“سواحل مکران” دروازه طلایی “آب‌های بین‌المللی” + تصاویر

  • توسط
  • شهریور ۲۳, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

“سواحل مکران” یکی از سواحل راهبردی جنوب تا جنوب شرق ایران است که در توسعه اقتصادی و سیاسی و . ..  نقش مهمی دارد. توسعه این سواحل در دستور کار جدی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و در این پروسه اقدامات اولیه‌ای نیز انجام شده و توسعه این سواحل ادامه دارد.

** توپولوژی “سواحل مکران”

مَکران، مُکران از نظر تاریخی سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس‌الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده‌است. جغرافی‌نویسان پیشین اسامی بسیاری از شهرهای مکران را در کتاب‌های خود ثبت نموده‌اند؛ اما هیچکدام به طور گسترده از آن شهرها یاد نکرده‌اند.

مکران با فتحه – کسره و ضمه روی “م ” تلفط شده است (MAKORAN- Mecran= Makran) اما تلفظ رایج تر آن فتحه روی” م” است بصورت  ” Makran” و بعضا  “مکوران” نیز  تلفظ می‌شود.

** “سواحل مکران” دروازه طلایی به سمت آب‌های بین المللی است

“سواحل مکران”  به مرز دریایی  “بندرعباس تا پسابندر”  تلقی می‌شود که به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش دروازه طلایی ایران به سمت آب‌های آزاد و بین‌المللی است که می‌توان از آن مستقیم تا قطب جنوب دریانوردی کرد.

توسعه سواحل مکران از نظر تجارت انرژی، تبادلات اقتصادی و حتی دیپلماسی دفاعی بسیار حائز اهمیت باشد که توسعه این سواحل مورد تاکید “حضرت آیت الله خامنه ای”  رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی معظم کل قوا ، امیر دریادار “حبیب الله سیاری” فرمانده نیروی دریایی ارتش ، سردار سرتیپ “حسین دهقان” وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سایر مقامات لشکری و کشوری بوده است.

**سردار دهقان: حضور نیروی دریایی زمینه ساز توسعه سواحل جنوب شرق است/استقرار واحدهای اقتصادی جهت توسعه “سواحل مکران”

سردار سرتیپ “حسین دهقان ” وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دراین باره گفت : حضور نیروی دریایی زمینه ساز توسعه “سواحل مکران” است و این نیرو با تمام توان آمادگی همکاری با دیگر نهادها و سازمان ها در این رابطه را دارد.

سردار دهقان در بازدید از سواحل “کنارک” چابهار اظهار داشت: بنا بر شرایط منطقه در گذشته واحدهای نظامی زودتر از سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها در این منطقه مستقر شده‌‌اند و این موضوع باعث شده هم اینک نیز نیروی دریایی با تاکیدات رهبر معظم انقلاب در “سواحل مکران”  پیشرو باشد.

وزیر دفاع خاطر نشان کرد: خوشبختانه با استقرار واحدهای تولیدی و اقتصادی و مشارکت بخش خصوصی شاهد توسعه بیش از پیش سواحل مکران خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اجرایی شدن برنامه‌های توسعه‌ای دولت و بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه “سواحل مکران”  از اولویت‌های کاری دولت تدبیر و امید است.

**امیر سرتیپ موسوی: سواحل مکران یک گنج دست نخورده است/ توسعه زیرساخت‌های تجاری، صنعتی و گردشگری از قابلیت‌های سواحل مکران است

امیر سرتیپ  “سید عبدالرحیم موسوی”، جانشین فرمانده کل ارتش  درباره توسعه سواحل مکران اظهار داشت: توسعه “سواحل مکران” زیرساخت و کلید اصلی پرش ایران از یک قدرت منطقه‌ای به یک قدرت فرامنطقه‌ای است.

وی افزود: سواحل مکران یک گنج دست نخورده است که نیروی دریایی با حضور در این منطقه تنها بخشی از درخشش این گنج را نشان داده است.

