جدیدترین اخبار و جزئیات حادثه خونین مسجدالحرام+تصاویر

  • توسط
  • شهریور ۲۱, ۱۳۹۴
  • دیدگاه غیر فعال شده است

«خالد الفیصل» امیر منطقه «مکه» دستور داده است دو کمیته تحقیق برای روشن شدن علل حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام که به کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر منجر شد، تشکیل شود.

به گزارش وبگاه خبری «الریاض» گروه‌های امداد و فنی منطقه مکه مکرمه به همراه اعضای هلال احمر و وزارت بهداشت این کشور بلافاصله پس از حادثه مشغول فعالیت شده‌اند.

وبگاه رسمی «دفاع شهری» عربستان در صفحه توییتر خود اعلام کرده است که جدیدترین آمار کشته‌ها ۱۰۷ نفر و تعداد مجروحان ۲۳۸ نفر است.

طبق این گزارش، خالد الفیصل امیر مکه گفته است که «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی با تسلیت این حادثه از او خواسته است که دو کمیته برای تحقیق در این خصوص تشکیل و گزارش آن را بسرعت ارائه بدهد.

 

 

به گزارش خبرگزاری عربستان (واس)، «احمد بن محمد المنصوری» سخنگوی رسمی امور مسجد الحرام و مسجد نبوی نیز گفت: ساعت پنج و ده دقیقه عصر جمعه در نتیجه باد و توفان و باران شدید یکی از جرثقیل‌ها در مسجدالحرام سقوط کرد و بخشی از مسجدالحرام و مطاف را تخریب کرد.

یک منبع در شرکت «بن لادن»، شرکت عامل توسعه حرم مکی در تماس تلفنی با وبگاه «مصراوی» نیز گفت که قبل از اذان مغرب اتاقک کنترل جرثقیل سقوط کرد و پس از آن جرثقیل سقوط کرد و در پی آن فضایی از ترس و وحشت میان نمازگزاران و کارگران (و زائران) به وجود آمد و مسئولان بلافاصله محل حادثه را بسته اعلام کردند.

مالک شرکت صاحب جرثقیل پسر شاه است

وبگاه خبری «پانوراما الشرق الاوسط» امروز به نقل از منابع مطبوعاتی در عربستان اعلام کرد جرثقیل سقوط کرده در حرم مکی که سبب کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر شد، متعلق به شرکت «نسما» است که مالک آن پسر سلمان بن عبدالعزیز است. این وبگاه خبری به نقل از فعالان توییتری نوشت که برخی مسئولان سعودی در تهیه عکسی فتوشاپی که صاعقه‌ای در حال اصابت به جرثقیل است دخیل هستند زیرا می‌خواهند حادثه را کاملا طبیعی جلوه دهند.

صاعقه، اهمال‌کاری یا تخلف ؟

هیثم ابوخلیل فعال سیاسی و رئیس مرکز قربانیان وابسته به حقوق بشر در مصر در صفحه شخصی خود در توئیتر از رویکرد برخی مسئولان عربستان در قبال این حادثه انتقاد کرد و گفت: سخنگوی رسمی مسجد الحرام قبل از اینکه تحقیقات آغاز شود، مسئول حادثه را وزش باد اعلام کرد و از سران حکیم و رشید عربستان تمجید کرد.

او با بیان اینکه پایه جرثقیل می‌بایست بتون‌ریزی و کاملا ایمنی‌سازی می‌شد اما نشده بود و به جای آن روی «شنی متحرک» قرار گرفته بود، علت را اهمال‌کاری مسئولان دانست و نوشت: برخی می‌خواهند بگویند علت حادثه صاعقه بوده اما باید بگوییم که پایه آن به زمین متصل بود و با صاعقه ساقط نشده است.

 

 

در کنار اخبار این حادثه، شایعاتی نیز درباره علت بروز حادثه رواج پیدا کرده است. روزنامه الوطن عربستان نوشت که برخی شایعه کرده‌اند که صاعقه به جرثقیل زده و برخی سایت‌ها تصاویری از این خصوص منتشر کردند.

برخی دیگر گفتند که بر خلاف دستوری که چند روز گذشته صادر شد که همه بالابرها و جرثقیل‌ها به دلیل آغاز موسم حج تمتع، از کار متوقف شوند، این جرثقیل به کار ادامه داده است.

این حادثه در فاصله چهار روز مانده به آغاز ماه ذی‌الحجه و ادای مناسک حج تمتع رخ داد. تاکنون نزدیک به یک میلیون نفر از حجاج وارد عربستان شده‌اند.

مسجد الحرام این روزها شاهد تخریب و ساخت‌وساز گسترده برای الحاق ۴۰۰ هزار متر مربع به صحن‌های حرم مکی است تا گنجایش ۲٫۲ میلون نفر دیگر را در خود داشته باشد.

آماده‌باش در عربستان

وزارت بهداشت عربستان نیز خبر داد که در همه بیمارستان‌ها وضعیت قرمز و آماده‌باش کامل اعلام شده و وزارت دفاع نیز گفته که این وزارت نیز برای همه دستگاه‌های امنیتی و تابعه خود آماده‌باش کامل اعلام کرده است.

عضو دارالفتوا: کشته‌های حرم شهیدند

روزنامه الوطن عربستان نیز به نقل از «شیخ خالد المصلح» عضو شاخه ریاست پژوهش‌ها و دارالافتای منطقه «القصیم» اعلام کرد که کشته شدگان این حادثه شهید هستند. او با انتشار فایلی تصویری در صفحه خود در توییتر به جمله‌ای که آن را از رسول خدا (ص) دانست، استناد کرد و گفت: ان شاء الله کسانی که در حرم مکی به دلیل سقوط جرثقیل فوت کردند، شهید هستند.. رسول الله کسانی را که زیر آوار ساختمان یا امثال آن کشته شده‌اند، شهید می‌داند.

تعطیلی مدارس مکه

در پی این حادثه، «محمد الحارثی» مدیر کل آموزش منطقه مکه مکرمه به دستور «عزام الدخیل» وزیر آموزش و پرورش عربستان، ۲۵۳ مدرسه شهر مکه را تعطیل اعلام کرد.

این دستور برای تسهیل نقل و انتقال حجاج صورت گرفته است تا حضور دانش‌آموزان در مناطق شلوغ مخل نظم و تردد حجاج نشود.

 

 

 

 

 

حضور امیر مکه در محل حادثه

 

 

منبع : خبرگزاری فارس

قبلی «
بعدی »