلار کالایی که به ایران فروخته ، ۴۱۸ هزار دلار کالای ایرانی شامل ۹ گروه کالایی را نیز وارد کرده است.

بر اساس فهرست صادرات غیر نفتی ایران، مهمترین کالاهایی که ایران به ایالات متحده صادر کرده فرش و میگو بوده است، این فهرست نشان می‌دهد که در ۶ ماهه نخست امسال آمریکا ۲۲ تن میگو با ارزش کمتر از ۱۰۰ هزار دلار و ۶۱۹ تن فرش با ارزش کمتر از ۲۰۰ هزار دلار از ایران خریداری کرده است.

زعفران از جمله دیگر کالاهای صادراتی مهم ایران است اما آمریکا خرید زیادی از ایران نداشته و در نیمه نخست امسال مجموعا تنها ۷ کیلو گرم زعفران را در بسته بندی‌های بیش از ۱۰ گرمی و ۳۰ گرمی از ایران خریده که این خرید مجموعا برای کشور ۷۰۰۰ دلار ارزآوری داشته است.

گل و غنچه گل برای مصارف زینتی نیز از دیگر کالاهایی است که امسال مسافر آمریکا شد که بر اساس آمار و ارقام گمرکی مجموع آن به حدود یک تن و با ارزش ۲۰ هزار دلار می‌رسید.

مبلمان از دیگر کالاهایی است که از ایران به آمریکا صادر می‌شود و ایالات متحده در نیمه نخست امسال حدود ۵۴ هزار دلار مبلمان و ۳۰ هزار و ۶۰۰ دلار اجزا و قطعات مبلمان را از ایران خریده است.

همچنین در مدت مذکور بیش از دو تن کاب و بروشور و سایر نشریات و مطبوعات با ارزش بیش از ۹ هزار دلار و ۷۰۴ دلار اجزا و قطعات وسایل نقلیه از ایران به آمریکا صادر شده است.

ایران به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳، یک میلیون دلار، یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار، ۶۵۸ هزار دلار و ۴۸۰ هزار دلار صادرات به ایالات متحده آمریکا داشته است.

اما واردات از این کشور روند دیگری دارد به این ترتیب که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ ایران از ایالات متحده به میزان ۱۰۰ میلیون دلار، ۱۳۲ میلیون دلار، ۱۳۲ میلیون دلار و ۱۵۴ میلیون دلار کالا خریداری کرده است.

اما لیست کالاهایی که از آمریکا به ایران صادر شده در سال‌های مختلف کمی متفاوت است، اگرچه بخش عمده ای از واردات ایران از این کشور مربوط به کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد نیاز برای بخش‌های مختلف صنعت، پزشکی، کشاورزی، دامپروری و معدن می‌شود اما کالاهای مصرفی نیز از این کشور به ایران وارد می‌شوند.

در سال ۱۳۹۱ کالاهای مصرفی آمریکایی وارداتی شامل کره، ماهی قزل‌آلا، آب آناناس، مکمل‌های غذایی و دارویی برای انسان، فروارده‌های آرایشی برای لب، چشم و ناخن، پودرهای آرایشی، شامپو، میخ، قایق تفریحی (JET-SKI)، چرخ و فلک و تاب و سیرک سیار و فرچه‌های آرایشی می‌شود.

در سال ۱۳۹۳ اما ایران از آمریکا کالاهایی مانند گاو شیری، کره، برنج، روغن‌های خوراکی مختلف، مکمل‌های غذایی و دارویی، عطر، لوازم آرایش و پودرهای آرایشی و فراورده‌های زیبایی، شامپو، نخ دندان، میخ، ابزار مانیکور و پدیکور، یخچال، فریزر، کامپیوتر، تبلت، صفحه کلید،لامپ و مسواک خریداری کرده است.

البته این روند واردات کالاهای مصرفی در نیمه نخست امسال کمی تغییر کرده و در فهرست کالاهای وارداتی به ایران، تنها مکمل‌های غذایی، فراورده‌های آرایشی، خمیربازی، لوله و شلنگ، تبلت، کامپیوتر، جت‌اسکی، تردمیل و برخی ادوات ورزشی دیگر توجه را جلب می‌کند.

قبلی «
بعدی »