امیرسرتیپ  موسوی تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنان به ایفای نقش اول در این منطقه ادامه خواهد داد و هدف از استقرار در این منطقه آبادانی و رفع پیامدهای منفی سیاست گذشته است تا با آشکار شدن این گنج عظیم، “سواحل مکران” رشد کند.

این فرمانده ارشد نظامی ادامه داد: سواحل مکران با ویژگی‌های ژئوپلتیکی و امنیتی خود و هم‌چنین امکان دسترسی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند جایگاه ایران را در مقیاس جهانی افزایش دهد.

جانشین فرمانده کل ارتش اضافه کرد : ایجاد زیرساخت‌های تجاری، صنعتی و گردشگری از دیگر قابلیت‌های “سواحل مکران” است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

امیر سرتیپ موسوی تاکید کرد: هر کشوری که خواهان قدرت، بزرگی و امنیت است راهکاری جز تقویت قدرت جنگی و تجاری خود در دریا ندارد.

**دریادار سیاری: در توسعه “سواحل مکران” نیروی دریایی نقش نخست را دارد

امیر دریادار “حبیب الله سیاری” فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره توسعه سواحل مکران عنوان داشت: در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای سواحل مکران باید گفت که اقدامات زیادی هم از طرف دولت و هم نیروی دریایی ارتش در حال انجام است و امروز بخشی از پایگاه‌های خود را در سواحل مستقر کرده و در دریا نیز حضور مستمر داریم از همین رو تا مدار ۱۰ درجه و بیشتر از آن حضور پیدا کردیم و این مسیر مشخص شده برای سواحل مکران و اقتدار دریایی است که در حال پیشروی خواهد بود.

وی در رابطه با عملی کردن فرامین فرمانده معظم کل قوا در رابطه با راهبردی بودن نیروی دریایی ارتش بیان داشت: نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است که در برنامه‌هایش حضور مستمر در آب‌های آزاد نقش به‌سزایی دارد و همچنین طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند نیروی دریایی باید مظهر اقتدار مردم جمهوری اسلامی ایران در دریا باشد، ما هم در پیشبرد تمامی اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را می‌کنیم.

فرمانده نداجا تصریح کرد: در توسعه سواحل مکران نیروی دریایی نقش نخست را دارد و همه توانمندی‌مان را برای توسعه “سواحل مکران”  بسیج کرده‌ایم و به زودی شاهد پیشرفت‌های مکران خواهیم بود.

 

** دریادار جعفری: لازمه تثبیت موقعیت حضور در “سواحل مکران” است

دریادار “پیمان جعفری”  معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: خلیج فارس انبار انرژی دنیا نامگذاری شده و طولانی‌ترین مرز در خلیج فارس متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اگر بخواهیم خلیج فارس و موقعیت خود را حفظ کنیم پیش‌نیاز آن حضور در سواحل مکران است.

**دریادار خادم بیغم: نیروی دریایی ارتش، برنامه‌های وسیعی برای ” سواحل مکران” درنظر دارد

امیر دریادار “غلامرضا خادم بیغم” جانشین فرمانده نداجا درباره توسعه سواحل مکران اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش، برنامه‌های وسیعی برای این سواحل درنظر دارد و سواحل “مکران” در آینده یکی از زیباترین و بهترین سواحل دنیا خواهد شد.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش  با اشاره به اینکه فرماندهی معظم کل قوا این نیرو را به عنوان پیشگام آبادانی سواحل مکران معرفی فرموده اند، گفت: به عنوان علمدار آبادانی سواحل ، طرح های عمرانی زیادی را برای این سواحل آماده کرده ایم.

توسعه طرح‌های عمرانی و آبادانی، گسترش واحدهای اقتصادی، حضور مستمر در سواحل جنوب شرقی، تخصیص بودجه به مناطق شرقی، حضور واحدهای نداجا و استفاده از ظرفیت  دیپلماسی دفاعی  برای تامین امنیت و گسترش اسکله پسابندر و سیاستگذاری کلان در این زمینه باعث توسعه سواحل مکران می‌گردد که زمینه ساز پیشرفت اقتصادی کشور خواهد بود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

قبلی «
بعدی »