فروش آهوان خارگ واقعیت دارد؟/ محیط زیست: هدف ما تعدیل جمعیت است

  • توسط
  • شهریور ۲۲, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

تیتر اول بنه گز : در روزهای اخیر اقداماتی برای زنده‌گیری و فروش آهوهای جزیره صورت گرفته که این موضوع نگرانی اهالی جزیره را در پی داشته است.

به گزارش «تیتر اول بنه گز»؛ به گفته اهالی، خودروهایی برای گرفتن و انتقال آهوها در جزیره مشاهده می‌شود و پس از گرفتن آهوها، آنها را از جزیره خارج می‌کنند.

نکته جالب توجه این است که این اقدامات از سوی سازمان محیط زیست که متولی حفاظت از جامعه آهوان است، انجام می‌شود.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده، بیش از ۴۰۰ راس آهو در این جزیره وجود دارد و اهالی خارگ نیز میزبانان خوبی برای این گونه جانوری بوده‌اند و همواره همزیستی مسالمت‌آمیزی با جمعیت آهوان داشته‌اند.

جایی برای آهوان در جزیره نیست

در همین زمینه رییس ادارهع حیات وحش سازمان محیط زیست استان بوشهر گفت: جمعیت آهوان خارگ پس از تلفات زیادی که در سال ۸۱ ناشی از یک بیماری پوستی داشت و شمار آنها از هزار به ۱۰۰ راس تقلیل یافت، در سالهای اخیر با مراقبت و برنامه ریزی محیط زیست رشد زیادی داشته است.

خسرو درویشی در گفتگو با «خلیج فارس» اضافه کرد: به دلیل گسترش روزافزون صنایع و شرکت‌ها در خارگ و کمبود فضا و زیستگاه برای این آهوان، خطر بیماری و تلف شدن این جانوران افزایش یافته، ضمن اینکه مساحت کنونی در خوشبینانه ترین حالت برای زندگی ۲۰۰ راس آهو مناسب می باشد، ولی اکنون تعداد آنها نزدیک به ۵۰۰ راس می باشد.

وی گفت: خطر بروز بیماری میان آهوان و اینکه به دلیل محیط کم، آنها به شهر و خیابان ها وارد شده و حتی نزدیک به ۴۰ مورد تلفات در برخورد آهو با خودرو به ثبت رسیده، سازمان حفاظت محیط زیست بعد از یک تحقیق جامع کارشناسی شده اقدام به کاهش جمعیت آهوان خارگ کرد.

وی در پاسخ به این سوال که شنبده می شود محیط زیست اقدام به فروش آهوان جزیره به اشخاص می کند، تصریح کرد: آهوان به صورت امانی در اختیار افراد دارای پروانه تکثیر و پرورش قرار می‌گیرد و هیچ انتفاع مالی به محیط زیست نمی رسد.

درویشی ادامه داد: این واگذاری‌ها با اولویت استان بوشهر صورت می‌گیرد و در صورت نبود متقاضی، برای تکثیر و پرورش و بهره‌برداری از جمعیت حاصله در زیستگاه‌های دیگر استان‌های کشور انجام می‌شود.

به گفته وی، این اداره با هماهنگی و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به زنده‌گیری و خروج آهوان از جزیره کرده است.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست استان بیان کرد: اگر کسی در خارج از خارگ مکان مناسب برای پرورش داشته باشد، می‌تواند از طریق اداره کل اقدام کرده و بعد از کسب مجوز تکثیر و پرورش، اقدامات لازم را انجام دهد.

منبع : خلیج فارس

قبلی «
بعدی »