“النینو” در راه است مراقب باشیم

  • توسط
  • شهریور ۲۵, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

در حالی که قریب به یک دهه خشکسالی سایه سنگین خود را بر سطح کشور پوشانده ، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور معتقد است که پائیز امسال در اکثر نقاط کشور با افزایش بارش مواجه هستیم.

شاهرخ فاتح با اشاره به پیش‌بینی فصلی که پژوهشکده علمی مشهد صادر کرده است، گفت: کارشناسان این مرکز با تجمیع تمام شرایطی که وقوع پدیده “النینو” و مدل‌های خروجی در نظر گرفته شده، به این جمع‌بندی رسیده اند که در نهایت در سه ماهه آینده، بیشتر مناطق کشور از حد میانگین بارش‌های خود برخوردار هستند و شمال کشور، شمال غرب و بخش هایی از استان کرمان مقادیر بارشی بیشتر از شرایط طبیعی نیز خواهند داشت.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور افزود: با توجه به شرایط نرمال و بیش از نرمال بارش‌های پائیزی که پیش رو داریم، در پائیز دارای هوای گرمتری نسبت به سال‌های قبل خواهیم بود و افزایش دمای نیم تا یک و نیم درجه سانتیگراد باعث خواهد شد تا الگوی بارشی از حالت جامد به مایع تبدیل شود در نتیجه بخشی از این بارش‌ها را به‌صورت تبخیر از دست دهیم.

فاتح از پدیده “النینو” به عنوان یک پدیده بزرگ‌مقیاس که تاثیر خود را در سطح بالایی می‌گذارد و برای مناطق محدود با یک مولفه نمی‌تواند خیلی موثر باشد یاد کرد و افزود: در ایران ثابت شده پدیده ال نینو به تنهایی موثر نیست، بلکه این پدیده در صورتی می‌تواند موثر باشد که جبهه پر فشار حاره‌ای را مهار و به نوعی عقب براند، این عقب رانده شدن پر فشار حاره می‌تواند فرصتی را برای ورود سیستم‌های غربی فراهم کند؛ آنچه مسلم است امسال المینو فعال است و جبهه پرفشار را مهار کرده است.

وی با بیان این مطلب که از ابتدای سال آبی تاکنون اکثر استان‌های کشور نسبت به شرایط بلند مدت با کاهش بارندگی مواجه بوده‌اند، گفت: سه استان بوشهر با ‌۴۷٫۶ درصد نسبت به بلند مدت، هرمزگان با ۴۶٫۱ درصد و البرز با ۳۷٫۳ درصد نسبت به بلند مدت با کاهش بارش مواجه بوده و با شرایط وخیمی روبرو شدند.

حال اگر نگاه کارشناسان پیرامون الگوی بارش های پاییزه در سطح کشور از جمله بوشهر نوید بخش فصلی پرباران است باید از هم اکنون با اطلاع رسانی های جامع علی الخصوص برای کشاورزان ، زمینه ای ایجاد شود تا شاهد کمترین سطح خسارت به محصولات فصلی آنها باشیم .

از پیامدهای این تغییر اقلیم می توان به افزایش حد آستانه بارش های سنگین و سیل آسا که معمولا با طوفان هایی همراه است نام ببریم که احتمال وقوع سیل را بالا می برد و این امر می تواند زیرساخت های شهری ، روستایی را تهدید و خسارت های جبران ناپذیری نیز در بخش کشاورزی بر جای بگذارد.

شایسته است که پیش بینی های موجود جدی گرفته شود و از هم اکنون به گونه ای برنامه ریزی شود تا در صورت تحقق این پیش بینی ها شاهد کمترین میزان خسارات در استان باشیم .

منبع : سوک

قبلی «
بعدی »