سقوط هواپيماي غول پيکر آمريکا

  • توسط
  • مهر ۱۱, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

در پي سقوط يک فروند هواپيماي سي-۱۳۰ ارتش آمريکا در جلال‌آباد افغانستان، دست‌کم ۱۱ نفر، از جمله شش نيروي نظامي آن کشور، کشته شده‌اند. برخي از رسانه‌هاي ايالات متحده، از جمله شبکه خبري ان‌بي‌سي، يا اي‌بي‌سي شمار کشته‌شدگان را ۱۲ تا ۱۴ نفر و شمار پرسنل نظامي آمريکايي را پنج نفر اعلام کرده‌اند.

سانحه‌ هواپيماي باربري نظامي در بامداد جمعه ۱۰ مهر ماه رخ داده است.

سرهنگ برايان تريبوس از ارتش ايالات متحده، گفته است خدمه و مسافران هواپيما کشته شده‌اند.

خدمه هواپيما، نيروهاي ارتش آمريکا بوده‌اند.

به گفته سرهنگ تريبوس، پنج پيمانکار غيرنظامي نيز سوار هواپيما بودند و در ميان کشته‌شدگان هستند. پيمانکاراني که قرباني اين حادثه شده‌اند براي يک برنامه آموزشي که از سوي پيمان آتلانتيک شمالي برگزار مي‌شود، کار مي‌کردند.

هواپيماهاي باربري و ترابري «سي-۱۳۰ هرکولس» ساخت شرکت لاکهيد ايالات متحده، قابليت بلند شدن و فرود آمدن بر زمين ناهموار را دارند.

ارتش آمريکا از اين هواپيما براي نقل و انتقال نفرات، ادوات و تجهيزات، به ويژه در کشورهايي مانند افغانستان، استفاده مي‌کند.

ادعاي طالبان

گروه طالبان افغانستان ادعا کرده است که اين هواپيما را سرنگون کرده است.

ناتو اين ادعا را تائيد نکرده است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي گروه طالبان، در يک حساب کاربري در توئيتر، گفته است نيروهاي آن گروه هواپيماي آمريکايي را در جلال‌آباد سرنگون کرده‌اند.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در گزارشي اين ادعاي طالبان را بازتاب داده است.

طالبان قبل‌تر، حين انجام برخي نبردها ميان اين گروه و نيروهاي دولتي افغانستان يا نيروهاي خارجي، گفته‌هايي را مطرح کرده بود که تائيد نشده يا رد شده‌اند. خبرگزاري‌ها مي‌گويند اين گروه تمايل به بزرگ‌نمايي رخدادها و استفاده تبليغاتي از آنها دارد. پيمان آتلانتيک شمالي، نيز هنوز دليل و جزئيات سقوط هواپيما را مشخص نکرده است.

سقوط هواپيما در شرق افغانستان در زماني رخ داده که ارتش آن کشور، در حالي‌که از حمايت هوايي آمريکا و نيروهاي ويژه ناتو برخوردار شده‌، به سوي مرکز شهر «قندوز» پيشروي کرده‌ است.

اين شهر شمالي، روز دوشنبه به تصرف طالبان در آمد، اما مقام‌هاي افغان در بامداد پنج‌شنبه اعلام کردند کنترل بخش‌هاي زيادي از آن را پس گرفته‌اند. بخش دري راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي، مي‌گويد وزارت دفاع و کشور افغانستان گفته‌اند شهر «به طور کامل» از حضور شبه‌نظاميان پاکسازي شده است.

جلال‌آباد در نزديکي مرز پاکستان و در مسير کابل، قرار دارد.

مناطق مرزي پاکستان با افغانستان، محل حضور تعداد زيادي از شبه‌نظاميان است.

فرودگاه جلال‌آباد پيش از اين هدف برخي حملات قرار گرفته بود. از جمله در سال ۲۰۱۲ ميلادي که حملاتي انتحاري به آن شد. عمده نيروهاي ائتلاف از افغانستان خارج شده‌اند. اما گروهي کوچک از نيروهاي ناتو، از جمله گروهي از سربازان آمريکايي همچنان در آن کشور حضور دارند. پيمان آتلانتيک شمالي و ايالات متحده به طور عمده مشغول آموزش نيروهاي نظامي افغانستان هستند.

 

قبلی «
بعدی »