سفر نمایندگان ۱۵۰ شرکت فرانسوی به ایران

  • توسط
  • شهریور ۲۸, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

خبرگزاری ایرنا: هیاتی متشکل از نمایندگان ۱۵۰ شرکت فرانسوی، یک وزیر و یک وزیر مشاور به ایران سفر می کنند.

‘استفان لو فول’ وزیر کشاورزی و سخنگوی دولت و نیز ‘ماتیاس فکل’ وزیر مشاور در تجارت خارجی در چارچوب هیات تجاری متشکل از شرکت های عضو اتحادیه کارفرمایان فرانسه موسوم به «مدف»(Medef) به ایران سفر می کنند.

این گزارش با اشاره به این که نخستین بار است که هیاتی از سوی «مدف» به ایران سفر می کند، هدف از سفر « بزرگترین هیات اروپایی به ایران در ساله های اخیر» را ‘بازاریابی’ در کشوری با ۸۰ میلیون نفر جمعیت و با دورنمای لغو تحریم های بین المللی عنوان کرد.

این گزارش افزود: سفر هیات فرانسوی به ایران که در آن اقتصاد و سیاست ‘رابطه تنگاتنگی’ با یکدیگر دارند، از روز دوشنبه تا چهارشنبه به طول می انجامد.

در این سفر برگزاری مجمع تجاری فرانسه و ایران به همراه میزگردی درباره کشاورزی، افتتاح دفتر «بیزنس فرانس» (BusinessFrance) و دیدارهایی با بیشتر وزیران مسئول پرونده های اقتصادی پیش بینی شده است.

«ایو تیبو دو سیلگی» (Yves-Thibault de Silguy ) معاون رئیس ‘مدف انترنسیونال’ و معاون رئیس گروه ساخت و ساز و واگذاری «ونسی»(Vinci ) اعلام کرد: ما با امید فتح دوباره بازار به مفهوم دقیق کلمه، به آنجا می رویم اما می دانیم که کارهایی برای انجام دادن داریم.

یکی از نمایندگان مدف در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد هرچند که در مقایسه با سفر قبلی در فوریه ۲۰۱۴ تماس ها این بار «کمی عملیاتی تر» خواهد بود، اما شرکت ها می دانند که برای امضای قراردادهای فوری به ایران نمی روند. نخستین قراردادها احتمالا تا پایان نیمه نخست سال ۲۰۱۶ امضا خواهند شد.

منابع نزدیک به «لو فول» وزیر کشاورزی فرانسه نیز اعلام کردند ممکن است خبرهایی نیز در سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به فرانسه که برای ماه نوامبر برنامه ریزی شده، اعلام شود.
این گزارش با اشاره به این که سفر اتریشی ها، ایتالیایی ها و آلمانی ها به ایران که پیش از سفر هیات فرانسوی صورت گرفته «ایو تیبو دو سیلگی» را نگران نکرده به نقل از وی نوشت: رقیبان خارجی از ما پیشی نگرفته اند. این رقیبان با مشکلات مالی و زمان بندی لغو تحریم ها که ما با آن مواجهیم، روبه رو هستند.

«فکل» وزیر مشاور در تجارت خارجی نیز در مصاحبه با روزنامه اقتصادی ایرانی « فایننشال تریبون دیلی» گفت: نباید سرعت را با عجله اشتباه گرفت.

مدف در بیان جزئیاتی از سفر به تهران گفت: هیات عازم تهران از تعداد زیادی از شرکت های بورس فرانسه موسوم به «کک ۴۰» (CAC 40) تشکیل شده است. همچنین همه شرکت های بزرگ که به فعالیت در ایران علاقه مند هستند، در این هیات حضور خواهند داشت.

این گزارش با اشاره به حضور شرکت های فعال در زمینه انرژی در هیات تجاری فرانسوی، افزود: بازار ایران با طبقه متوسط و نیاز به تجهیزات، جاذبه زیادی برای دیگر بخش های اقتصادی از جمله محصولات کشاورزی غذایی، پزشکی، صنعت، تأسیسات زیر بنایی، هوانوردی، کالاهای مصرفی، خودرو و غیره دارد.

منابع نزدیک به فکل گفتند: در همه این زمینه ها، نیازهای واقعی در ایران وجود دارد و اینها بخش هایی هستند که برتری فرانسه در آنها شناخته شده است.

مجلس سنا در آوریل ۲۰۱۴ میلادی، فرانسه را « بازنده بزرگ تحریم های ضد ایرانی» دانست و اعلام کرد که سطح تبادلات تجاری میان دو کشور از چهار میلیارد یورو در سال ۲۰۰۴ به ۵۰۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳ میلادی سقوط کرد. به این ترتیب سهم فرانسه در بازار ایران از هفت درصد به یک درصد کاهش یافت.

فرانسه به بازیافتن بازاری که آن را با اعمال تحریم های بین المللی بر ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی از دست داده است، می اندیشد. این در حالی است که به نظر می رسد برای بازگشت به ایران رقابت سختی با سایر شریکان اروپایی خود در پیش داشته باشد.

قبلی «
بعدی »